סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 8.3.2019)

14:38 08.03.2019

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ העליון דחה (6.3.2019) ערעור נגד החלטה של מחוזי שקיבל באופן חלקי בנושא תובענה ייצוגית נגד סלקום בנושא Spam; השופט עופר גרוסקופף: “לא אוכל לסיים את חוות דעתי מבלי להתייחס לנקודה המטרידה בהתנהלות המיוחסת לסלקום בתובענה הייצוגית שלפנינו – אי קיום, על-פי הנטען, של מנגנון הסרה פשוט, סביר ואפקטיבי, המאפשר ללקוח המעוניין בכך להימחק מרשימת התפוצה שלה. החובה להעמיד לרשות הלקוח מנגנון הסרה פשוט, סביר ואפקטיבי היא הבריח התיכון בכל הסדר המאפשר משלוח דברי פרסומת לרשימת תפוצה”.

בזק בהודעה לבורסה ולרשות לניירות ערך (6.3.2019): “בדבר בקשה לאישור תובענה כייצוגית בה נטען כי החברה ניצלה לרעה את מעמדה המונופוליסטי ומנעה תחרות בשוק התקשורת” “ובהמשך לדיווח המיידי של החברה מיום 4.3.2019 בדבר הסכמת החברה להצעת בית-המשפט לאישור הבקשה לנהל את התובענה כייצוגית, ניתן בזאת דיווח מיידי משלים, כי ביום 5.3.2019 אישר בית-המשפט את הבקשה לנהל את התובענה כייצוגית והבהיר כי כלל טענות הצדדים שמורות להם לדיון בתובענה גופה וכי כל הראיות והחקירות שנשמעו במסגרת בקשת האישור יהוו חלק מחומר הראיות בתובענה הייצוגית”.

■ גל בקשות להתקשרויות בפטור ממכרז של משרדי ממשלה ויחידות סמך לגבי חידוש שירות רישוי ותחזוקה של מוצרי Microsoft כשמועד היעד: 15.3.2019 [כדי שלא לאבד זכויות רישוי במסגרת ההסכם של הממשלה עם החברה]; מינהל הרכש הודיע למשרדים: הופסקה לאלתר ההתקשרות עם גטר גרופ שזכתה במכרז ויש להתקשר מעתה עם נס א.ט.

■ הוגשה (6.3.2019) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד החברות פרטנר תקשורת ופרטנר פיתרונות תקשורת נייחים בגין “גביית תשלום עבור שירות אנטי וירוס אשר נעשית בצורה מתוחכמת ובלתי חוקית: תחילה השירות ‘מסופק’ בחינם, כתוספת לשירותי האינטרנט שמספקת הנתבעת ולאחר שנה מתחילה לגבות תשלום בגינו מבלי שניתנה הסכמה לכך מצידו”.

■ הוגשה (3.3.2019) עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בת”א לעצור את הייצוא הביטחוני הישראלי המשמש ניאו-נאצים ואנטישמים ו/או עלול לשמש ניאו-נאצים ואנטישמים באוקראינה; את העתירה הגישו 42 עותרים באמצעות עו”ד איתי מק נגד רחלי חן ראשת אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני, שר ומשרד הביטחון ומשרד החוץ; הרחבה- בהמשך.

■ הוגשה (3.3.2019) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד ישראייר ותעופה בע”מ: “לא ביצעה את חובותיה בהתאמת נגישות בשירות אינטרנט, היא אף לא תיקנה את ההפרות לאחר שקיבלה עליהן הודעה”.

■ Worldwide Mobile Data Pricing: The Cost of 1GB of Mobile Data in 230 Countries, ניתוח שערך Cable.co.uk: ישראל ממוקמת במקום ה- 13 (מתוך 230 מדינות) עם מחיר ממוצע של 0.90$ (או, 3.27 ₪); הממוצע העולמי 8.53$ [בארץ נבחנו 25 תוכניות, ב- 11/2018].

■ Worldwide Mobile Data Pricing: The Cost of 1GB of Mobile Data in 230 Countries, ניתוח שערך Cable.co.uk: הודו – המדינה הזולה ביותר מקרב 230 המדינות שנבדקו; בריטניה – אחת מהמדינות היקרות ביותר באירופה; גם בארה”ב נרשם שיעור מבין הגבוהים ביותר.

גרטנר: בשנת 2023, יותר ממחצית מעובדי ה- IT במגזר הממשלתי יעבדו במישרות שאינן קיימות עדיין כיום; יותר מ- 80% הפיתרונות הטכנולוגיים הממשלתיים יסופקו וייתמכו באמצעות מודל  XaaS ב- 2023 [או מה שחברת המחקר מכנה Anything-as-a-Service].

■ דיווח: Meng Wanzhou  מנהלת הכספים הבינלאומית הראשית של חברת הטלקום Huawei Technologies הסינית תובעת את ממשלת קנדה, המשטרה ורשות ביקורת הגבולות הקנדית [Canada Border Service Agency]; טוענת שנעצרה ונחקרה ע”י הרשויות בנמל התעופה בקנדה ובוצע חיפוש במכשירי האלקטרוניקה שלה. זאת מבלי שנאמר לה תחילה כי היא במעצר וכי כל ההליך נחזה להליך בדיקת מכס שגרתית כביכול.

■ דיווח: פקידים בבריטניה ימליצו לממשלה להגביל ל- 50% את השימוש של חברות הטכנולוגיה בטכנולוגיה ובציוד הרישות של חברת הטלקום Huawei Technologies הסינית ברשתות מובייל בריטיות; באביב השנה צפוייה ממשלת בריטניה להשלים בחינת שרשרת האספקה של מגזר הטלקום במדינה.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על פיתרונות בלוקצ’יין (Blockchain) יגדלו ב- 88.7%: מ- 1.5 מיליארד דולר ב- 2018 ל- 2.9 מיליארד דולר ב- 2019; בשנת 2022 יגיעו ההוצאות בתחום זה ל- 12.4 מיליארד דולר.

■ חברת המחקר גרטנר: הוצאות ה- IT במזרח התיכון וצפון אפריקה [MENA] יסתכמו ב- 160 מיליארד דולר ב- 2019, גידול של 1.8% לעומת 2018; ההוצאה הצרכנית על שדרוג/החלפה של מכשירי הסלולר שלהם תגיע השנה ל- 532 מיליון דולר ועל שירותי מובייל – ל- 63.7 מיליארד דולר.

■ חברת המחקר IDC: השוק העולמי של מכשירים לבישים [Wearables] חווה גידול של 31.4% ברבע הרביעי של 2018 (ל- 59.3 מיליון יחידות) וגידול של 27.5% בשנת 2018 כולה (ל- 172.2 מיליון יחידות); מכירות חזקות בעונת החגים של סוף השנה האזרחית שעברה, בתחומי השעונים החכמים [Smartwatches], צמידי כושר ואחרים על פרק כף היד [Wrist Bands] וסוגי אוזניות שונים [Ear-Worn Devices].

■ דו”ח חדש של המבקר הכללי של המשרד לביטחון המולדת [Department of Homeland Security] בארה”ב: המשרד היה יכול לפעול יותר לשמירה מראש על תשתית הבחירות; אומנם חלה התקדמות אולם למשרד “עדיין אין כוח אדם ייעודי” לתחום זה לרבות בגוף החדש שהוקם אשתקד [Cybersecurity and Infrastructure Security Agency, CISA]; ל- 102 היועצים הממונים על הגנת יותר מעשרה מגזרי תשתיות קריטיים, יש עדיפויות משתנות שלא מאפשרות להם התמקדות בתחומים מוגדרים לאורך זמן.

■ ט.ל.ח.: לאחר שבנימין נתניהו התבלבל בין אזרביידג’אן לבין אפגניסטאן, באירוע של American Workforce Policy Advisory Board דונלנד טראמפ כינה בטעות את טים קוק (מנכ”ל חברת Apple) כ”טים אפל”.

■ במסיבת עיתונאים בעיר שנזן בסין הודיעה חברת הטלקום הסינית Huawei Technologies כי היא תובעת את ממשלת ארה”ב על החרם ה”בלתי חוקתי” [לפי חוק ה- National Defense Authorization Act 2018] על מוצריה מחשש ביטחוני; טוענת שהקונגרס האמריקני שימש כתובע, כחבר המושבעים וכמוציא להורג גם יחד.

מיקרוסופט: בשנתיים האחרונות תקפו האקרים איראניים מאות חברות בשנתיים האחרונות בעיקר במזה”ת אך גם אתרים אמריקנים ובמקומות נוספים בעולם; התקיפות גרמו לנזקים של מאות מיליוני דולרים; היקף התקיפות עולה על מה שהיה עד כה מצד האקרים איראניים.

■ חב’ המחקר IDC: ב- 2019, מכירות הסמרטפונים העולמיות צפויות לקטון, זו השנה השלישית ברציפות; התחזית: ירידה של 0.8%(-) ל- 1.39 מיליארד יחידות; ב- 2023 המכירות יגיעו ל- 1.54 מיליארד יחידות.

■ חב’ המחקר IDC: שוק השרתים העולמי – ברבע הרביעי של 2018 גידול של 12.6% בהכנסות היצרנים ל- 23.6 מיליארד דולר; גידול של 5% במונחי יחידות נמכרות לכ- 3 מיליון יחידות.