סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע שהסתיים ב- 1.2.2019)

07:32 01.02.2019

קטגוריות: כללי

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו בשבוע שעבר ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

■ התנועה למשילות ודמוקרטיה הגישה לעליון (בשבתו כבג”ץ) בקשה לדיון נוסף לגבי פסק הדין בערעור בתביעה נגד הממונה על יישום חוק חופש המידע בהנהלת בתי-המשפט.

■ הוגשה (30.1.2019) תביעה (ובקשה להכיר בה כתובענה ייצוגית) נגד חברת הוט מע’ תקשורת בכבלים בשם כל מי שנותק לבקשתו משירותיה אבל החברה המשיכה לחייבו בדמי שימוש חודשיים עבור ציוד קצה שניתן לו עד שנציג מטעמה אסף את הציוד מבית הלקוח.

■ דיווחים: שופטת פדרלית בארה”ב דחתה את הצעתה של חברת Yahoo לפשרה בהיקף של 50 מיליון דולר עבור נזקים בשל ליקויי האבטחה שהתגלו ב- 2016; באוקטובר האחרון הסכימה החברה לשלם את הסכום ולהעניק שירותים חינם לשנתיים ל- 200 איש בארה”ב ובישראל שנפגעו כתוצאה מכך.

■ להערכת ה- Congressional Budget Office, CBO , הנזק הכלכלי בעקבות השבתת הארוכה ביותר ההיסטוריה של שירותי המימשל הפדרלי [government shutdown] הסתכם ב- 11 מיליארד דולר לפחות, כמו גם פגיעה בצמיחה הכלכלית: הקטנת התמ”ג ב- 3 מיליארד דולר ברבע הרביעי של 2018 ו- 8 מיליארד דולר ברבע הראשון של 2019.

■ מבחן מאמץ של פרוייקט Cyber Risk Management, CyRiM: התקפת סייבר עולמית [מבוססת כופרה (Ransomware) והמופצת באמצעות מייל] עלולה לגרום לנזקים כלכליים של 85-193 מיליארד דולר; המגזרים המועדים ביותר להתקפות מעין אלה: הקמעונאות והרפואה/בריאות שיסבלו כ”א מנזק של 25 מיליארד דולר.

■ האתר Techcrunch: חברת Altice (בעלת השליטה בחברת HOT; פועלת בצרפת תחת השם SFR ופעילה גם בישראל, פורטוגל, הרפובליקה הדומיניקנית ובארה”ב) צפוייה להשקיע בצורה משמעותית בחברת ההזנק הצרפתית Molotov [פלטפורמת over-the-top streaming בצרפת]; שתי החברות מנהלות מו”מ מתקדם ובסיומה צפוייה אלטיס להיות מחזיקת החלק הארי בסטרט-אפ (נתח של 60% מהחברה).

■ חברת המחקר Strategy Analytics: ברבע הרביעי של 2018 חלה ירידה של 6%(-) במכירות הסמרטפונים ל- 376 מיליון יחידות; ב- 2018 כולה חלה ירידה של 5%(-) במכירות; שנה ראשונה בה חלה ירידה של המכירות במהלך השנה כולה.

■ חברת המחקר IDC: ירידה של 4.9%(-) במכירות הסמרטפונים ברבע הרביעי של 2018 [שבדרך כלל הוא העמוס ביותר בשל המכירות במהלך חגי סוף השנה האזרחית] ל- 375.4 מיליון יחידות; שנת 2018 כולה הייתה הגרועה ביותר אי-פעם מבחינת מכירות סמרטפונים עם ירידה שנתית של 4.1%(-) ל- 1.4 מיליארד יחידות.

■ חברת המחקר Canalys: הרבע הרביעי של 2018 היה רבעון חמישי ברציפות של ירידות במכירות הסמרטפונים העולמיות; ירידה של 6%(-) ל- 362 מיליון יחידות; חברת Apple הדיחה את חברת Samsung מהמקום הראשון.

■ Techcrunch: חברת Facebook משלמת לצעירים כדי שיתקינו אצלם VPN שמרגל אחריהם: מדובר ב- “Facebook Research” VPN  המאפשר לשאוב מידע על המשתמשים מבחינת הרגלי הפעילות שלהם ברשת ובסלולר לאחר התקנתו אצלם, זאת בדומה ליישומון  Onavo Protect של פייסבוק.

■ חברת המחקר גרטנר: הוצאות ה- IT העולמיות יסתכמו ב- 2019 ב- 3.76 טריליון דולר, גידול של 3.2%; למרות האטה כלכלי ואי הבהירות לגבי הברקזיט, צפוי גידול בכל התחומים; בשנת 2020 צפוי גידול נוסף של 2.8% ל- 3.87 טריליון דולר.

■ חברת המחקר Counterpoint Technology Market Research: למרות ההאטה בשוק הסמרטפונים העולמי ב- 2018, מכירות מכשירי הפרימיום דווקא גדלו אשתקד ב- 18%; לחברת Apple נתח שוק של 51% מכלל שוק זה, לחברת Samsung נתח של 22% ולחברת Huawei נתח של 10%.

■ חברת המחקר Trendforce: צפוייה ירידה בשיעור של 10% בהיקפי ייצור הסמרטפונים בעולם בשנת 2019 לעומת 2018; ברבע הרביעי אשתקד הסתכם ייצור הטלפונים החכמים ב- 383 מיליון יחידות, רמה דומה לזאת שברבע השלישי ב- 2018; ברבע הראשון השנה ייוצרו 307 מיליון יחידות.

■ מחקר חדש של Brookings Institute: כ- 25% מהמישרות בארה”ב מצויות ב”סיכון גבוה” בשל תהליך האוטומציה; רובוטיקה ובינה מלאכותית מאיימות על כ- 70% מהמשימות המבוצעות כיום.

■ האתר ZDNet פירסם ידיעה על הסיוע של טכנולוגיה  לניהול ההתמודדות עם אסון קריסת הסכר בברזיל; כולל מידע בדבר משלחת הסיוע של צה”ל הכוללת 16 טונות של ציוד לרבות מכשירי סונר מיוחדים.

■ ב- 2018 הוציאה חברת Apple סכום של 60 מיליארד דולר על 9,000 הספקים האמריקנים שלה (בעיקר יצרני רכיבי חומרה עבור מכשיריה של אפל).

■ מחקר של פסיכולוגים מאוניברסיטת קלגרי בקנדה: ‘זמן מסכים’ רב פוגע בהתפתחותם של ילדים קטנים (שנתיים יד חמש שנים).

■ וול סטריט ג’ורנל: חברת Vodafone Group PLC  הודיעה כי בשל דאגה להיבטים ביטחוניים, היא עוצרת זמנית רכישת מספר רכיבים לליבת רשתות הדור החמישי [5G] מחברת Huawei Technologies Co הסינית; מדובר ברשתות שהיא פורסם באירופה ואי הביטחון מה תהיה עמדת הממשלות ביבשת לגבי רכישת ציוד תקשורת מוואווי.

■ וול סטריט ג’ורנל: מותגי מוצרי צריכה יוצרים קווי מוצרים חדשים המיועדים למכירה רק בידי חברת הקמעונאות המקוונת Amazon.com; אמזון מרוויחה מכך מוצרים בלעדיים ואילו המותגים – היזון-חוזר מהיר יותר מהלקוחות, תמיכה שיווקית ומכירות מוגברות; ההחלטה של אמזון לאחר שהגיעה למסקנה שפיתוח עצמי על-ידה גוראם לעלויות גדולות וצורך זמן רב מידי.

■ חברת המחקר Strategy Analytics: ירידה של 11%(-) במכירות הסמרטפונים בסין ברבע הרביעי של 2018 ל- 107.9 מיליון יחידות; ירידה של 11%(-) במכירות הסמרטפונים בסין בשנת 2018 כולה ל- 408.5 מיליון יחידות; ירידה שנתית של 22%(-) במכירות ה- iPhone במדינה אשתקד וירידה במכירות האייפונים בסין ב- 8 מתוך 12 הרבעונים האחרונים.

■ חברת המחקר Counterpoint Technology Market Research: מכירות הסלולר ב- 2018 בהודו חצו את רף ה- 330 מיליון יחידות, גידול של 11%; הסמרטפונים היוו 44% מכלל המכירות אשתקד; לראשונה – המכירות של Feature phones היו גדולות יותר מאלה של טלפונים חכמים (11% לעומת 10%, בהתאמה); הודו ממשיכה להיות שוק הסמרטפונים השני בגודלו בעולם, אחרי סין, עם יותר מ- 430 מיליון משתמשי סמרטפונים.

■ מדד Global Attack Index של Jane’s Terrorism and Insurgency Centre, JTIC/IHS Markit: ירידה של שליש במספר התקפות הטרור בעולם ב- 2018 לעומת 2017 [בעיקר בשל הירידה במספר התקפות הטרור בעיראק ובסוריה]; הרמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2011.

■ נתונים שנאספו ע”י The Wall Street Journal/ISS Analytics: יותר חברות אמריקניות מפרידות כיום את מישרות היו”ר והמנכ”ל שבדרך כלל אותו אדם ממלא אותן בחברות; אחוז החברות ברשימת ה- S&P 500 אשר המנכ”ל שלהם היה גם יו”ר הגיע אשתקד לרמה הנמוכה ביותר זה עשור.

■ רויטרס: פולין צפוייה להעדיף חברות אירופאיות על-פני חברת Huawei הסינית להקמת רשת הדור החמישי [5G] שלה; ההחלטה – בעקבות מעצר עובד חברת הטלקום הסינין בפולין בחשד לריגול לטובת סין; דיווח נפרד: עד היום טרם פורסם ה- Plan for 5G in Poland שהמשרד לדיגיטיזציה היה אמור לפרסמו אשתקד.