סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 18.1.2019)

09:10 18.01.2019

קטגוריות: כללי

תגים: ,

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בעקבות הפרסום בגל”צ הבוקר (15.1.2019) על פתיחת הבדיקה/חקירה/בירור של המשטרה לגבי שר התקשורת איוב קרא, פירסמו חמישה כלי תקשורת שונים ידיעות בעניין; רק אחריהם הגיע אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ופירסם ידיעה באותו נושא כשהיא נושאת את הסיווג “בלעדי”; הלו, לא להידחף, יש כבר חמישה בתור לפניך!

■ הוגשה (15.1.2019) עתירה מינהלית לפי חוק חופש המידע נגד משרד המשפטים: “מזה מספר שנים מפעילה מדינת ישראל מערך של ‘אכיפה אלטרנטיבית’ –  הסדר בו המדינה פונה לפלטפורמות רשת כמו פייסבוק, טוויטר וגוגל,  ומבקשת את הסרת התכנים שלא נראים לה הולמים. פעילות זו מתנהלת במחשכים, וזאת מבלי שיש לאזרח יכולת לדעת מהם הפרסומים שהוסרו,  מדוע הוסרו ומהם הפרסומים שהסרתם סורבה”.

■ הוגשה (14.1.2019) עתירה מינהלית בידי התנועה למשילות ודמוקרטיה נגד הרשות להגנת הפרטיות (במשרד המשפטים) ונגד הנהלת בתי-המשפט (כמשיב פורמלי): דרישה לרשום או למחוק את מאגר המידע “יהלום” המצוי בנשיאות בית-המשפט העליון  ובו מידע על כלל המועמדים לשיפוט ושחלקם הגדול כלל אינם יודעים שהם נכללים במאגר סודי זה.

■ חברת מדיה חברתית פלסטינית iPoke [שנוסדה ב- 2016 בארה”ב וברשות הפלסטינית]: כ- 68% מהפלסטינאים בגדה המערבית, ברצועת עזה ובמדינת ישראל (או 4.5 מיליון איש) היו מחוברים לאינטרנט אשתקד; פייסבוק הייתה הפלטפורמה הפופולרית ביותר עבורם בשנת 2018 ואחריה ווטסאפ (88% ו- 84%, בהתאמה); טוויטר רק בקרב 23%.

■ העיתון Handelsblatt: חב’ T-Systems [בבעלות חב’ Deutsche Telekom] מעבירה  את עסקי המיינפריים שלה ל- IBM; במאי יצטרפו 400 עובדים בשש מדינות לחברה האמריקנית; האתר הגרמני Golem.de: חב’ T-Systems טוענת רשמית כי אין מדובר במכירה של עסקי המיינפריים שלה; פורטל החדשות IT-Zoom: מדובר בעיסקה ששווייה 860 מיליון אירו.

■ מחקר חדש של שני חוקרים מאוקספורד מפקפק באמינות המחקרים המדעיים עד היום שטענו כי שימוש וצפייה רבים מידי במסכי מכשירים שונים אינו טוב ופוגע באנשים צעירים.

■ סוכנות הידיעות AFP: תגובות מעורבות בקרב מדינות אירופה לקריאה האמריקנית להחרמה של ציוד טלקום דור חמישי [5G] של חב’ התקשורת הסינית Huawei; מקצת מהממשלות לא מוטרדות מהחשדות לגבי רמת האבטחה של המוצרים הללו ואחרות תומכות בחרם.

■ [שבת, 12.1.2019] היום ה- 22 להשבתת שירותי המימשל הפדרלי [Government Shutdown] בארה”ב גרמה להשבתה של יותר מ- 80 אתרי אינטרנט רשמיים של המימשל משום שלא חודשו ה- TLS certificates שלהם לאחר שפג תוקפם ואין מי שיחדשם כעת. ■  [שבת, 12.1.2019] היום ה- 22 להשבתת שירותי המימשל הפדרלי בארה”ב: Columbia Sportwear (החברה האמריקאית לייצור מוצרי ספורט, הלבשה, ציוד מחנאות, טיפוס וסקי) מתבטאת לראשונה בנושא פוליטי: פירסמה (11.1.2019) מודעה בתשלום על עמוד שלם בעיתון Washington Post  בו קראה למימשל לפתוח מחדש פארקים לאומיים שנסגרו בשל ההשבתה.

NVCA/PitchBook: השקעות הון סיכון בארה”ב ב- 2018 הסתכמו ב- 130.9 מיליארד דולר, נתון ששובר את השיא של שנת 2000; גידול של 91.3% במספר עיסקאות ענק (Mega-deals) לעומת 2017; היקף כלל האקזיטים הגיע ל- 122 מיליארד דולר; ההנפקות הציבוריות הראשונות [IPOs] הניבו – שנה שנייה ברציפות – יותר מ- 50% מערך ההנפקה; גיוסי הון סיכון הסתכמו ב- 55.5 מיליארד דולר ב- 256 עסקות.

■ BBC: מנהל מוסד חינוכי יוקרתי בבריטניה אומר כי קבוצות WhatsApp של הורי תלמידים הפכו לפורום לשליליות המלא דברי תוכחה ארסיים; קורא למוסדות חינוך לחזור לשיטה המסורתית של תקשורת פנים-אל-פנים; טוען שיש משהו מדאיג בנטייה של בתי-ספר כיום להקים שרשרות דוא”ל המוניות או קבוצות שיח גדולות בפלטפורמות מדיה חברתית עבור ההורים.

■ נשיא הרפובליקה הצ’כית מילוש זימן מזהיר כי חברת התקשורת  Huawei Technologies Co עלולה לנקוט צעדי תגמול נגד ארצו לאחר שהרשויות הצ’כיות הזהירו מסיכוני האבטחה של מוצרי החברה הסינית לביטחון הלאומי של ארצו.

■ דיווחים: חברת הקורקינטים החשמליים Lime עצרה את שירותיה בשווייץ (בה היא פעילה עד כה בערים ציריך ובאזל); תקלת תוכנה גורמת ככל הנראה להפסקת פעילות הקורקינטים הממונעים תוך כדי נסיעה ו’מעיפה’ את הנוסעים; דווחו מספר מקרי פציעה של הרוכבים בשל כך.

ZDNet: ‘צייד באגים’ טוען שמיישומון פנימי של סוכנות החלל האמריקנית National Aeronautics and Space Administration , NASA זלגו מיילים של עובדים ושמות פרוייקטים של הסוכנות.

■ תחקיר של העיתון וול סטריט ג’ורנל: “לרשת החשמל של ארה”ב יש ‘דלת אחורית’ והרוסים פסעו דרכה”; בוצעו מאות תקיפות סייבר על קבלנים קטנים הקשורים לרשת; האקרים מנסים לחדור לרשת החשמל האמריקנית ותקפו חברות הפועלים לפחות 24 מדינות בארה”ב וכן קנדה ובבריטניה; מומחי אבטחה סבורים שלפחות 20 מתקני חשמל סבלו מכשלי אבטחה ונפלו קורבן לתקיפות הללו.

■ דיווחים: BBVA, הבנק השני בגודלו בספרד, חשוד בהפעלת קצין משטרה בכיר לשעבר [שכיום יושב בכלא] וקבוצת מודיעין עסקי כדי לצותת לעיתונאים, פוליטיקאים ואנשי עסקים וכל זאת במטרה למנוע מחברת בנייה מלהפוך לבעלת עניין בבנק ולמחזיקה במניותיו.

■ אתר תחקירים עיתונאיים טוען שהדואר האוסטרי [מונפק אך רובו בבעלות המדינה] חשוד כי אסף ומכר מידע לגבי נטיות ונאמנות פוליטיות של לקוחותיו וכן פרטים כלליים של לקוחות (בסה”כ יותר מ-5 מיליון איש), פרשה שלדברי פעילים לשמירה על הפרטיות מזכירה את פרשיית פייסבוק.

גרטנר: מכירות המחשבים האישיים ירדו ב- 4.3%(-) ברבע הרביעי של 2018 [לאחר גידול ברבע השני והשלישי אשתקד] ל- 68.6 מיליון יחידות, ובשיעור של 1.3%(-) ב- 2018 כולה ל- 259.4 מיליון יחידות; למחסור ב- Central Processing Units, CPUs הייתה השפעה

■חב’ המחקר IDC: מכירות המחשבים האישיים המסורתיים (נייחים, ניידים ותחנות עבודה) הסתכמו ב- 68.1 מיליון יחידות ברבע הרביעי של 2018, ירידה של 3.7%(-) [לעומת תחזית לירידה של 4.7%(-)]; מדובר בירידה החדה ביותר מאז הרבע השלישי של 2016; ב- 2018 הייתה ירידה של 0.4%(-) במכירות.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים (מתפ”ש)/המינהל האזרחי איו”ש המתפרסם היום (13.1.2019): מכרז למתן שירותי ייעוץ בתחום הסלולרי לצורך תיאום בין החברות, צה”ל וקמ”ט תקשורת (משרד התקשורת) לקידום שיפור הכיסוי הסלולרי באיו”ש.

■ שוב דחיית המועד האחרון להגשה במכרז משרד התקשורת בנושא מכרז לרכש, תכנון, הקמה, הסבה ותחזוקה של מערכת מדף לניהול ספקטרום התדרים; המועד החדש הוא 31.3.2019.

■  מכרז חדש של משרד האוצר/החשכ”ל, המשרד לשיוויון חברתי/מטה ישראל דיגיטלית ומשרד ראש הממשלה/רשות התקשוב הממשלתי המתפרסם היום (15.1.2019): הזמנה להגשת הצעות לשלב מיון מוקדם במכרז אתגר למיזם “מנוע זכויות לאומי” — מערכת מקוונת אשר תעבד עבור כל אזרח, בהתאם לנתונים שיספק בדרך נוחה ומזמינה, את הזכויות שהוא עשוי להיות זכאי להן מכלל משרדי הממשלה ויחידות הסמך, תנגיש לו מידע אודותיהן בצורה נהירה ותסייע לו במימושן.