סופשבוע: ריכוז ידיעות (לשבוע החל ממוצאי שמחת תורה ועד 16.10.2020)

14:29 16.10.2020

קטגוריות: כללי

תגים:

להלן ריכוז הידיעות הבולטות שפורסמו השבוע ב’חלון המבזקים’ ב- Read IT Now:

אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ מפרסם היום (11.10.2020) אייטם חדש (המסווג כ’נושא חם’) ומציין את שעת הפרסום כ- 07:00; אלא שיש אינדיקציה ברורה באינטרנט כי האייטם הזה עלה אצלו באתר כמה דקות אחרי השעה 08:30; למומחה הטלקום: ייתכן והתבלבלת. שעון החורף ייכנס לתוקפו רק בעוד שבועיים מהיום. נא להקפיד על לוח הזמנים הנכון.

■ ערב שבת, ערב חג (9.10.2020) בשעה 21:45 בישר אבי [‘אני לא מעלה לאתר חומר בשבתות ובמועדי ישראל’] וייס לקוראיו באתר ‘טלקום ניוז‘ על חלוקת מענקים ע”י אפל להאקרים לבנים; וכהרגלו, צירף לאייטם שפירסם גם מודעת פרסומת לחברת NordVPN (למרות שאין כל אינדיקציה שמדובר בפרסומת, שאינה קשורה לתוכן האייטם).

■ ביום שלישי (6.10.2020) בשעות הערב כתבתי בחלון המבזקים של אתר זה: “המסך עולה” – הבוקר אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז‘ שוב “מרים מסך’ ופירסם [תחת הסיווג ‘ראשונים לדווח’] מה שהוא כינה ‘חשיפה’ למרות שהדברים פורסמו כבר הרבה לפניו ב- Read IT Now ובגלובס.

= = = = = = = = = = = = =

■  לרגל יום הדואר העולמי [World Post Day] החל היום (9.10.2020): איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU] יערוך במטה שלו בעיר ברן בירת שווייץ דקת דומייה וטקס קביעת לוח הנצחה לזכרם של עובדי הדואר ברחבי העולם אשר במהלך עבודתם גם בתקופה זו מתו כתוצאה מקורונה.

■ דירוג חדש [Postal Development Report 2020 Achieving higher performance amid a major crisis] של איגוד הדואר העולמי [Universal Postal Union, UPU]  לרגל יום הדואר העולמי [World Post Day] שחל ב- 9.10.2020: ישראל ממוקמת במקום ה- 35 מתוך 170 מדינות בעולם, ירידה של 0.66(-) מהדירוג הקודם.

■ אתמול (8.10.2020) פורסם ב’הארץ’ כי חברת סלברייט מתכוונת להפסיק לייצא טכנולוגיה שלה להונג קונג וזאת בשל שינויי רגולציה בארה”ב. בעקבות כך תוגש בקרוב לבית-המשפט המחוזי בתל אביב בקשה למחיקת העתירה המינהלית נגד משרדי הביטחון והחוץ ושקראה לאסור רשמית על ייצוא הטכ’ של סלברייט להונג קונג.

■ וועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת תקיים בעוד שבועיים (27.10.2020) דיון בנושא “פרוייקט התיעוד הלאומי החכם – תמונת מצב ופוטנציאל השימוש בתעודות הזהות הביומטריות”.

■ המחוזי קיבל עת”מ של מלם והורה לעיריית ת”א להחזיר לדיון נוסף בפני וועדת המכרזים את הצעת מלם שנדחתה במסגרת המכרז לתמיכה בשירותי מחשוב.

■ הבוקר (12.11.2020) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת דיון בנושא בקשת הממשלה לאישור ההכרזה מיום 7.10.2020 על הסמכת שירות הביטחון הכללי לבצע פעולות סיוע בהתאם לחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאמץ הלאומי לצמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש… (הוראת שעה), התש”ף – 2020.

■ ארגון ‘פרטיות ישראל’ לוועדת חו”ב: “קוראת להפסיק באופן מידי את השימוש בכלי השב”כ לצורך איתור מגעים עם חולי קורונה מהטעמים המצטברים של פגיעה בזכות החוקתית לפרטיות, פגיעה באמון הציבור. העדר יעילות וגרימת נזק חריף לכלכלת ישראל”; “אנחנו מצויים במשבר מתמשך שפוגע בכל היבטי החיים: פגיעה נפשית, כלכלית, משפחתית ובריאותית. ביטול הסמכת השב”כ, השקת קמפיין ערבות הדדית להגברת השימוש בחלופה אזרחית לאיתור מגעים,  חיזוק המערך האפידמיולוגי, ושקיפות מלאה של הממשלה בנוגע לצעדיה, עשויים להגביר את האמון הציבורי בפעולות המדינה, לעורר אופטימיות בקרב הציבור ולעזור למנוע את התפשטות הנגיף”.

■ המועצה הציבורית להגנת הפרטיות קוראת לוועדת חו”ב: “המועצה הביעה הביעה את עמדתה בעניין התנגדותה לכלי השב”כ ויצאה בקריאה דחופה לשיפור והטמעת יישומון המגן, זאת בחמש פניות ועמדות קודמות, החל מחודש אפריל השנה; המועצה תומכת בהמלצות הרשות להגנת הפרטיות, תוך הבנה כי הקושי והרגישות המובנים; המועצה קוראת להימנע מלהכריז על הסמכת השב”כ להמשיך להשתמש בכלי השב”כ לצורך איתור מגעים”.

■ עכשיו (12.10.2020) בוועדת הכלכלה של הכנסת: בקשת שר התקשורת לאישור הצעת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חובות הדיווח של בעל רישיון): באמצעות זום מופיעה כעת לפני הוועדה עו”ד דנה נויפלד היעמ”ש לש משהת”ק.

■ היום (12.10.2020) בוועדת החינוך של הכנסת: דיון בנושא “היערכות מערכת החינוך לחזרה ללימודים”; ארגון ‘נגישות ישראל’ בפנייה לוועדה: “תקופת הקורונה שיצרה מציאות למידה חדשה יצרה איתה גם אתגרים והזדמנויות בכל הקשור ללימודים של ילדים עם מוגבלויות בחינוך המיוחד ובשילוב בחינוך הרגיל”; “כל הידע הנדרש על מנת לוודא שמערכת החינוך נגישה בעידן הדיגיטלי קיים. העמותה קוראת למשרד החינוך לקבל את ההחלטות הניהוליות המתבקשות ולוודא שכל הפקה, עריכה ופיתוח של חומרי לימוד חדשים יונגשו מראש, שכל התקשרות עם ספק טכנולוגיה או תוכנה תותנה בקיום הסדרי נגישות מלאים לשימוש ע”י צרכנים עם מוגבלות. אנו מבקשים שמשרד החינוך היה מחויב לכל התלמידים לכל המורים ולכל ההורים עם המוגבלות לשוויון בין נגישות מלאה”.

■ לראשונה, סמנכ”לית בכירה לחדשנות ומו״פ במגזר הבנייה בישראל: ד”ר סתונית שמואלי מונתה לסמנכ”לית בכירה לחדשנות ומו”פ במשרד הבינוי והשיכון. במסגרת פעילותה בתפקידה החדש, יוזמת ד”ר שמואלי את הקמת Buildnnovation, יחידת החדשנות והמו”פ של המשרד, שתעסוק בהובלת חדשנות בפתרונות הנדסיים וטכנולוגיים בתחומי פעילות המשרד, בקידום וניהול מחקר, יצירת שיתופי פעולה ותהליכי הטמעת חדשנות.

■ במסגרת תוכנית החירום הממשלתית כמענה למשבר התעסוקתי שפרץ בעקבות מגפת קורונה, נוצר בהובלת הרשות לחדשנות מסלול חירום למימון הכשרה והשמה בתעשייה של ודורשי תעסוקה שאינם מועסקים בהיי-טק. במסגרתו, מעסיקים ומסגרות הכשרה מוזמנים להגיש בקשה לקבלת מענקי הכשרה, השמה והשמה בשכר גבוה. מערך הסייבר הלאומי (במשרד הדיגיטל הלאומי) שותף ליוזמה זו במסלול מקצועות סייבר תומכי מחקר ופיתוח.

■ חברת המחקר קנליס: ברבע השלישי של 2020 חל גידול בשיעור של 12.7% במכירות המחשבים האישיים בהשוואה למכירות ברבע השלישי אשתקד והן הסתכמו ב- 79.2 מיליון יחידות; זה הגידול המשמעותי ביותר בעשר השנים האחרונות בשוק זה.

■ חברת המחקר IDC: ברבע השלישי של 2020 – רבעון נוסף של גידול דו-ספרתי (14.6%, ל- 81.3 מיליון יחידות); לנובו – ראשונה; HP – שנייה – דל – שלישית, אפל – רביעית [עם גידול מרשים של 38.9% במכירות מהרבע השלישי ב- 2019 לרבע השלישי השנה].

■  חברת המחקר Gartner: גידול של 3.6% בשוק המחשבים האישיים ברבע השלישי של 2020 (ל- 71.4 מיליון יחידות); גידול של 90% במכירות ה- Chromebook; השוק האמריקני חווה את רמת הגידול הגבוהה ביותר מזה עשור.

■ דו”ח חדש של Nokia ושל Nokia Bell Labs: תעשיות מבוססות 5G צפויות להוסיף בשנת 2030 עוד 8 טריליון דולר לתמ”ג העולמי; 71% מהחברות צפויות להשקיע בדור החמישי במהלך חמש השנים הקרובות כשערב הסעודית וארה”ב מובילות בתחום זה.

■ חברת המחקר ABI Research: שוק ה- Open Radio Access Network, Open RAN צפוי להיות גדול יותר משוק ה- RAN המסורתי בסביבות השנים 2027-2028, לראשונה; ההוצאות על יחידות Open RAN radio  יגיעו בשנת 2026 ל- 40.7 מיליארד דולר.

■ היום (14.10) הוא היום הבינלאומי בנושא פסולת אלקטרונית [ International E-Waste-Day]: הארגון המקצועי BITKOM בגרמניה אומר כי  21% מאזרחי גרמניה שומרים בבתיהם סמרטפונים ישנים שכבר אינם משתמשים בהם; במדינה יש יותר מ- 100 מיליון מכשירים הזרוקים אי-שם במגירה או בארון; 58% מרוכשי הסמרטפונים אומרים כי הם רוכשים את הדגם החדיש ביותר.

■ חברת המחקר eMarketer: קרוב לחמישית (19.8%), מאוכלוסיית ארה”ב או 65.9 מיליון איש, ישתמשו ב- 2020 ב- TikTok [לעומת 35.6 מיליון ב- 2019]; ב- 2024 יגיע שיעורם ל- 26% מהאוכלוסייה.

■ חברת המחקר eMarketer: המכירות המקוונות בארה”ב כבר הגיעו לרמות שקודם לכך העריכו כי יהיו רק ב- 2022; מכירות המסחר האלקטרוני בשנת 2020  צפויות להסתכם ב- 794.5 מיליארד דולר,  גידול של 32.4% לעומת 2019; הדבר נובע מנהירת הצרכנים לחנויות המקוונות בשל מגיפת קורונה; הנתח של מכירות המסחר האלקטרוני מתוך כלל המכירות הקמעונאיות בארה”ב יגדל מ- 14.4% השנה ל- 19.2% ב- 2024; השופינג הקמעונאי הוא כה חזק וצפוי לקזז את הירידה של 3.2%(-) בהוצאות בחנויות המסורתיות [brick-and-mortar] השנה, שיסתכמו ב- 4.711 טריליון דולר.

■  האתר Wired: חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב במחקר חדש מצביעים על כך ששלטי חוצות אלקטרוניים או תמרורי עצירה מהבהבים שהאקרים השתלטו עליהם עלולים לשטות במערכות נהיגה אוטונומיות-למחצה ובמערכות בינה מלאכותית ולגרום להן להאט או לעצור לחלוטין את הנסיעה; המחקר בוצע על הגירסה האחרונה של  Autopilot של חברת Tesla ועל מערכת MobileEye. המחקר טרם פורסם ע”י דוברות האוניברסיטה וממצאיו אמורים להיות מוצגים בנובמבר במסגרת ACM Computer and Communications Security.

להלן ריכוז המכרזים שפורסמו השבוע ב- Read IT Now:

■ מכרז חדש של משרד הבריאות המתפרסם היום (11.10.2020): מכרז עם שלב מיון מוקדם לאספקת ערכות לאספקת ערכות לבדיקות נגיף קורונה החדש בשיטה מהירה (POC) ; קריאת התוצאה יכולה להיות עם או בלי מכשיר; הבדיקה מגלה נוכחות של מרכיבי הנגיף תוך פחות משלושים דקות; מועד ההגשה האחרון: 15 באוקטובר.

קופת חולים מאוחדת: מכרז לאספקת שירותי סלולר למנויי הקופה.

■ מכרז חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס) המתפרסם היום (12.10.2020): מכרז פומבי לאספקה ותפעול מערכת אחסון מרכזית בתצורת DATA-LAKE להנגשת מידע וניהול תהליכי עבודה; בחירת ספק להקמה ותחזוקה מערכת הכוללת רכיבי חומרה, רישוי, פיתוח, התאמה ויישום של רכיבי תוכנה, אשר מטרתה אחסון מאגרי מידע, הנגשת מידע לחוקרים, ניהול תהליכי עבודה ותחזוקה למערכת, לרבות התקנה בשרתיה והטמעה. המערכת תוקם בצורה מודולרית ממספר סביבות עבודה נפרדות אשר ביניהן יוקמו ממשקי עבודה כמפורט במפרט הטכני. הסביבות יכללו סביבת מאגר מידע לשכתי, סביבת חדרי מחקר וגישה מרחוק, סביבת פורטל חוקרים, סביבת ניהול ומערכות נוספות.

משרד התקשורת/אגף בכיר רישוי פירסם מכרז פומבי לתפקיד מנהל/ת תחום בכיר (רישוי חברות תקשורת) [ניהול יחידה באגף בכיר רישוי, העוסקת ברישוי חברות תקשורת (רישיון לביצוע פעילות בתחום הטלקום) וריכוז והובלה מקצועית של התהליכים באגף ובמשרד לבחינה ולהמלצה ביחס לבקשות לרישיון חדש לחברות תקשורת ועדכון רישיונות קיימים של חברות תקשורת (ביוזמת המשרד ו/או בעקבות בקשה של חברת תקשורת).

■  מינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי במשרד האוצר מפרסם (14.10.2020) בקשה לקבלת מידע (RFI-Request For Information) בדבר איסוף מחסניות טונרים ממשרדי ממשלה; “משרדי הממשלה עושים שימוש נרחב ב’מחסניות טונרים’ בין אם לשימוש העובדים ובין אם לשימוש הקהל הרחב. כמו כן, המדפיס הממשלתי משתמש גם כן בכמות גדולה של טונרים בעת ביצוע עבודתו. בנוסף, בחלק ממשרדי הממשלה שבהם מתקיימת קבלת קהל, ישנה אפשרות לבצע הדפסות עבור הקהל הרחב, וכך להשתמש במחסניות הטונרים. משרדי ממשלה שונים משתמשים במדפסות ופקסים ממגוון סוגים, ועל כן ייתכן שוני במחסניות הטונרים הן מבחינת הדגם והן מבחינת היצרן.

משרדי הממשלה רוכשים את הטונרים מכוח מכרזים מרכזיים ובאופן עצמאי. היקף השימוש בטונרים במשרדי ממשלה במהלך שנת 2019 מוערך ב- 54 אלף מחסניות טונרים, לא כולל בתי החולים הממשלתיים והגופים הביטחוניים”.