סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 7.12.2018)

18:19 08.12.2018

קטגוריות: כללי

תגים: , ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ 15 שעות לאחר שפורסמו כאן ב- Read IT Now עיקרי הדו”ח של הממ”מ בכנסת לגבי תשתיות התקשורת הסלולרית בישראל, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם ידיעת ‘נושא חם’ על הדו”ח הזה.

■ הוגשה (4.12) תביעת סכסוך קיבוצי ע”י הסתדרות העובדים הכללית החדשה נגד חברת סאני תקשורת סלולרית בע”מ.

■ הבוקר (3.12.2018) במסגרת  כנס “eCommerce – מחוברים למסחר מקוון” של הסוכנות לעסקים קטנים ובינונייםמשרד הכלכלה והתעשייה) נחנכה המערכת המקוונת הראשונה בישראל המיועדת ליזמים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים; מטרתה: הנגשת המידע, ההדרכות והכלים ההכרחיים כיום לכל אזרחי המדינה בעלי גישה לאינטרנט מכל מקום, בכל זמן מהמחשב ומהסלולרי; המערכת המקוונת פתוחה לקהל הרחב עם קורס הסחר המקוון וללא עלות.

מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן בדיון עכשיו בוועדת המדע בכנסת: עקרונות מסמך התדרים החדש יפורסמו עד 31.12.2018; פרטי המכרז כולו יפורסמו עד סוף מארס – תחילת אפריל 2019.

מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן בדיון עכשיו בוועדת המדע בכנסת: לגבי האנטנה המפורסמת ליד ביה”ס אורט בחולון, לאחר הורדת הפאנלים הפונים לכיוון ביה”ס, רמת הקליטה הסלולרית ירדה ורמת הקרינה דווקא עלתה.

מנכ”ל משרד התקשורת נתנאל (נתי) כהן בשם שר התקשורת איוב קרא בדיון עכשיו בכנסת: השר תומך עקרונית בסינון אתרים. עם זאת הוא מבין שיש מורכבות במימוש הדרך ע”י המשרד. כמו כן נדרש אישור וועדת השרים לענייני חקיקה; הוועדה צפוייה להצביע ביום רביעי הקרוב (5.12) בקריאה טרומית.

■ מחר בכנסת (3.12.2018) דיון משותף של וועדת הכנסת וועדת המדע בהצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(הגנה על קטינים מפני תכנים פוגעניים באינטרנט) של חה”כ מכלוף מיקי זהר; הדיון בעקבות העברת הטיפול בהצע”ח מוועדת הכלכלה לוועדה המשותפת [ח”כ זוהר הוא יו”ר וועדת הכנסת והוא ישב בראש ישיבת הוועדה בשבוע שעבר בה הוחלט, ביוזמתו הפעילה (“אני צריך גיוס, אין לי פה רוב” הוא נשמע אומר בתחילת הישיבה), על העברת הדיון בהצ”ח מוועדת הכלכלה לוועדה המשותפת בה יש, כמובן, רוב לקואליציה.

■ הקליניקה לזכויות דיגיטליות וזכויות אדם במרחב הסייבר (האוניברסיטה העברית בי”ם): “לעמדתנו, הפגיעה הנגרמת לזכויות יסוד בשל ההסדר המוצע [בהצעת חוק סינון האתרים] עולה על היקף ההגנה שהוא מתיימר לספק ועל כן אין לקדמו. בעניין זה אנו מצטרפים לעמדות שהוצגו ע”י משרדי המשפטים והתקשורת ומספר ארגוני החברה האזרחית לעניין הפגיעה הקשה בחופש הביטוי”.

■ הקליניקה לזכויות דיגיטליות וזכויות אדם במרחב הסייבר (האוניברסיטה העברית בי”ם): מציעים “להקים מנגנון פיקוח נייטרלי אשר יספק מידע מהימן ונייטרלי אודות תוכנות הסינון המוצעות ע”י הספקיות או בשוק החופשי, ויגביר את הידע, המודעות והשקיפות לגבי שירותים אלה”; מנגנון כזה יבחן את איכות תוכנות הסינון בהן נעשה שימוש ובמיוחד את חסימת היתר שהן מבצעות.

■ ביום שני (3.12.2018) בחצות היום בהולנד ישגרו הרשויות התראת NL-Alert ובכך יוכלו האזרחים ברחבי המדינה לבחון האם הטלפון הנייד שלהם קולט את ההתראות למקרי חירום הנשלחות ע”י הממשלה.

■ בעקבות הדיווח בשישי (30.11) על הפריצה הגדולה למערכות המחשוב של רשת המלונות מריוט: הוגשה תובענה ייצוגית נגד הרשת בהיקף 12.5 מיליארד דולר ע”י שני תושבי מדינת אורגון ותובענה נוספת ע”י תושב מרילנד.

■ וול סטריט ג’ורנל: מומחי אבטחת סייבר טוענים שרשת המלונות מריוט [Marriott International] החמיצה את ההזדמנות לאתר את כשל האבטחה הגדול כבר לפני מספר שנים; ההתקפה על המלון כבר ב- 2015 הייתה הזדמנות לעלות על פרצות האבטחה אצלה; לדברי רשת המלונות, הפריצה למסד הנתונים של Starwood שכללה גניבת מידע אישי של קרוב ל- 500 מיליון לקוחות, החלה ב- 2014 ולא אותרה עד ספטמבר האחרון.

■ וול סטריט ג’ורנל: מוקדם יותר השנה, חב’ Apple חקרה חשדות להתנהגות עסקית שאינה נאותה במסגרת שרשרת האספקה שלה בסין אולם לא מצאה ראיות לשוחד ותשלום עמלות שאינן חוקיות.

■ דיווח: בית-משפט לערעורים בוושינגטון הבירה דחה ערעור של חברת האבטחה הרוסית Kaspersky Lab כנגד החלטת ממשלת ארה”ב מ- 2017 לחסום שימוש בתוכנת האבטחה שלה בקרב סוכנויות המימשל האמריקני; קודם לכן בית-משפט פדרלי דחה אף הוא עירעור של קספרסקי; ערכאת הערעורים אישרה כי לקונגרס הזכות לחסו רכישת תוכנה אם יש דאגות אבטחה לגיטימיות; קספרסקי הביעה אכזבה מההחלטה החדשה.

■ חברת המחקר IDC: ברבע השלישי של 2018 חל גידול בשיעור של 21.7% במכירות המכשור הלביש ל- 32 מיליון יחידות; השקת מוצרים חדשים סייעה לתחום זה לחזור לגידול.

■ חברת המחקר IDC: ההוצאות העולמיות על מערכות רובוטיקה ורחפנים יסתכמו ב- 115.7 מיליארד דולר ב- 2019.

■ חברת המחקר IDC: בשנת 2018 כולה חלה ירידה של 3.9%(-) בשוק מכשירי המחשוב האישי [המורכב ממחשבים  אישיים מסורתיים (נייחים, ניידים ותחנות עבודה) וממחשבי לוח (טבלטים)] ל- 407 מיליון יחידות, עפ”י ההערכות; הירידה הזאת צפוייה להימשך גם בשנים הקרובות כשב- 2022 יימכרו 378.3 מיליון יחידות, שיעור גידול שנתי מצטבר של 1.8%(-).

גרטנר: ביקושים למותגים סינים מובילים הניעו את מכירות הסמרטפונים ברבע השלישי של 2018; גידול של 1.4% במכירות ל- 389 מיליון יחידות; הנתח של סמסונג (במקום הראשון) קטן לעומת הרבע השלישי של 2017; הנתח של וואווי (במקום ה- 2) גדל בתקופה זו; הנתח של אפל (במקום ה- 3) לא השתנה.

■ העיתון The Irish Times: שת”פ של אירלנד, גרמניה, דנמרק ושבדיה הביא לחסימת הצעה של האיחוד האירופי לכפות (החל משנת 2022) מס של 3% על מכירות דיגיטליות של עסקים רב-לאומיים בתחומי מדינות האיחוד.

■ משרד המשפטים האמריקני הגיש תביעה בגין הונאה נגד Mike Lynch המייסד ואת Stephen Chamberlain סגן הנשיא של החברה הבריטית Autonomy שנמכרה ל- HP ב- 2011 ב- 11 מיליארד דולר; נטען שניפחו נתונים כדי להעלות את ערך חברתם קודם למכירה; אם יורשעו עלולים להישפט לתקופה של עד 20 שנות מאסר.

■ סוכנות הידיעות הפלסטינית מען: חנאן עשראווי קוראת לאיחוד השידור האירופי [European Broadcasting Union, EBU] “לכבד את זכויות העם הפלסטיני” ולמנוע שידור אירוויזיון 2019 בתחומי מה שהיא מכנה ‘ההתנחלויות הישראליות הבלתי חוקיות בגדה המערבית’.

■ דיווח: חב’ הסלולר הדרום קוריאנית KT איבדה 1,600 מנויים בשלושה ימים בשל השבתת שירות (טלפוניה/אינטרנט) שנגרמה כתוצאה משריפה באחד ממתקניה בבירה סיאול.

גרטנר: מכירות המכשור הלביש [Wearable Device ] יגדלו ב-  25.8% בשנת 2019 ל- 225 מיליון יחידות; בשנה הבאה יימכרו 74 מיליון שעונים חכמים [Smartwatches].

■ חב’ המחקר  IHS Markit: הכנסות המוליכים-למחצה העולמיות גדלו ב- 7.4% ברבע השלישי של השנה לעומת הרבע השני והסתכמו ב- 129.8 מיליארד דולר; חב’ Samsung המשיכה להוביל את השוק עם נתח של 16.2% ואחריה Intel עם 14.5%.

Nielsen: היקף סטרימינג התוכן בידי האמריקנים לחודש ב- connected TV devices  מגיע לכ- 8 מיליארד שעות בחודש.

■ דו”ח שהוכן עבור הנציבות האירופית [European Commission]: כיום יש לפחות 114 פרוייקטים ניסיוניים לגבי דור חמישי [5G] בתחומי האיחוד האירופי; לפני חודשיים הכריז האיחוד על תוכנית הפעולה שלו לגבי הדור החמישי.