סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 20.11.2020)

13:43 20.11.2020

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בבוקרו של שבוע חדש, אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ פירסם (15.11.2020) שני אייטמים נפרדיים (שאחד מהם קשור למשרד התקשורת/המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין) כשבשניהם מופיעה שעת פרסום זהה (07:00); מי אמר שרק נשים מסוגלות לעשות כמה דברים בו-זמנית? אלא שלפי אתר אגרגציית חדשות, שני האייטמים הללו פורסמו ב’טלקום ניוז’ בהפרש של 11 דקות האחד מהשני, בפרק הזמן שבין 07:18 (האייטם הראשון) ל- 07:29 (האייטם השני) ולא בשעה 07:00 כפי שנכתב. והדברים מתועדים.

■ אלביס עודנו חי! היום (15.11.2020) בדיון במשפט נתניהו/אלוביץ’/מוזס, התברר כי החוקרים כינו את מנכ”ל משרד התקשורת לשעבר שלמה (מומו) פילבר כ”אלביס”, אולי כי ‘זימר’ בחקירה או בשל קולו הערב; האם, בעקבות כך, מומחה הטלקום [“אני מאשים”, גירסת 2020] יעניק לנו מחר בבוקר באתר שלו עוד אייטם בסידרה האין-סופית על תפירת התיק לראש הממשלה [ואגב כך יזכיר לנו את הלייקים (‘חיבובים’) שהרעיף עליו פילבר לאייטמים קודמים שלו]?

■ בשישי (13.11.2020) בשעה 22:16 אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ שינמך את הסיווג של אייטם – שרק יומיים קודם לכן הוא פירסם תחת הסיווג ‘בלעדי’ – לסיווג ‘ראשונים לדווח’; לא ידועה סיבת השנמוך דווקא בערב שבת; בעבר הצהיר אבי וייס באתר שלו שאינו מעלה ידיעות “בשבתות ובמועדי ישראל”, כלשונו; האייטם עסק במשרד התקשורת ובחברת דואר ישראל [שינוי הסיווג מתועד באתר אגרגטור חדשות].

■ ביום שלישי (10.11.2020) בצהריים דיווחתי בחלון המבזקים של האתר על מערכת קורונה.נט; יומיים לאחר מכן, ביום חמישי (12.11.2020) אחה”צ, בעקבות הודעה לעיתונות שפורסמה באותו היום ע”י מערך הסייבר הלאומי, פירסם אבי וייס ידיעה בנושא באתר שלו ‘טלקום ניוז’; מה הוא לא יעשה כדי לפרסם עוד אייטם בנושא אבטחת מידע ולדחוף בפעם המי-יודע-כמה אליהן את הפרסומות של חברת NordVPN שהוא אפיליאטור שלה.

= = = = = = = = = =

■ וול סטריט ג’ורנל: ירידה במניות חברת הפרמצבטיקה Gilead Sciences לאחר שפאנל של יועצים [WHO Guideline Development Group] לארגון הבריאות העולמי [World Health Organization, WHO] פירסמו מאמר בכתב העת המקצועי היוקרתי הבריטי The BMJ בו המליצו לרופאים שלא להשתמש ב- Remdesivir כתרופה לחולים בקורונה; המומחים בחנות 7,00 מקרים וקבעו כי “לרמדסיביר אין השפעה משמעותית על ההישרדות או התמותה או תוצאה חשובה כלשהי על המטופלים כמו הצורך בהנשמה מכנית או פרק הזמן הנדרש לשיפור קליני”.

■ הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים הגישה (17.11.2020) חוות דעת שביעית בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף קורונה החדש, ולקראת דיון צוות השרים בנוגע להארכת ההכרזה על הסמכת שב”כ לבצע פעולות סיוע על פי החוק; חוו”ד מצביעה על “העדר ההצדקה להמשך השימוש בכלי השב”כ לאור ההגדלה הדרמטית של מערך החקירות”; “ההחלטה בעניין יישומון המגן אינה עולה בקנה אחד עם החובה החוקית לקדם טכנולוגיה אזרחית וולונטרית לאיתור מגעים”; “היעדר מתאם בין השימוש באמצעים טכנולוגיים בכפייה לבין נתוני התחלואה”; “מסקירת המשרד למודיעין מיום 20.11.15 עולה כי העיסוק בקטיעת שרשראות הדבקה בעולם כולו עובר בחודשים האחרונים מדגש על אמצעים טכנולוגיים (כגון אפליקציות לאיתור מגעים) לעבר הקמת מנגנוני חקירה אפידמיולוגית נרחבים, עם אמצעים טכנולוגיים כאמצעי עזר בלבד”.

■ מכרז חדש של משטרת ישראל המתפרסם היום (16.11.2020): אספקה/גישה למאגר מידע לניתוח יוממות ומערכת לאיתור התקהלויות; בשני המקרים מדובר במידע סטטיסטי, גיאוגרפי, אנונימי, אגרגטיבי ובזמן קרוב לאמת אשר נצבר ממכשירים סלולריים של אנשים הנמצאים במדינה; המשטרה מדגישה כי אינה מעוניינת במידע אינדיבידואלי לגבי יחידים וכי כל המידע שיתקבל במסגרת המכרז יהיה מותמם [יתקבל בצורה אנונימית], ללא אפשרות או יכולת לזיהוי יחידים ובכפוף לחוקי הגנת הפרטיות; גודל המדגם המינימלי הוא 1.5 מיליון מינויים/אנשים במגוון רחב.

■ דו”ח של חברת Microsoft: איתרנו שלוש פעילויות סייבר התקפי שונות בחסות המדינה (שתיים מצפון קוריאה ואחת מרוסיה) שניסתה לחדור למערכות מידע של חברות פרמצבטיקה העוסקות בפיתוח חיסונים לקורונה; בשלב זה ידוע על שבעה גופים כאלה בקנדה, צרפת, הודו, דרום קוריאה וארה”ב; מקצת מהפעילויות הללו הצליחו.

■ אנשי אבט”מ ישראלים (נועם רותם ו- רן לוקר) לאתר vpnMentor: קבוצת פושעי סייבר גנבה מאות אלפי סיסמאות פייסבוק ופיתתה את חברי הקורבנות להיכנס לאתרים המקדמים הונאות ביטקוין; אלא שאז שכחו אותם פושעי סייבר להשתמש בסיסמה בעת אחסון המידע בענן; נתוני משתמשים גנובים ב- לוגים אוחסנו על-ידם במסד נתונים בשרת ענן;  האירוע דווח לפייסבוק שחסמה את הגישה למסד הנתונים וגרמה לשינוי הסיסמאות שנחשפו.

■ וול סטריט ג’ורנל: מוסדות חינוך ברחבי ארה”ב, הנאבקים להישאר פתוחים גם בעידן קורונה, נתונים להתקפות כופרה; מדובר בגל הוך וגובר של האקרים אגרסיבים המפרסמים בפומבי מידע אישי רגיש של נתוני תלמידים בניסיון ללחוץ על מוסדות החינוך לשלם דמי כופר; המידע המתפרסם עלול לסייע לגניבת זהויות או לגרום למבוכה רבה של התלמידים הצעירים.

■ פסק דין של בג”ץ (16.11.2020): בעקבות הערות השופטים הסכימו השר+המנכ”ל+מנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת לשקול פנייה בכתב של העותרת [חב’ קרויז תקשורת] ושל חברת פרטנר בנושא העתירה, “בגדרן יוכלו להעלות טענות גם בנושא תקופת המעבר הנדרשת לצורך התארגנות למילוי אחר הוראות משרד התקשורת, ככל שעמדתן לגוף המחלוקת לא תתקבל. ככל שהפניות ייעשו בתוך 10 ימים מהיום, בשלב זה ועד מתן תשובה לפניות, לא יינקטו הליכי אכיפה נוספים. כפי שהערנו לצדדים, זמנה של הביקורת השיפוטית יגיע רק כאשר תינתן החלטה מינהלית סופית, וזאת במסלולים הקבועים לכך בדין. בנתון להסכמה האמורה, העתירה נמחקת”.

■ הוגשה (17.11.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק להגנת הצרכן) של התנועה לזכויות דיגיטליות (ע.ר.) ותובע נוסף נגד חברת קשר רנט א קאר בע”מ; התביעה: “בשם כל לקוחות המשיבה אשר פרטים או מידע שלהם נשמרו באתר או בשרת המשיבה”; טרם פורסם כתב התביעה המלא; היקף התביעה הקבוצתי: 16.4 מיליון ₪.

■  הוגשה (17.11.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) של חמישה תובעים שונים נגד חברת דואר ישראל בשם לקוחות ששלחו דואר רשום “וחוייבו בשירותים נוספים שלא התבקשו ולא הוסכמו” ו/או חוייבו עבור שירותים ספציפיים אך השירותים הללו לא סופקו [היקף תביעה קבוצתי: 273 מיליון ₪ + 10.5 מיליון ₪ ובסה”כ 283.5 מיליון ₪] ובשל הפרה לכאורה של התקנות לגבי התמודדות עם קורונה בכל הקשור לציבור המבקרים בסניפי הדואר [היקף התביעה הקבוצתי: 500 מיליון ₪]; היקף התביעה הקבוצתי הכולל – 783.5 מיליון ₪.

■ דיווח: הדואר הצרפתי [La Poste] מתכוון לגייס 9,000 עובדים זמניים [כפול מהגיוס אשתקד בזמן זה] כדי להתגבר על קצב המשלוחים האדיר לקראת חג המולד; הסגר שצפוי להישאר עד 1.12 לפחות ושעלול לגרום למניעת חגיגות משפחתיות בפורומים גדולים ומורחבים, גורם לעלייה מסחררת במשלוחי חבילות וכרטיסי ברכה לרגל החג; בדואר צופים שבנובמבר-דצמבר השנה יהיו יותר מ- 100 מיליון חבילות שיישלחו במדינה לעומת 80 מיליון שנשלחו אשתקד; נכון למועד זה מתחילת נובמבר, חל גידול של 30% במשלוחי מהחבילות מעבר להיקף הרגיל בתקופה; לכך יש לצרף את המכתבים לסנטה: כל ילד צרפתי השולח מכתב ל- Father Christmas ומשגר אותו באמצעות הדואר הצרפתי, זוכה לקבל מכתב תשובה הודות לשירות של Secrétariat du Père Noël.

■ בגרמניה, אשה בת 106 שוחררה מבית-החולים במצב טוב לאחר שהחלימה מקורונה; לפני מספר ימים שוחררה בגרמניה אשה בת 97 לאחר שהחלימה מקורונה; מה אומרים? מצד אחד – עד 120. מצד שני קשה להשתחרר מהמחשבה שמדובר בנשים אשר היו בשיא עלומיהן עם עליית הנאצים לשלטון במדינה.

■ אריקסון: שוק הדור החמישי הצרכני עשוי להגיע בשנת 2030 ל- 31 טריליון דולר; 3.7 מיליארד דולר מסכום זה יילגו לספקי שירותי התקשורת; לנוכח מגיפת קורונה אנשים מוכנים להוציא פחות על דמי מנוי לדור חמישי: בתחילת 2019 המשתמש הממוצע היה מוכן לשלם פרימיום של 20% עבור 5G אולם בסוף 2020 הנתון יורד ל- 10%.

■ מחקר חדש שנערך עבור החברות אריקסון וקוואלקום: גרמניה היא המדינה העשוייה להרוויח הכי הרבה מקרב מדינות אירופה כתוצאה מהפריסה של דור חמישי; הרווח הנקי עשוי להגיע ל- 25.6 מיליארד אירו לאחר ניכוי של 6 מיליארד אירו הוצאות (שיעור עלות/תועלת של 7.5).