סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 4.12.2020)

13:47 04.12.2020

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ במוצאי שבת [28.11.2020] שוב אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ “קיבל השראה” משתי ידיעות שפורסמו לפניו ב- Read IT Now, זאת למרות שהוא מתעלם בקביעות מאתר זה.

■ ספוילר: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עומד לפרסם בקרוב אייטם חדש שכותרתו: “חשיפה: מתי ומדוע השר יועז הנדל שינה את עמדתו בעניין החסימות של ‘ועדת הרבנים’?”. תזכרו איפה קראתם זאת לראשונה.

■ בלי שום בושה מהמקפצה ולאור היום: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם היום (2.10.2020) לפני הצהריים אייטם שסיווגו ‘ראשונים לדווח’; באותו אייטם שלו הוא מעיד על עצמו (בארבעה משפטים נפרדים) שמדובר ב’חשיפה’ שלו; אלא שכל המידע שבו פורסם כבר ב- Read IT Now  ביום שני (30.11.2020) אחה”צ. איזו עליבות של ‘מומחה הטלקום’ מראשון לצון.

■ בלי שום בושה מהמקפצה ולאור היום [פעם שנייה באותו היום]: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם היום (2.10.2020) לפני הצהריים אייטם שסיווגו ‘ראשונים לדווח’; באותו אייטם שלו הוא מעיד על עצמו (ב- 4 משפטים נפרדים) שמדובר ב’חשיפה’ שלו; אלא שכל המידע שבו פורסם כבר ב- Read IT Now ביום שני (30.11.2020) אחה”צ; בשעות אחה”צ (של 2.12.2020) הוא שידרג את האייטם שלו מ’ראשונים לדווח’ ל’בלעדי’; איזו עליבות של כזבלן מראשון לצון.

= = = = = = = = = =

■ וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת תדון ביום שני (7.12.2020) בנושא “מתקפות סייבר – הגנה על פרטיות מידע בגופים אזרחיים”.

■ וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת תדון ביום שלישי (8.12.2020) בנושא “הנגשת אתרי אינטרנט רלוונטיים בתקופת הקורונה לאנשים עם מוגבלות”.

■ Read IT Now עושה סדר: תובענה ייצוגית ראשונה בנושא שירביט הוגשה למחוזי מרכז-לוד ביום שלישי (1.12.2020) ואתר זה היה הראשון לדווח עליה; ביום רביעי (2.12.2020) הוגשו שתי בתביעות נוספות, נפרדות, למחוזי מרכז-לוד ולמחוזי ת”א; ביום חמישי (3.12.2020) הוגשה למחוזי מרכז-לוד התביעה הרביעית במספר.

■ לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (1.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד שירביט חברה לביטוח בגין אירעו אבטחת המידע עליו דווח הבוקר [הרחבה –  בהמשך].

■ לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (2.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נוספת נגד שירביט חברה לביטוח בגין אירוע אבטחת המידע עליו דווח אתמול; היקף התביעה הקבוצתית השנייה, החדשה, הוא 600 מיליון ₪.

■ לבית-המשפט המחוזי ת”א הוגשה (2.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נוספת נגד שירביט חברה לביטוח בגין אירוע אבטחת המידע עליו דווח שלשום; היקף התביעה הקבוצתית הוא 2.5 מיליון ₪.

■ לבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד הוגשה (3.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) – רביעית במספר – נגד שירביט חברה לביטוח בגין אירוע אבטחת המידע עליו דווח שלשום.

■ הוגשה (2.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד מיקרוסופט ישראל: “הנתבעת אינה מאפשרת לקהל לקוחותיה לממש את האחריות על מוצרי החומרה בניגוד לדין”; “התביעה מוגשת בשם “כלל הציבור אשר החזיק בידיו מוצר חומרה של המשיבה בתקופת האחריות (למעט Xbox) בכל זמן שלא ניתן היה לממש את האחריות + כלל הציבור אשר ביקש לממש את האחריות על מוצר חומרה כאמור ובמשך תקופת האחריות ולא קיבל את השירות ו/או לא הצליח לממש את האחריות, כתוצאה ממעשי ו/או מחדלי המשיבה”.

■  הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (1.12.2020) חוות דעת שמינית בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש: “הרשות מתנגדת לכל הטמעה מחייבת של יישומון לאיתור מגעים”; “הרשות מתנגדת לכל שימוש כפוי ביישומון המגן או בכל טכנולוגיית מעקב אחרת בכניסה למקומות ציבוריים”; “חיוב השימוש בהם לצורך כניסה למקום ציבורי, ודאי כזה המספק שירות חיוני, פוגע באופן בלתי מידתי בזכות לפרטיות”; “נדגיש, כי לא ידוע על דמוקרטיות מערביות אשר עושות שימוש גורף בטכנולוגיה לאיתור מגעים המופעלת בכפייה, ולטעמנו אין מקום כי דווקא ישראל תהא החלוצה בתחום. זאת,  בייחוד לאור העובדה שלא הוכחה כאמור קורלציה בין הפעלת כלים אלו ובין הצלחת המאבק בקורונה”.

■ הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (1.12.2020) חוות דעת שמינית בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש: “בהינתן שבמערך החקירות האפידמיולוגיות מועסקים כיום לכל הפחות כ- 3,000 חוקרים ומתשאלים, ומשמעות הדבר היא שכבר כיום ניתן לבצע 4,000-6,000 חקירות אפידמיולוגיות מדי יום, ובהינתן נתוני התחלואה דהיום, ברי כי לא אמור להיות כל קושי מעשי לבצע חקירה אפידמיולוגית אנושית, בזמן אמת ובאותו היום, לכל מי שאובחן כחולה מאומת. לאור נתונים אלו, סבורה הרשות להגנת הפרטיות כי ההצדקה המרכזית שעמדה מלכתחילה בבסיס ההחלטה יוצאת הדופן לעשות שימוש בכלי הטכנולוגי שבידי שירות הביטחון הכללי לצרכים אלו, אינה עומדת עוד. לפיכך, ונוכח היקף הבדיקות היומיות שניתן לבצע כיום, סבורה הרשות כי לעת הזו ניתן להפסיק את השימוש הגורף בכלי השב”כ. לצד זאת, על מנת לתת מענה למגבלות החקירה האפידמיולוגית ככלי לאיתור מגעים, ניתן לשקול מנגנון לפיו השימוש במנגנון השב”כ יוגבל אך ורק למקרים בהם החולה המאומת אינו משתף פעולה כלל בחקירתו, או שלא מסר מגעים כלל”.

■ משרד המשפטים מפרסם (29.11.2020) קול קורא בעניין תיקון לחוק הגנת הפרטיות: “בשים לב לתמורות הטכנולוגיות והמשקיות בעשורים שחלפו מאז נחקק חוק הגנת הפרטיות ולנוכח השינויים המפליגים בהסדרים המשפטיים החלים במדינות העולם על הגנת המידע האישי, מבקש שר המשפטים לקדם תיקונים מקיפים בדיני הגנת הפרטיות. זאת מתוך הכרה בחשיבות תחום זה להגנה על זכויות האדם כמו גם לקידום המסחר, הכלכלה והחברה בישראל. לפי הנחיית השר בוחן משרד המשפטים בימים אלה כיצד ובאילו תחומים ראוי חוק הגנת הפרטיות לשינוי, לעדכון או לתוספת. על מנת לקבל נקודת מבט רחבה ככל האפשר אנו פונים לציבור כבר עתה בפנייה פתוחה”.

■ הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (30.11.2020) מסמך דגשים והמלצות עיקריות להגנה על פרטיות הציבור במסגרת חקירות אפידמיולוגיות: “החקירות האפידמיולוגיות הכרחיות למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ותרומתן לקטיעת שרשרת ההדבקה היא מטבע הדברים משמעותית ביותר. עם זאת, חקירות אפידמיולוגיות, מעצם טבען, כרוכות בפגיעה בפרטיותם של מתוחקרים (ושל אנשים אחרים). במסגרת חקירות אלו נדרשים מתוחקרים לחשוף מידע אישי ורגיש על אודותיהם הכולל, בין היתר, פירוט בדבר מיקומם הגיאוגרפי במשך תקופת זמן קצובה ובדבר זהות האנשים עימם נפגשו בתקופה זו. עצם האיסוף של מידע זה, ובוודאי חשיפתו ברבים או הצלבתו עם סוגי מידע אחרים, עלולים לפגוע קשות בפרטיותם של אנשים רבים.

■ הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (30.11.2020) מסמך דגשים והמלצות עיקריות להגנה על פרטיות הציבור במסגרת חקירות אפידמיולוגיות: “על כלל הגורמים העורכים חקירות אפידמיולוגיות להיות מודעים להוראות הדין ולהיבטים השונים הנוגעים להגנה על פרטיות ואבטחת מידע”; “על הגורמים החוקרים, הן בחקירות הנערכות מכוח פקודת בריאות העם והן בחקירות הנערכות באופן עצמאי, חל איסור על איסוף מידע שאינו רלוונטי למטרה של איתור מגעים של חולי קורונה וקטיעת שרשרת ההדבקה. לפיכך, על חוקרים להימנע מלהציג בפני מתוחקרים שאלות שאינן קשורות או רלוונטיות למטרה זו. כמו כן, אין לעשות שימוש במידע הנאסף במסגרת חקירות אפידמיולוגיות אלא למטרה שלשמה הוא נאסף, קרי על מנת לסייע באיתור מקום או זמן שבו שהה חולה מאומת ובאיתור מי שבא במגע קרוב עם חולה לשם צמצום התפשטות נגיף הקורונה”.

■ בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת (30.11.2020) בנושא “רכישת שירותים ממיקרוסופט בעלות של מיליוני ש”ח ללא מכרז”: לדברי אביתר פרץ (מנהל מח’ חדשנות ודיגיטל במינהל הרכש הממשלתי), 18-19 אחוזים מכלל התקשרויות משרדי הממשלה הם בפטור ממכרז; היקף הרכש הממשלתי השנתי הוא כ- 34 מיליארד ₪ בשנה.

■ בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת (30.11.2020) בנושא “רכישת שירותים ממיקרוסופט בעלות של מיליוני ש”ח ללא מכרז”: לדברי אביתר פרץ (מנהל מח’ חדשנות ודיגיטל במינהל הרכש הממשלתי), משרדי הממשלה רוכשים כיום שירותי ענן במיליוני ₪ בודדים; כשייושם פרוייקט נימבוס, ההערכה היא כי משרדי הממשלה ירכשו שירותי ענן במאות מיליוני ₪ (לא כולל מערכת הביטחון); עד סוף הרבע הראשון של 2021 יהיו שני ספקים זוכים לאספקת שירותי ענן למשרדי הממשלה: בתחילה – מאתרים בחו”ל ולאחר מכן יוקמו אתרים בארץ”.

■ בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת (30.11.2020) בנושא “רכישת שירותים ממיקרוסופט בעלות של מיליוני ש”ח ללא מכרז”: יו”ר הוועדה ח”כ עופר שלח יפנה אל מבקר המדינה הן לגבי נושא הפטורים ממכרז בכלל והן לגבי נושא מכרז שירותי ענן נימבוס.

■ וועדת השרים לענייני חקיקה תדון (א’, כ”ט בנובמבר 2020, אחה”צ)  בהצע”ח של שר התקשורת יועז הנדל: “טיוטת חוק התקשורת (בזק ושידורים)(תיקון מס’ …)(הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת), התשפ”א – 2020: “הצעת החוק נועדה לתקן את החקיקה בהתבסס על המלצות הצוות האמור ולעדכן את האסדרה הקיימת באופן שיקטין את החסמים לפריסת רשת מתקדמת כלל-ארצית, ובד בבד ישמור על האינטרסים הציבוריים העומדים בבסיס חובת האוניברסליות. לשם כך מבקשת הצעת החוק לעדכן את מערך החובות שחלות על השחקנים בשוק התקשורת”.

■ ביום חמישי, 26.11.2020, בשעה 19:36, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: הוגשה (26.11.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת קצא”א בהיקף קבוצתי של 100 מיליון ₪ בשם כל מי שנחשף לזיהום ומטרדי הריח מחוות המכלים של המשיבה הממוקמים בדרום העיר אשקלון, החל מיום 25.11.20 לפנות בוקר ולאחר מכן, לרבות חשיפה לריחות הקשים וכן גם למזהמים.

■ ביום ראשון, 29.11.2020 בבוקר, דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: בתוך 3 ימים, ייצוגית שנייה נגד קצא”א בגין מפגע סביבתי [זיהום אוויר ומפגעי ריח חמורים]: לאחר שבחמישי (26.11.2020) בערב דיווחתי כאן על התביעה הראשונה [בהיקף קבוצתי של 100 מיליון ₪], הבוקר (29.11.2020) הוגשה תביעה שנייה [בהיקף קבוצתי של 195 מיליון ₪].

■ הכנסת צפוייה להצביע היום (30.11.2020) אחה”צ על הודעת הממשלה בדבר החלטתה להעביר לשר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם את הסמכות הנתונה לראש הממשלה בנימין נתניהו לאשר את מכירת אחזקות בזק  החברה הישראלית לתקשורת בע”מ בחברת וואלה! תקשורת בע”מ.

■ ידיעה בלעדית של וול סטריט ג’ורנל: Meng Wanzhou ה- CFO של חברת Huawei הסינית (שנעצרה בשעתו בקנדה) – במגעים עם משרד המשפטים האמריקני כדי לפתור את נושא האישומים הפליליים נגדה. ההסדר יאפשר לה לשוב מקנדה לסין אם תודה  בכך שפעלה שלא כשורה.

■ Ajit Pai, יו”ר רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית [Federal Communications Commission, FCC], הודיע כי יפנה את כסאו ב- 20.1.2021 עם השבעתו של ג’ו ביידן כנשיא הבא של ארה”ב (לפי המסורת שעם חילופי הנשיא מתפטר היו”ר המכהן של הארגון מתפקידו).

■ דו”ח חדש של איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU]: נגישות לאינטרנט של משקי-בית עירוניים גבוהה פי שתיים מנגישות משקי-בית באיזורים חקלאיים כפריים; הפער בולט במיוחד באיזורים הללו במדינות הכי פחות מפותחות בעולם בהן 17 מהאוכלוסייה הכפרית נעדרת כיסוי סלולרי כלל ו- 19% נוספים הם בעלי כיסוי 2G בלבד.

■ דו”ח חדש של איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU]: קצת יותר ממחצית מאוכלוסיית העולם משתמשת כיום באינטרנט; הנתון עולה לכ- 70% מבני קבוצת 15-24; בסוף 2020 כ- 85% מאוכלוסיית העולם תהיה מכוסה ברשת דור רביעי.

■ רשות התקשורת הפדרלית האמריקנית [Federal Communications Commission, FCC] נוטשת רשמית את ההצעה (שהועלתה לראשונה ב- 2013) לאפשר שיחות סלולר במטוסים בעת הטיסות; לדברי ה- FCC הייתה התנגדות חזקה לכך מצד טייסים ואני צוותי אוויר שטענו כי מדובר בסיכון אבטחה חמור; לדברי הרגולטור נחוץ עוד מחקר לגבי שאלת הסיכון והצעדים הטכניים הנדרשים.

■ אימרקטר: השנה, 41.7 מיליון בגירים בארה”ב השתמשו בשירותי רפואה-מרחוק [Telemedicine], גידול בשיעור של 98.8% לעומת השנה הקודמת; בסוף שנת 2023 המספר יגיע ל- 64 מיליון משתמשים.

■ אושר בקריאה ראשונה במליאה: פריסת רשת מתקדמת כלל ארצית של סיבים אופטיים לגישה לאינטרנט; מליאת הכנסת אישרה (1.12.2020) לקריאה ראשונה את הצעת חוק התקשורת (בזק ושידורים) (תיקון מס’ 74) (הוראות לעניין פריסת רשת מתקדמת). מדובר בהצעה ממשלתית של משרד התקשורת אליה הוצמדה הצעה פרטית של ח”כ צבי האוזר; 6  ח”כים תמכו ללא מתנגדים וההצעה תועבר לוועדת הכלכלה.

■ ועדת הכנסת בראשות ח”כ איתן גינזבורג החליטה (1.12.2020) להקים שתי ועדות משותפות: ועדה משותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט וועדת החוץ והביטחון, לפי חוק האזנת סתר; הוועדה החליטה גם להקים ועדה משותפת לוועדת החוקה חוק ומשפט, וועדת החוץ והביטחון, ליישומים ביומטריים, לפי חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגרי מידע. הוועדה תדון בעניינים הנוגעים לפעילות רשויות הביטחון, וישיבותיה חסויות.

■ בתי הדין הרבניים מזהירים בוועדת החוקה: ללא תקצוב מידי מערכות המחשוב יושבתו כבר בתחילת 2021; בדיון מעקב שקיימה (1.12.2020) ועדת החוקה בנושא מחשוב בתי הדין הרבניים, טענו נציגי בתי הדין הרבניים כי יחס התיקים הוא פי 8 למערכת המשפט אך יחס התקציב הוא פי 20 וכי בשנת 2020 קוצץ תקציב הבסיס למחשוב ב- 40%.

■ חברת המחקר IDC: עבודה מהבית ולמידה מרחוק בתקופה קורונה ממשיכות להשפיע על מכירות המחשבים האישיים בעולם;  ברבע הרביעי של שנת 2020 צפויות מכירות המחשבים הנייחים והניידים לגדול ב-  18.2% ואילו בשנת 2021 צפוי גידול של 1.4%; מכירות המחשבים הניידים ברבע הרביעי השנה יגדלו בשיעור של  26.4%

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

משרד התקשורת: מכרז לרכישה ותחזוקה של כלי  XML FIREWALL.

משרד התקשורת מבקש להתקשר שוב בפטור עבור מאגר המידע הבינלאומי של חברת Analysys Mason.

■ פורסם (30.11.2020) מכרז 08.20 – פנייה לקבלת מידע בדבר אספקת פתרונות למערכות היוועדות חזותית (מערכות VC) עבור הנהלת בתי-המשפט (הב”ה).

משרד הבריאות: מכרז להפעלת המכלול לקטיעת שרשרת ההדבקה עבור משרד הבריאות.

משרד הבריאות: מכרז לשירותי ייעוץ וליווי פרוייקטים טכנולוגיים.

משרד הבריאות: מכרז להפעלת מוקדי קול הבריאות עבור אגף השירות במשרד הבריאות.

■ פורסם עדכון נוסף של משטרת ישראל למכרז לניתוח יוממות ומערכת לאיתור התקהלויות [Read IT Now היה האתר הראשון לדווח על מכרז חדש של משטרת ישראל בנושא אספקה/גישה למאגר מידע לניתוח יוממות ומערכת לאיתור התקהלויות, ב- 16 בנובמבר 2020 (מכרז 191/2020 הכולל שני מודולים: מודול יוממות ומודול התקהלות)].