סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 6.11.2020)

15:09 06.11.2020

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ חברת וואן טכנולוגיות תוכנה הגישה עתירה מינהלית נגד משרד הביטחון ובקשה לדיון דחוף בעתירה: עותרת נגד החלטת המשרד שלא לפרסם מכרז פומבי חדש למתן שירותי תמיכה ותחזוקה למערכת בחיל המודיעין; מבקשת גם שבית-המשפט יורה למשרד הביטחון לפרסם מכרז חדש למערכת זו; ב- 31.12.2020 עתידה להסתיים ההתקשרות הנוכחית בין המשיב לעותרת לגבי שירותי פיתוח, תמיכה ותחזוקה לאותה מערכת.

■ עתירה מינהלית של סלקום נגד משרד החינוך ומינהל הרכש הממשלתי ונגד פלאפון ופרטנר לגבי רכישת מודמים סלולריים וחבילות גלישה וכן רכישת קווים ומכשירים ‘כשרים’ לתלמידים במגזר החרדי בתקופת קורונה: עפ”י מערכת “נט המשפט”, היום (5.11.2020) התקבלה עתירתה של סלקום; טרם פורסם פסק הדין המלא.

■ המחוזי בי”ם בעתירת סלקום נגד משרד החינוך, מינהל הרכש והחברות פלאפון ופרטנר [מחשבים וסלולר לתלמידים בשל קורונה]: הורה על ביטול ההחלטה (לגבי אספקת מכשירי סלולר ‘כשרים’); “לא נעלם מעיניי כי נוכח קביעה זו עלולה להתעכב באופן משמעותי אספקת כל המכשירים כאמור לתלמידים רבים הזקוקים להם לשם למידה מרחוק. תוצאה זו אינה קלה כלל ועיקר. עם זאת היא מתחייבת מפירושן הסביר של הוראות המכרז בכללותן”; “אף כי יש ממש בטענת המשיבים כי קיים צורך אקוטי באספקת מכשירים כאמור […] צורך זה אינו מאפשר לקרוא לתוך הוראות המכרז את שלא נקבע בהן”.

■ המחוזי בי”ם בעתירה של סלקום נגד משרד החינוך, מינהל הרכש והחברות פלאפון ופרטנר: דחה טענות המשיבות לגבי שיהוי בהגשת העתירה המינהלית ולגבי חוסר תום לב של חברת סלקום באופן התנהלותה; דחה טענתה של פרטנר כאילו הסעד המבוקש ע”י סלקום הוא למעשה דחיית המכרז כולו.

■  בג”צ דחה עתירה של 40 עותרים בדרישה למנוע אימונים בארץ ע”י מ”י, של שוטרים מהודו המעורבים בהפרות חמורות של זכויות אדם ושל החוק הבין-לאומי בקשמיר; “בלא לגרוע מחשיבות הנושא של הפרת זכויות אדם בקשמיר שמציפים העותרים – העתירה דנן והסעד המבוקש בגדרה אינם המסגרת המתאימה לקידום ההגנה על תושבי קשמיר, וזאת משהזיקה בין אימוני השוטרים בישראל לבין הפשעים המבוצעים על פי הנטען בקשמיר היא ספקולטיבית גרידא”; בג”ץ חייב את העותרים בתשלום 3,000 ₪ הוצאות המשיבים.

■ חברת המחקר IDC: גידול של 24.9% במכירות מחשבי הלוח (טבלטים) ברבע השלישי של שנת 2020, ל- 47.6 מיליון יחידות; את השוק מובילה Apple, ואחריה Samsung [עם גידול מרשים בשיעור של 89.2% במכירות בין הרבע השלישי של 2019 לרבע השלישי השנה], שלישית – Amazon.com, רביעית – Huawei הסינית וחמישית – Lenovo.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: גידול של 33% במכירות מחשבי הלוח (טבלטים) ברבע השלישי של שנת 2020, ל- 50.6 מיליון יחידות; הדירוג: אפל, סמסונג, וואווי, אמזון ולנובו; חברת אמזון היא היחידה בחמישייה המובילה שרשמה ירידה בנתח השוק שלה לעומת הרבע השלישי אשתקד.

■ ארבעה מפעילי הסלולר הראשיים בצרפת [Bouygues Telecom, Free, Orange, SFR] הודיעו כי במהלך הסגר החדש (החל מ- 30.10.2020) יישארו פתוחות החנויות הפיזיות שלהן; חנויות טלקום הוחרגו והן נכללות ברשימת החנויות המספקות מוצרים ושירותים חיוניים גם במהל הסגר.

■ דו”ח חדש של Point Topic: מספר מנויי הפס-הרחב הנייח בעולם הגיע ל- 1.14 מיליארד בסוף הרבע השני של 2020, גידול של 1.65% לעומת הרבע הראשון בשנה הנוכחית.

■ דיווח: תושבי העיר פורטלנד במדינת מיין בארה”ב הצביעו בעד החלטה האוסרת על המשטרה לעשות שימוש בתוכנות זיהוי פנים [Facial Recognition]; כבר באוגוסט החליטה מועצת העיר על איסור כזה והצעד החדש עתה מחזק זאת.

■ דיווח: יצרנית המשקאות האיטלקית Campari Group, [יצרנית המותגים Campari, Cinzano, Appleton] נפלה ב- 1.11.2020 קורבן למתקפת כופרה שגרמה להשבתת חלק גדול מרשת ה- IT שלה; התוקפים איימו לפרסם מידע פנימי רגיש של החברה; סירבה לשלם את הסכום הנדרש ומעדיפה לאחזר מידע מוצפן שלה.

■ יצרנית הצעצועים האמריקנית, הגדולה בעולם, Mattel [המייצרת בין השאר את בובות ברבי ואמריקן גירל, צעצועי פישר פרייס, מכוניות הצעצוע Matchbox ועוד] דיווחה כי הותקפה בהתקפת כופרה אולם לא נגנבו נתונים עסקיים רגישים כלשהם שלה.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ חוו”ד של שחר ברכה מ”מ ראש רשות התקשוב הממשלתי [לגבי “רכישת רישוי ותחזוקת רישוי למוצרי מיקרוסופט מסוימים שאין להם חלופה מעשית – בחינת קיומם של ספקים ע”י חשכ”ל]: ‘עמדתי המקצועית היא שגם לשנת 2021 חברת מיקרוסופט היא עדיין ספק יחיד’ לגבי מוצרים משתיים מתוך שלוש קבוצות מוצרים שנבחנו’ ובשלב זה ‘אין למגזר הממשלתי חלופה מעשית’ לגביהם; האמור אינו חל על רכש מוצרי או שירותי ענן; “שינוי משמעותי בליבת מערכות הממשלה יקרה לדעתי בשנים הקרובות עם המעבר לשירותי ענן במסגרת פרוייקט ‘נימבוס’.”

■ מכרז חדש המתפרסם היום (1.11.2020): מכרז לפיתוח אתר אינטרנט והקמתו עבור מינהל המחקר החקלאי/מכון וולקני [משרד החקלאות ופיתוח הכפר].