סקר של Tech Pro Research: צפוי גידול מתון בתקציבי ה- IT לשנת 2018 לעומת 2017

2018 IT Budgets: Spending Priorities, Funding Changes and Status Within the Organization, דו”ח של Tech Pro Research אומר כי צפוי גידול מתון בתקציבי טכנולוגיית המידע לשנת 2018 לעומת תקציבי ה- IT בשנת 2017.

39% מקרב הנשאלים אמרו כי תקציבי ה- IT שלהם בשנה האזרחית הבאה יגדלו בשיעור שבין 1% ל- 10%. שמונה אחוזים מהנשאלים מעריכים כי תקציביהם יגדלו בשיעור של 20% ויותר. שישה-עשר אחוז מעריכים כי יחול גידול של 11-20 אחוז בתקציבי ה- IT שלהם.

לעומתם, עשרה אחוזים לא צופים שינוי כלל בתקציבי ה- IT שלהם בשנה הבאה.

עשרה אחוזים סבורים שתחול ירידה של 1-10%(-) בתקציביהם, ארבעה אחוזים מדברים על ירידה בטווח של 11-20%(-) בתקציבי ה- IT שלהם וחמישה אחוזים נוספים צופים ירידה בשיעור של עשרים אחוזים ויותר. תשעה אחוזים נוספים אינם בטוחים לגבי היקף הירידה הצפוייה בשנה הבאה.

נקודה מעניינת העולה ממצאי הסקר היא שלדברי 48% מהנשאלים, ההנהלה הבכירה בארגון שלהם מעריכה מימון IT כמו תקציבי מחלקות אחרות בארגון. בשנה שעברה, 65% מהמשיבים לסקר דומה אמרו כי לתקציב ה- IT בארגון הוענקה חשיבות שווה בארגון שלהם.

אחוז המשיבים הסבורים כי הארגון שלהם מעריך את תקציב ה- IT פחות מתקציבי מחלקות אחרות בארגון גדל משיעור של 21% לפני שנה לשיעור של 36% השנה.

מיקוד ההוצאות בשנת 2018 יהיה בשיפור רמת האבטחה [לדברי 53% מהנשאלים], ברכישות חומרה, בשירותי במחשוב ענן וברכישות תוכנה. אין ספק כי פריצות האקרים מוצלחות והתקפות נרחבות הזוכות לסיקור תקשורתי נרחב תורמות להגדלת המיקוד והתקציבים המופנים לשם כך. עשרים אחוז מהנשאלים דיברו על השקעות צפויות בתחומי הביג דאטה והאנליטיקה.

יצויין כי מרבית הנשאלים אמרו כי הארגון שלהם מקצה 10% או פחות מהתקציב הכולל שלו לטובת תחום טכנולוגיית המידע.

שמונה נושאים שהמנמ”ר ומנהלי IT צריכים לקחת בחשבון לקראת הכנסת תקציבי 2018

א. יש לצפות לכך שיוצגו יותר שאלות טכניות ספציפיות (למשל, מצד מנהל הכספים הראשי CFO בארגון) לגבי הטכנולוגיות שהמנמ”רים מנהלי ה- IT בארגון מציעים לממן. בין השאלות האפשריות: כיצד הטכנולוגיות הללו פועלות ומה הן יתרמו/יסייעו לארגון. יש להשיב על שאלות כאלה בצורה ברורה ופשוטה ולא טכנית מידי.

ב.  יותר מאי-פעם בעבר, יש להיות מוכנים לעשות יותר ‘שיעורי בית’ בנושא ההחזר-על-ההשקעה [Return on Investment, ROI] הצפוי לארגון. חישובי ROI היפותטיים לגבי טכנולוגיות חדשות לא ישכנעו את מקבלי ההחלטות בארגון באותה קלות שהדבר היה בעבר.

ג. יש להיות מוכנים ומסוגלים לענות על שאלות לגבי חלופות תקצוב שהמנמ”ר ומנהלי ה- IT כבר דנו עם הספקים שלהם, כמו, למשל, לגבי ההסכמים שייחתמו, אפשרות של הספקים לרכוש ציוד ישן או אפשרויות של ליסינג למיניהן וכו’.

ד. יש לשתף עפולה עם גורמים שונים בחברה לפני שהצעות התקציב הטכנולוגי מונחות על השולחן לבחינה, וראות כיצד ניתן ‘לגייס’ בעלי תפקידים שונים שיתמכו בהוצאה מסויימת כי הדבר תורם גם למחלקה הספציפית שלהם.

ה. על המנמ”רים לנסות להיכנס לנעליהם של מנהל החשבונות הראשיים שהיא הגורם שבדרך כלל הכי קשה לשכנע אותו בדרך נחיצות רכישה של טכנולוגיה חדשה.

ו. יש לאתגר את צווית עובדי מחלקת ה- IT הצפויים בדרך כלל ‘להציף’ בבקשות לרכישות טכנולוגיות חדשות. יש לדרוש מהם לזהות את הדברים הנחוצים ביותר לדעתם מתוך שלל הדברים ומהן ההצדקות לבחירה שעשו. אם הם אינם מסוגלים לשכנע את המנמ”ר הרי שסביר שגם אחרים לא ישתכנעו.

ז. יש לבחון היטב מערכות ‘מזדקנות’ אשר התרומה שלהן כבר אינה גדולה ומאידך הן גורמות להמשך הוצאות שניתן לחסוך אותן ולהפנותן למקומות אחרים. מחלקות IT רבות מקיימות מעקב אחר הנכסים ‘הגדולים’ הקיימים בארגון ומתעלמות ממחשבים, מדפסות וציוד ישן נוסף הקיים עדיין בארגון ‘ומעלה אבק’.

ח. יש לתכנן כך שהוצאות discretionary expenses יתוזמנו לשני הרבעונים הראשונים של השנה הבאה כדי לוודא שהדברים נעשים טרם שמתחוללים שינויים בתקציב במהלך השנה והעלולים לגרום לכך שברבע השלישי או הרביעי של השנה כבר לא ניתן יהיה לבצע את מה שתוכנן.