מנכ”ל Orange הצרפתית: “תאמינו לי שאם הייתי יכול הייתי מנתק את הקשר עם אורנג’ הישראלית כבר מחר”

במסיבת עיתונאים שנערכה בקהיר ב- 3 ביוני 2015 ועסקה בתוכניות החברה לשנים הקרובות במצרים, אמר היום Stephane Richard מנכ”ל אורנג’ הצרפתית כי היה מנתק את הקשר עם אורנג’ הישראלית [פרטנר תקשורת] “מחר” אם היה יכול. ואולם, לדבריו צעד כזה כרוך ב”סיכון עצום” מבחינת Orange הצרפתית במונחי קנסות בגין הפרת הסכם. מנכ”ל החברה הצרפתית ציין כי הוצאת המותג מישראל תיארך זמן.

אתר החדשות המצרי Daily News Egypt סיפק ציטוטים נוספים של המנכ”ל הצרפתי בתשובה לשאלות שהוצגו לו בנושא ע”י האתר. הוא אמר כי ההסכם עם החברה הישראלית ‘עבר בירושה’ ולפיכך הדבר אינו בידי החברה. ואולם כשנשאל לגבי דיווחים כי ההכסם חודש השנה הוא השיב: “לא חידשנו את ההסכם. רצינו לשנות את תנאי ההסכם ולכלול מועד סיום משום שקודם לכן לא היה מועד כזה והדבר לא נתן לנו אפשרות לסיים את ההתקשרות. אנו רוצים לסיים את ההתקשרות ולתקן את מה שקיים. איננו רוצים בכך [בהמשך ההתקשרות]”.

הוא המשיך כי קיימת אפשרות להיכנס לעימות עם השותף הישראלי “ואני מצטער לומר כי כניסה לעימות כאשר בבתי-משפט ישראלים אין לך כלל בסיס משפטי הוא משהו שלא הייתי ממליץ לחברה שלי. איני מוכן לקחת את הסיכון שנצטרך לשלם מאות מיליוני אירו קנסות”.

המנכ”ל הצרפתי אמר עוד כי “סכומי הכסף שאנו מקבלים מהסכמים כאלו הם מאוד מאוד נמוכים. אנו לא מעורבים מתוך אינטרס פיננסי. אם משווים בין הסכום שאנו מקבלים לבין היקף הזמן הנדרש מאיתנו בצרפת ובמקומות אחרים להסביר את העניין, האמינו לי שלא מדובר בעיסקה טובה”.

תזכורת: ב- 16 במאי 2015 פירסמתי שתי ידיעות על הלחצים המופעלים על אורנג’ הצרפתית לסיום ההתקשרות עם אורנג’/פאטנר תקשורת:

דיווח: סאיב עריקאת קורא לממשלת צרפת להפסיק מעורבות חברת אורנג’ הצרפתית עם שותפתה הישראלית; לממשלת צרפת נתח של 25% באורנג’ הצרפתית

סוכנות הידיעות הפלסטינית Ma’an דיווחה כי ב- 7 במאי 2015 פנה ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת במכתב לשר החוץ הצרפתי לורן פביוס בו הוא קורא לממשלת צרפת להפסיק מעורבות חברת Orange הצרפתית עם שותפתה הישראלית.

לדבריו מעורבות זו באה לידי ביטוי במה שכינה “ההפרות המרובות של זכויות הפלסטינים בשטחים הכבושים, ההתנחלויות הבלתי-חוקיות ומבצע צוק איתן בעזה”.

יצויין כי לממשלת צרפת נתח בשיעור של 25.05% בחברת אורנג’ הצרפתית [לשעבר, France Telecom Orange] אשר בשנת 2011 חידשה את הרישיון המאפשר לחברת פרטנר תקשורת להשתמש במותג אורנג’.

במכתב כתב עריקאת כי “החברה הצרפתית הפכה שותפה לכיבוש הישראלי של מדינת פלסטין ושותף סמוי בפעילות ההתנחלויות הבלתי-חוקיות של ישראל באמצעות ההסכם הזה [עם החברה הישראלית] וכתוצאה מכך גם עם הרווחים”.

עוד הוא כותב כי חברת פרטנר תקשורת הציבה אנטנות שידור סלולרי ומתקני תקשורת בגדה המערבית באתרים שהם אדמה פלסטינית פרטית והקימה חנויות מכירה ב”התנחלויות הבלתי-חוקיות של אריאל, בית”ר עילית, מודיעין עילית ומישור אדומים”.

עוד טוען עריקאת במכתבו למעורבות בפעילות צה”ל במבצע “צוק איתן” וזאת באמצעות קמפיין “אמץ לוחם”.

בה בעת, טוען עריקאת, אורנג’ אינה משלמת מסים כלשהם לרשות הפלסטינית בשל פעילויותיה בשטחים הכבושים, כלשונו.

שותפותה של אורנג’ הצרפתית עם אורנג’ ישראל תורמת למדיניות המכוונת של ישראל של יצירת ‘עובדות בלתי-חוקיות בשטח’ בדמות חיזוק ההתנחלויות, צעדים המהווים הפרה ישירה של מחוייבויותיה של צרפת במסגרת אמנת ג’נבה הרביעית.

ארגונים לא-ממשלתיים ואיגודי עובדים בצרפת קוראים שוב לחברת אורנג’ הצרפתית לנתק קשריה עם אורנג’ הישראלית

ארגון International Federation for Human Rights, FIDH פירסם ב- 6 במאי 2015 דו”ח בדבר שיתוף פעולה העסקי בין חברת התקשורת הצרפתית אורנג’ לבין חברת אורנג’ הישראלית (פרטנר תקשורת) הפעילה בהתנחלויות הישראליות ומשתפת פעולה עם צה”ל. שת”פ עסקי זה פוגע לדברי הארגון בזכויות הפלסטינים ותורם בעקיפין לנוכחות ולחיזוק ההתנחלויות הישראליות בשטחים.

הדו”ח אומר כי חברת פרטנר נהנית מהמגבלות ששלטונות ישראל מטילים על הכלכלה הפלסטינית.

הארגון מציין כי ניסה מספר פעמים לשווא להיכנס לדו-שיח עם חברת אורנג’ הצרפתית כדי לדון בנושא קודם לפרסומו של הדו”ח.

אל ארגון FIDH חברו חמישה ארגונים שאינם ממשלתיים ושני איגודים מקצועיים לכתיבת הדו”ח ובהם: ארגון Al-Haq, ארגון CCFD-Terre Solidaire, ארגון Association France Palestine Solidarit, ארגון Ligue des droits de l’Homme, ארגון Union Syndicale Solidaires ופדרציית איגודי העובדים הצרפתית Confdration Gnrale du Travail, CGT.

יצויין כי בשנים האחרונות היו מספר מקרים בהם ארגונים שונים מחו בפני חברת אורנג’ הצרפתית על קשריה עם עמיתתה הישראלית.

תזכורת:

עפ”י ויקיפדיה, Stephane Richard הוא יו”ר ומנכ”ל אורנג’ הצרפתית. הוא הצטרף לחברה בספטמבר 2009 וב- 1.3.2011 הפך למנכ”ל.

ב- 19.11.2013 פירסם משרד הכלכלה הישראלי הודעה לעיתונות בה נאמר בין היתר: טקס החתימה על הסכם שת”פ תאגידים בין המדען הראשי לתאגיד הטלקום הצרפתי Orange, נערך הבוקר במסגרת אירועי “יום חדשנות צרפת ישראל” בו נכחו גם נשיא צרפת, נשיא המדינה וראש ממשלת ישראל. בטקס החתימה מול המדען הראשי נכחו נשיא Orange צרפת מר Stephane Richard והשרה הצרפתית Fleur Pellerin הממונה על חברות קטנות ובינוניות, חדשנות וכלכלה אשר כיבדה את מעמד החתימה בנוכחותה”.

בהודעה הודגש כי במטרה לחזק את הקשר האסטרטגי בין החברה לעולם המו”פ בישראל, בחרה Orange  צרפת לחתום וליישם את תכנית שת”פ התאגידים של המדען הראשי במטרה לאתר וליצור ממשקי שיתוף פעולה בינה לבין התעשייה הישראלית. המדען הראשי, אבי חסון: “הסכם זה מניח את הבסיס לשיתופי פעולה טכנולוגים נרחבים בין חברות תקשורת וניו מדיה ישראליות לתאגיד הצרפתי הענק. ההסכם מול Orange מהווה נכס אמיתי לתעשייה הישראלית. ענקי הטלקום העולמיים, ובעיקר האירופיים, מגלים עניין רב בישראל דבר המעיד על  ההזדמנויות הטכנולוגיות והעסקיות המיוחדות שהיא מייצרת בעבורם”.