סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 30.10.2020)

12:22 30.10.2020

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בעקבות הפרסום של משרד התקשורת כי ראש המינהל האזרחי תא”ל רסאן עליאן חתם (28.10.2020) על רישיון ההפעלה לחברת בזק המסדיר פעילותה ביו”ש ודברי תא”ל אליאן כי בזק פעלה באיזור במשך עשרות שנים ללא רישיון רשמי: מומחה הטלקום עשוי לפרסם בקרוב אייטם ‘בלעדי’ על כך ש”כל כלי התקשורת נפלו בפח ועשו Cut & Paste  מבלי שהבינו דבר וחצי דבר”.

■ ראש המינהל האזרחי תא”ל רסאן עליאן חתם (28.10.2020) על רישיון ההפעלה לחברת בזק המסדיר פעילותה ביו”ש; הרישיון קובע את התנאים והחובות אליהם כפופה מעתה החברה בעת פעילותה באזור, מתן סמכויות פיקוח ואכיפה, ואישור רשמי לפריסת תשתיות במרחב; תא”ל אליאן: חברת בזק פעלה באיזור במשך עשרות שנים ללא רישיון רשמי;  שר התקשורת יועז הנדל נכח בטקס החתימה.

■ ראש המינהל האזרחי תא”ל רסאן עליאן חתם (28.10.2020) על היתר כללי לאסוף, העברה או מסירה של מכתבים באיזור יהודה ושומרון; שר התקשורת יועז הנדל נכח בטקס החתימה.

■ ספוילר: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ עומד לפרסם אייטם חדש (כנראה ‘בלעדי’/’ראשונים לדווח’) שכותרתו צפוייה להיות: השקת מיזם הסיבים של בזק היום בקריית שמונה סוגר מעגל של עשור אחרי חנוכת הסיבים הקודמת! [ורק תיקון טעות קלה לתשומת ליבו: ההשקה סוגרת מעגל ולא סוגר מעגל]

■ אתמול בערב (26.10.2020; בשעה 18:58) פירסמתי מבזק ‘ספוילר’ על האייטם החדש שעומד אבי וייס לפרסם באתר שלו ‘טלקום ניוז’, באיחור אופנתי קל הוא העלה את האייטם המדובר הבוקר (27.10.2020 בשעה 07:30) ואף “אימץ” את תיקון הטעות עליו הצבעתי אמש.

■ בניגוד להרגלו, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז‘ טרם פירסם את הגיגיו לגבי השימוע האחרון שפירסם משרד התקשורת ביום חמישי (22.10.2020) בנושא שיווק שירותי סלולר ושיחות בינלאומיות בסלי שירותים משותפים בקבוצת הוט; יש לצפות שיופיע על כך אייטם “בלעדי”/”ראשונים לדווח” לפני כניסת השבת או במוצאי שבת או בראשון.

= = = = = = =

■ פורסמה התקשרות בפטור ממכרז של משרד הבריאות [5 שבועות לאחר שהתקבלה]: רכישת חיסוני קורונה, התקשרות עם גופים שיספקו בפועל את החיסונים הנגזרים מעסקה זו [בהיקף של 100 מיליון דולר לתקופה של שלוש שנים]; “תחילה ביקש משרד הבריאות שלא ייחשפו פרטי העיסקה בשל סודיותה”; בעקבות פנייה נוספת של וועדת הפטור “משרד הבריאות השיב כי הוא חוזר בו מבקשתו לאי-פרסום והבהיר שאין חובת סודיות בהסכם”.

■ דיווח: לדברי חברת אבטחת הסייבר ‘הבוטיקית’ הישראלית Security Joes, יותר ממאה מערכות השקייה הושארו בחודש שעבר ללא סיסמת גישה מה שאיפשר גישה לכל גורם חיצוני למערכות הללו באופן מקוון; יותר ממחצית מהמערכות הללו – ממוקמות בישראל והיתרה – ברחבי העולם; כל המערכות קשורות למערכות השקייה חכמות של חברת מוטורולה.

■ הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים מפרסמת (29.10.2020) שימוע ציבורי בנושא ‘מינוי ממונה הגנה על הפרטיות בארגון ותפקידיו’:  “עמדת הרשות היא שעל-מנת להבטיח עמידה בהוראות דיני ההגנה על מידע אישי בישראל מומלץ למנות ממונה הגנה על הפרטיות”; “תפקידו המרכזי – להביא להפנמה של עקרונות ושיקולי פרטיות בתהליכי העבודה בארגון”; “מומלץ כי הממונה יהיה חלק מההנהלה הבכירה של הארגון”; המועד האחרון להגשת תגובות: 12.11.2020 .

■ עת”מ של סלקום נגד משרד החינוך ומינהל הרכש הממשלתי ונגד פלאפון ופרטנר לגבי רכישת מודמים סלולריים וחבילות גלישה וכן רכישת קווים ומכשירים ‘כשרים’ לתלמידים במגזר החרדי בתקופת קורונה: המחוזי הוציא לבקשת סלקום צו ביניים לגבי מכשירי הטלפון הכשרים בלבד אך לא לגבי תוכניות הרט”ן; דיון יתקיים בהקדם.

■ לפחות שלוש תביעות ייצוגיות הוגשו בימים האחרונים נגד חברות טלקום/אינטרנט בגין המשך גביית תשלומים מלקוחות ‘רדומים’ למרות שהן אינן מספקות כל שירות ללקוחות הללו כיום.

■ העליון והמחוזי דחו הליכים משפטיים (נפרדים) שניהלה מד”א נגד משרד הבריאות בנושא בדיקות קורונה.

■ פעמיים באותו החודש בג”ץ דוחה שתי עתירות הקוראות למשהב”ט לאסור ייצוא ביטחוני לאזרביידג’ן “וזאת בשל חשש כי ייצוא צבאי מעין זה ישמש לביצוע פשעי מלחמה”.

■ לעליון הוגשו (בנפרד) ערעורים על החלטות מחוזי בעתירות מינהליות לגבי בדיקות קורונה.

■ גם באירופה עוברים בראשון (25.10) לשעון חורף; מדינות אירופה לא הגיעו להסכמה האם להישאר עם שעון קבוע לכל השנה ועתה כל מדינה תחליט לעצמה האם להמשיך עם ההחלפה שעון חורף/קיץ פעמיים בשנה או לא.

■ הממשלה תצביע (א’, 25.10.2020) על הצעת החלטה של שר התקשורת יועז הנדל: להוסיף את נושא הנפקת בול משותפת של ישראל עם ארה”ב ואיחוד האמירויות הערביות לרשימת הנושאים להנפקה בשנת 2020 (כפי שהומלץ ע”י וועדת התכנון לנושאי בולים)[אם ההנפקה לא תתבצע השנה, היא תתבצע במהלך 2021].

■ הממשלה תצביע (א’, 25.10.2020) על הצעת החלטה של שר התקשורת יועז הנדל: הנפקת בולים חדשים בשנת 2021 מתוך רשימת נושאים מוצעת ובהם: ציון 100 שנה לבנק הפועלים, 100 שנה להתאחדות התעשיינים בישראל,  70 שנה לשדרות, 100 שנה למכון וולקני, 120 שנה  לקק”ל,  אירועי ספורט צפויים (אולימפיאדת טוקיו והמכבייה ה- 21) וכן תערוכת אקספו 2021 שתיערך בדובאי, לאחר שנדחתה מהשנה, וישראל תציג בה.

■ יצרני יישומון מעקב מגעים לגבי קורונה באנגליה [NHS Covid-19] יצרו עתה גירסה שונה עבור חנות היישומים של חברת Huawei הסינית; זאת לאחר שלאחרונה לא ניתן היה להתקין את תוכנת מעקב המגעים על דגמי הסמרטפונים האחרונים של החברה; היישומון יהיה זמין למשתמשים באנגליה ובוויילס כבר בנובמבר; מפתחת הגירסה הייעודית היא Zuhlke Engineering; יישומון המעקב האנגלי הרגיל כבר ציין יותר מ- 18 מיליון הורדות מחנויות אפל וגוגל.

■ חברת הטלקום הפלסטינית השנייה Ooredoo Palestine [לשעבר, Wataniya Palestine] הגדילה בתשעה החודשים הראשונים של שנת 2020 את מספר לקוחותיה בשיעור של 3% ל- 1.3 מיליון איש.

■ Airports Council International Europe, ACI EUROPE מזהיר: קרוב ל- 200 נמלי תעופה ברחבי אירופה ובבריטניה קרובים למצב של פשיטת רגל בחודשים הקרובים בשל מצב התעופה האזרחית בעקבות משבר קורונה; זאת במידה ולא תתאושש תעבורת הנוסעים בקרוב; מדובר ב- 193 מתוך 740 שדות תעופה מסחריים.

■ דו”ח חדש של GSMA: יותר ממחצית (51%) מכלל חיבורי המובייל בצפון אמריקה בשנת 2025 (שיגיעו בסה”כ ל- 426 מיליון חיבורים) יהיו של דור חמישי; ב- 2022 יהיו יותר מ- 100 מיליון חיבורי דור חמישי בצ. אמריקה; טכנולוגיות ושירותי מובייל תרמו אשתקד 1.01 טריליון דולר לכלכלה בצ. אמריקה (או 4.8% מהתמ”ג); המובייל אקוסיסטמס תרם – במישרים ובעקיפין – ליותר משני מיליון מישרות ולהכנסות מיסוי של 98 מיליארד דולר.

■  מיזוג בין שתי שחקניות ותיקות בתחום אינטגרציה ואנליטיקת נתונים (הפעילות גם בישראל): חברת Tibco רוכשת את חברת Information Builders.

■ דיווח: משרד עורכי הדין Fragomen, Del Rey, Bernsen & Loewy, [המתמחה בנושאי הגירה ותעסוקה בארה”ב של אזרחי מדינות אחרות וממוקם בניו יורק] אישר כי חווה אירוע אבטחת סייבר; בין המקרים המעורבים באירוע זה: פרטי עובדים של חברת Google בעבר ובהווה.

■ סקר מקוון של YouGov עבור Internet Society: שישים-ותשעה אחוזים מהציבור האמריקני אינם מאמינים שלפוליטיקאים יש את הידע וההבנה הנדרשים לאסדרה (רגולציה) יעילה של האינטרנט.

■ חברת המחקר IDC: ירידה של 1.3%(-) במכירות הסמרטפונים העולמיות ברבע השלישי של 2020 (לעומת הרבע השלישי של 2019) ל- 353.6 מיליון יחידות; התחזית הקודמת של IDC הייתה לירידה של 9%(-); מקצת מהשווקים הצומחים רשמו חזרה מהירה מהצפוי לצמיחה; ראשונה – סמסונג; שנייה – וואווי הסינית; שלישית – שיאומי הסינית; רביעית – אפל.

■ חברת המחקר קנליס: מכירות הסמרטפונים העולמיות ברבע השלישי של 2020 ירדו בשיעור של 1%(-), לעומת הרבע השלישי של 2019, ל- 348 מיליון יחידות; מדובר בגידול של 22% לעומת הרבע השני של 2020; סמסונג התבססה שוב במקום הראשון ממנו הדיחה את וואווי הסינית; שיאומי הסינית במקום השלישי, לראשונה.

■ חברת המחקר Counterpoint Technology Market Research: ברבע השלישי של 2020 נמכרו בעולם 366 מיליון סמרטפונים; ירידה של 4%(-) בהשוואה לרבע השלישי של 2019 וגידול של 32% לעומת הרבע השני של 2020; מכירות סמרטפוני דור חמישי גדלו ברבע השלישי ב- 82% לעומת הרבע השני והיו גדולות יותר מכלל המכירות במחצית הראשונה של שנה זו.