סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 13.9.2019)

09:14 13.09.2019

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ בתוך חמישה שבועות: שלוש תביעות נפרדות (ובקשות לאשרן כתביעות ייצוגיות) נגד בנקים מסחריים שסירבו להפקיד לחשבונות המתנהלים אצלם כספים שבעלי החשבונות קיבלו כתוצאה ממימוש מטבעות דיגיטליים.

■  רשות התחרות בתשובה לבקשת חופש מידע: “בדיקת רשות התחרות בנושא וועדת הרבנים לענייני תקשורת נמצאת בשלביה הראשוניים וטרם התקבלה החלטה סופית בנושא”.

■ הוגשה (8.9.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד חברת בזק בשם “כל מי שרכש שירותי תקשורת קווית בישראל, בתקופה שבין חודש יולי 2015 ועד לחודש מארס 2018, בין שרכש שירותי תקשורת אלו מבזק ובין אם לאו”; הערכת הנזק הקבוצתי המצטבר: 400 מיליון ₪.

■ “עניינה של בקשה זו הינו בפעולת חסימת הגישה לתשתיות הפסיביות שלה שביצעה בזק למתחרותיה, בשתי פרקטיקות פסולות נפרדות […] בזק פעלה במכוון כדי להציב קשיים בפני המתחרות שלה בביצוע תהליך פריסת תשתית קווית על-פני התשתית הפסיבית שלה, במטרה למנוע או למצער לעכב שחקנים חדשים מלהקים רשת תקשורת קווית מתחרה וזאת תוך הצבת מגבלות ופגיעה בכושר התחרות של מתחרותיה”.

■ הוגשה (8.9.2019) למחוזי בת”א תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד  בנק לאומי לישראל בגין משלוח לכאורה של Spam למכשירי הטלפון הניידים שלהם; אחד משני התובעים, רופא במקצועו, הגיש בחודשים האחרונים מספר תביעות נפרדות בשל משלוח דואר זבל אליו; התובע השני הוא אתת ברכבת ישראל.

■ הוגשה (8.9.2019) למחוזי מרכז-לוד תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד הבנק הבינלאומי הראשון לישראל בשל הפרה לכאורה של חובת הסודיות והחובה לשמירת פרטיות הלקוחות והעברת מידע אישי רגיש של הלקוחות – לצרכים מסחריים; התובע פנה לבנק לקבלת משכנתא לרכישת דירה ולאחר שמסר לבנק מגוון פרטים אישיים רגישים שנתבקש, קיבל שיחת טלפון מנציג חברת ביטוח שהציע לו לרכוש ביטוח חיים בהקשר לנטילת המשכנתא והיה מודע לכאורה לכל הפרטים האישיים שנמסרו לבינלאומי.

■ הוגשו שתי תביעות (ובקשות לאשרן כתובענות ייצוגיות) הוגשו (8.9.2019) בנפרד לבתי-המשפט המחוזיים מרכז-לוד ות”א בנושא איכות המים המותפלים הירודה.

■ בית המשפט קבע: קוד תוכנה אינו נחשב כמידע לפי חוק חופש המידע; פסק הדין ניתן בעתירה שהוגשה לאחר שרשות המיסים דחתה בקשת חופש מידע לקבלת קוד של תוכנה המשמשת את הרשות. בבקשה נטען כי התוכנה המבוקשת היא בגדר מידע והוטמעו בתוכה הנחיות של הרשות – כלומר, מידע שיש לפרסם לפי החוק. בית המשפט קיבל את עמדת רשות המיסים וקבע כי גם אם לצורך פיתוח התוכנה נעשה שימוש בהנחיות של הרשות אין לראות את התוכנה עצמה כמידע ולפיכך העתירה נדחתה.

■ בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד דחה ערעור של המכס [באמצעות פרקליטות מחוז תל אביב – אזרחי (פמת”א)] על פס”ד של בית-משפט שלום בו התקבלה תביעה של פלאפון תקשורת; פסק הדין דן בשאלה כיצד יש לקבוע את שווים של עסקות יבוא של מכשירי טלפון ניידים מסוג BlackBerry שאותם ייבאה פלאפון, וזאת לצורך חיוב בתשלום מס קנייה; כיוון שבערכאה הנמוכה נפסק שהמכס ישלם לפלאפון 100,000 ₪ הוצאות, נמנע המחוזי מלהטיל על המדינה הוצאות נוספות.

■ הוגשה (10.9.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית לפי חוק הגנת הצרכן) נגד  סלקום ישראל בשם ‘כלל מנויי שירות האינטרנט שלה והיא (או מישהו מטעמה) הקטינה את מהירות הגלישה המסופקת למנויים וזאת מבלי ליידע אותם’; זאת ‘בין אם לפתור תקלה או מסיבה אחרת’; ‘ללא הפחתת המחיר שנגבה עבור שירותי האינטרנט’; היקף התביעה הקבוצתית: 6 מיליון ש”ח; טרם התפרסם הנוסח המלא של כתב הטענות.

■ הוגשה (10.9.2019) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של עו”ד נגד לשכת המסחר תל אביב והמרכז בשל משלוח מסרונים פירסומיים לטלפונים ניידים מבלי שלכאורה קיבלה אישור מראש לכך ובניגוד לחוק התקשורת; היקף התביעה הקבוצתית: לפחות 15 מיליון ₪; התובע הגיש לפני חודשיים תביעה דומה בגין Spam מצד חברה מסחרית.

■ תחזית חדשה של חב’ המחקר IDC: מכירות הסמרטפונים העולמיות – במחצית השנייה של 2019 צפוייה ירידה של 0.4%(-) ובשנת 2019 כולה צפוייה ירידה של 2.2%(-) במכירות; שנת 2019 צפוייה להיות השנה השלישית ברציפות של ירידות; בשנת 2020 צפוי גידול של 1.6% במכירות הטלפונים החכמים.

■ תחזית חדשה של חב’ המחקר IDC: מכירות סמרטפוני דור חמישי [5G] יגיעו 8.9% מכלל מכירות הטלפונים החכמים ב- 2020 ויגיעו ל- 123.5 מיליון יחידות; בשנת 2023 הנתח יגדל ל- 28.1%.

■ תחזית חדשה של חב’ המחקר IDC: הנתח של סמרטפוני Android גדל מ- 85.1% ב- 2018 ל- 87% ב- 2019; המכירות ב- 2023 צפויות להגיע ל- 1.3 מיליארד יחידות; מחיר המכירה הממוצע צפוי לגדול השנה ב- 3.2%.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו בשבוע שחלף ב- Read IT Now:

משרד ראש הממשלה: מכרז לתפעול, תחזוקה ושדרוג אתר האינטרנט של ארכיון המדינה.

אסף הרופא:  מכרז להקמת מערכת CRM.

אתרים: מכרז לקבלת שירותי ניהול ותמיכה בתחום המחשוב.