סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 11.12.2020)

15:17 11.12.2020

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ לא מן הנמנע שבקרוב מאוד מומחה הטלקום ירעיף עלינו אייטם ‘בלעדי’ חדש לגבי הצטרפות שר התקשורת יועז הנדל (יחד עם ח”כ צבי האוזר) למפלגה בהתהוות של ח”כ (הפורש) גדעון סער [העילה האמיתית לנושא הסיבים ברחבי המדינה].

■ ספוילר: בקרוב מאוד אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ יפרסם באתר שלו אייטם מרעיש, סנסציוני, ‘בלעדי’, תחת הכותרת: חשיפת החקירה הפלילית נגד השר יועז הנדל והיועצת המשפטית למשרד התקשורת. תזכרו מי סיפר לכם על כך לראשונה [הערה: מבזק זה פורסם אצלי בשעה 09:50; בשעה 10:18 – האייטם החדש אכן התפרסם אצל אבי וייס].

■ שישה ימים מאז נודע לראשונה על הפריצה ל’שירביט’ ואבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לא כתב ולו מלה אחת בנושא; מעניין לראות מתי הוא ידחוף שוב — לידיעות בנושאי אבט”מ/סייבר — את הפרסומות על המבצעים החמים של NordVPN לקראת חגי סוף השנה האזרחית (שהרי אם משתמשים במוצרים הללו מבטיחים לעצמם מראש, לכאורה, שלא יחוו כלל כשלי אבטחה).

= = = = = = = = =

■ מחקר חדש של Crowdstrike: חברות שהותקפו בצורה מוצלחת ע”י האקרים פעם אחת, בסבירות רבה מאוד שיהיו יעד להתקפות נוספות בתוך שנה (מההתקפה הראשונה), גם אם נקטו באמצעי הגנה חדשים בעקבות ההתקפה הראשונה.

■ הוגשה (9.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד סי טי אס איוונטים ונגד שוקי וייס יזמות והפקות בע”מ  בשם “כלל רוכשי הכרטיסים להופעות האמנים ניקב קייב, פיקסיז, רד הוט צ’ילי פפרז ואמנים אחרים בישראל ששווקו או משווקות ע”י המשיבות ולמעט רוכשי הכרטיסים להופעתה של סלין דיון, ואשר בוטלו על-ידן, החל מחודש מארס 2020”; ההיקף הקבוצתי של התביעה הוא 78 מיליון ₪.

■ משרד התקשורת/המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין: היום (9.12.2020) מתפרסם דו”ח המועצה לשנת 2017, עליו חתום נתן (נתי) שוברט, יו”ר המועצה (בהטלת תפקיד); כמו בדו”ח הקודם, גם הפעם מופיעה ההערה: “בטרם סיום אבקש להתנצל על העיכוב שנפל בפרסום דו”ח זה. הליכי הפיקוח של המועצה כורכים לעתים הסתכלות רב-שנתית לרבות בקשות לתיקונים ושינויים בדיווחים השונים, דבר שעיכב את סיכום השנה ופרסום הדו”ח. מכל מקום, אנו פועלים כדי לפרסם במהרה גם את הדוחות לשנים הבאות, אשר טרם פורסמו”.

■ הבוקר (6.12.2020) בבית-המשפט המחוזי מרכז-לוד ייערך דיון ב”בקשה  הדחופה למתן צו זמני” שהגישה עלמה דולב, התובעת בייצוגית הראשונה נגד שירביט [באמצעות עו”ד דוד פורר ולימור לוי], שבעקבותיה הגיעו עוד שלוש תביעות ייצוגיות של תובעים אחרים; Read IT Now היה האתר הראשון בארץ לדווח על הגשת התביעה הזו.

■ עם כל הכבוד (ויש הרבה כבוד), קצת אירוני לקרוא את המשפט הבא בידיעה של ‘כאן’: “דו”ח סודי שהוכן לחברת הביטוח שירביט חושף – המקור לדליפת המידע הוא חשבון של עובד לשעבר שנותר פעיל”; צריך להדגיש כי חשיפת הדו”ח ‘הסודי’ אינה חלק מסיפור הפריצה עצמו ומשונה שגם על הדו”ח ‘הסודי’ לא הצליחו לשמור בחברה.

■ הוגשה (8.12.2020) תביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) של 3 תובעים נגד ישראכרט, יורופיי (יורוקרד) ישראל ופרימיום אקספרס [כולם מבית ישראכרט], כרטיסי אשראי לישראל ודיינרס קלאב; החברות “מחזיקות מעצם פעילותן במאגר המידע הגדול ביותר, הרחב ביותר, החודרני והפוגעני ביותר הנוגע לתושבי מדינת ישראל”; “החליטו להפוך לחברת שיווק פרסומות, תוך שימוש באותו מידע רב-תחומי, אינדיבידואלי, אינטימי ומדוייק ביותר אשר נמצא ברשותן אודות לקוחותיהן”; “במסגרת הפעילות החדשה הן עושות שימוש אסור במידע”; סכום התביעה המצטבר: מעל 100 מיליון ₪ לישראכרט ומעל 50 מיליון ₪ לויזה כאל.

■ חברה ישראלית היא אחת מארבע הזוכות בפרס בטקס Virtual Digital World 2020 SME Awards שערך איגוד התקשורת העולמי [International Telecommunication Union, ITU]]; החברה זכתה בקטגוריית Digital finance (להגברת הנגישות לכלכלה הדיגיטלית במיוחד לאנשים שאינם בעלי חשבון בנק); מדובר בחברת OKO Finance מתל אביב המספקת לחקלאים ולבעלי חוות קטנות במדינות המתפתחות ביטוח יבולים (למקרים של אסונות טבע) וגישה לכלים פיננסים דיגיטליים באמצעות טכנולוגיות מובייל פשוטות.

■ בוועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת (7.12.2020) בנושא “מתקפות סייבר – הגנה על פרטיות מידע בגופים אזרחיים” [בעקבות אירוע שירביט]: עמית גל מרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון: “נושא הכופר הוא סוגייה ששווה לדון בה ברמה המשפטית. אין מדיניות שלנו לגבי תשלום כופר ולמיטב ידיעתי אין גם מדיניות ממשלתית בנושא זה. בעיקרון, נושא הכופר הוא באחריות החברה”.

■ וועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת מקיימת היום (8.12.2020) ישיבה בנושא “הנגשת אתרי אינטרנט רלוונטיים בתקופת קורונה לאנשים עם מוגבלות”; יובל וגנר מייסד ונשיא עמותת נגישות ישראל במסמך שהוגש לוועדה: “במיוחד בשנה האחרונה, סביב משבר קורונה, כאשר כולנו נאלצנו להישאר בבתים הבנו כמה קריטי שאתרי אינטרנט יהיו נוחים ונגישים לשימוש במיוחד לאלה שמתקשים; בין המלצות העמותה: חובת קורס הנגשת אתרים למאפיינים, מעצבים, מפתחים ובודקים וכן הדרכות מדינה לאוריינות דיגיטלית לאנשים עם מוגבלות.

■  דיווח: חברת אבטחת המידע FireEye טוענת כי הותקפה בידי קבוצת האקרים [אותה הגדירה כ- sophisticated threat actor ובעלת top-tier offensive capabilities] הפועלים בחסות מדינה שבשמה לא נקבו.

■ בהודעה לבורסה של טאיוואו, חברת Foxconn [ובשמה הקודם Hon Hai Precision Industry Co Ltd,], המשמשת ספקית של חברת Apple, הודיעה על חידוש חיבור האינטרנט שלה למפעל שלה בצ. אמריקה לאחר התקפת כופרה; טוענת לנזק מינימלי בלבד מההתקפה; האתר Bleeping Computer  דיווח על התקפה על המפעל במקסיקו במהלך סוף השבוע של חג ההודייה  ודרישת כופר לתשלום 34 מיליון דולר בביטקוין.

■  הסוכנות האירופית העוסקת באסדרה (רגולציה) ובאישור חיסונים לקורונה [European Medicines Agency, EMA] מדווחת בהודעה קצרה (9.12.2020) כי חוותה לאחרונה התקפת סייבר והיא חוקרת את האירוע [ובשל כך אינה יכולה למסור פרטים נוספים בשלב זה].

■  משרד התחבורה וקהילת EcoMotion יערכו (25.1.2021) כנס וירטואלי למנהלים, מהנדסים ואנשי טכנולוגיה בענף הרכב בישראל: “מי הזיז לי את ההגה – איום סייבר בישראל”; בין הדוברים: הדוברת היחידה בכנס, אורטל ניב מנהלת אגף הסייבר במשרד התחבורה; במסגרת האירוע: גם תערוכה וירטואלית של חברות הזנק לפיתרונות הגנת סייבר לענף הרכב.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד האוצר/החשכ”ל/יחידת מרכב”ה המתפרסם היום (6.12.2020): ממשלת ישראל, באמצעות ועדת התקשרויות מיוחדת לנושאי מרכב”ה, מעוניינת לבחון אפשרות לקבלת מידע למוצר לניטור רשתות; הפונה תשקול להתקשר עם גוף חיצוני, אשר ייבחר בהליך תחרותי, לשם רכישת השירותים; הפונה מבקשת לקבל מידע מגופים שונים, המפתחים בעצמם או מייצגים גופים אחרים, מערכת השתלטות לצורך תמיכה מרחוק על דפדפן המשתמש במרכב”ה לתמיכה בפורטל הפנימי (מתוך הרשת) ובפורטל החיצוני. יצוין כי הפנייה למשיבים בבקשה למידע נועדה לשם בירור האמצעים הקיימים בשוק כשלב מקדים לפרסום בל”מ.

משרד הבריאות/חט’ המרכזים הרפואיים הממשלתיים/אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה: מכרז לפיתרון לשירותי רפואה מרחוק – טלרפואה; “החטיבה מנהלת 24 מרכזים רפואיים ברחבי המדינה. החטיבה שמה לה למטרה להקים תשתית עבור המרכזים הרפואיים המעוניינים/נדרשים לספק שירותי טלמדיסין. המטרה לתת לבתי החולים כלי יעיל לספק שירותי טלרפואה בראיה רחבה ככל הניתן”.

משרד החינוך/המדען הראשי מפרסם (7.12.2020) קול קורא למחקר בנושא פיתוח לומד עצמאי בלמידה מרחוק; המחקר יסתיים לכל היותר 24 חודשים מיום קבלת היתר לשכת המדען הראשי לאיסוף מידע במוסדות חינוך; הצעות מחקר יתקבלו עד לגובה של 900,000 ₪; מחקר זה מבקש לייצר ידע וכלים עבור מערכת החינוך בשישה שלבי מחקר; “תקופת הקורונה והמעבר ללמידה מרחוק, עוררה ביתר שאת את הכיוון שמערכת החינוך הישראלית, כמו מערכות חינוך רבות אחרות בעולם, מכוונת אליו מזה שנים רבות: למידה בהכוונה עצמית (Self Regulated Learning) המציבות את אוטונומית הלומד והלומדת במרכז ומדגישות את יכולתם של לומדים ולומדות לזהות ולאפיין מטרות למידה, לתכנן תהליכי למידה ולנטר ולבקר את התהליכים הללו”.

■ חינוך בעידן קורונה: משרד החינוך/המדען הראשי מפרסם (7.12.2020) שבעה קולות קוראים: קול קורא למחקר בנושא פיתוח לומד עצמאי בלמידה מרחוק; קול קורא למחקר בנושא עולים חדשים בלמידה מקוונת; קול קורא למחקר בנושא התאמה אישית של ההוראה המקוונת; קול קורא למחקר בנושא החינוך החברתי במהלך משבר הקורונה; קול קורא למחקר בנושא גמישות בית ספרית בעידן הקורונה ולאחריו; קול קורא למחקר בנושא רווחה נפשית של ילדי גן וגננות בתקופת משבר הקורונה; קול קורא למחקר ופיתוח בנושא ההתנסות המעשית במרחב המשולב (ההיברידי).

משרד הפנים/אגף בכיר טכנולוגיות מידע ודיגיטל מפרסם היום (9.12.2020) מכרז פומבי לתפקיד ראש תחום בכיר מוסמך מתודולוגיות סייבר; “אחריות כוללת לניהול הגנת הסייבר במשרד, גיבוש, איפיון ומימוש תפיסות, שיטות ומתודולוגיות להגנת הסייבר בארגון”.