נציבות שירות המדינה פירסמה תוצאות סקר שערכה בקרב כ- 2,600 מנהלים ועובדים בשירות המדינה לגבי עבודה-מרחוק בתקופת משבר קורונה; במשרד התקשורת: 28.6% חוו קשיים טכניים

נציבות שירות המדינה פירסמה תוצאות סקר שערכה בקרב כ- 2,600 מנהלים ועובדים בשירות המדינה לגבי עבודה-מרחוק בתקופת משבר קורונה. על הדו”ח חתומה ד”ר איריס נחמיה ראש אגף בכיר תכנון אסטרטגי ומדיניות בנציבות שירות המדינה (נש”מ).

“משבר קורונה הביא עמו שינוי דרמטי ביחס לעבודה מהבית בשירות המדינה. מצורת עבודה שכמעט ואיננה קיימת,  העבודה מהבית הפכה למציאות רווחת. על פי תקנות החירום שנכנסו לתוקפן ב- 22.3.2020 אושרה עבודה מהבית באופן נרחב בקרב העובדים שהוגדרו כחיוניים, מה שיצר מציאות חדשה ובלתי-מוכרת.

“עד סופו של חודש אפריל המשיכה העבודה במתכונת זו תוך שינויים קלים בלבד, עד להחלת התו הסגול על משרדי הממשלה ב- 1.5.2020.  במהלך פרק הזמן הראשון [22.3.2020-30.4.2020] הוטלה על קבוצה מצומצמת של עובדים (ברוב המשרדים כ- 35% מכלל העובדים) האחריות לשמר את הרציפות התפקודית של יחידותיהם, לבצע את משימותיהם שבשגרה ואת משימותיהם המיוחדות הנובעות מן המשבר הבריאותי ולחפות על חסרונם של עמיתיהם שלא הוגדרו כחיוניים והוצאו לחופשה.

“זאת, תוך הצורך להסתגל למציאות בריאותית מאיימת, בהיעדר מסגרות חינוך לילדיהם, ותוך בידוד חברתי ואווירת אי-ודאות קשה. דווקא בתנאים מאתגרים אלו אושרה לראשונה עבודה מהבית בשירות המדינה באופן נרחב.

“באיזה אופן השפיע השינוי הזה על תפוקת עובדי המדינה, על שביעות רצונם, על הקשר בינם ובין הממונים עליהם? אילו תובנות ניתן להפיק בכדי לשפר את יעילותה של העבודה מהבית בהמשכו של המשבר הבריאותי בחודשים שלפנינו?

“תוצאותיו של סקר, שהופץ במהלך חודש אפריל בקרב כלל העובדים החיוניים בשירות המדינה ועליו ענו כ- 2,600 עובדים ומנהלים, מסייעות לשפוך אור על שאלות אלו ואחרות בנוגע לעבודה מהבית בתקופת משבר קורונה. מצאנו לנכון לחלוק עמכם את ממצאיו של הסקר, ובטוחנו שתמצאו בהם תועלת בהיערכותכם לימי שגרת החירום שבתחילתם אנו מצויים, ולקראת אפשרות של גל שני של תחלואה בחודשים הקרובים”.

הממצאים המרכזיים של הסקר הם:

+ מסקר שהופץ בקרב כלל העובדים החיוניים עולה שביעות רצון נרחבת מן העבודה מהבית הן מצד מנהלים והן מצד עובדים.

+ כשליש מן העובדים מדווחים על קשיים בהתחברות מרחוק למערכות המחשוב של המשרד, הפוגעים משמעותית ביכולתם לעבוד ביעילות מן הבית. יש להקדיש את מירב המאמצים לפתרון בעיות אלו.

+ הורים לילדים בגילים 0-12 ובמיוחד הצעירים שבהם, מתקשים באיזון עבודה-חיים בעבודה מהבית, וזקוקים לסיוע רב יותר בקביעת משימותיהם ולוח הזמנים שלהם.

+ מהסקר עולה הצורך במדידת תפוקות העובדים ע”י הממונים, ובעבודה על-פי תוכנית עבודה מפורטת יותר מכפי שנהוג בימי שיגרה”.

= = = = = = = = = = =

לדברי עורכי הדו”ח, “הנתון בעל המשמעות המיידית ביותר העולה מן הסקר הוא הקושי להתחבר מרחוק למערכות המחשוב של המשרד,  ממנו סובלים 31% מן העובדים.

פילוח לפי משרדים מגלה שבחלק מן היחידות הבעיה חמורה יותר מיחידות אחרות, כאשר בארבעה משרדים למעלה מ- 50% מן המשיבים נתקלו בקשיים טכניים [בתי-הדין הרבניים עם השיעור הגדול ביותר (72.2%) ואחריהם מינהל התכנון (עד כה במשרד האוצר ובממשלה החדשה צפוי לעבור לאחריות משרד הפנים), משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד העלייה והקליטה]. במשרד התקשורת נמצא כי 28.6% חוו קשיים טכניים.

המסקנה, לדברי עורכי הסקר, היא כי “לפיכך, יש להקדיש את מירב המאמצים לשיפור יכולתם של העובדים להתחבר מרחוק למערכות המשרד, בכדי לאפשר עבודה יעילה מהבית. במקביל למתן פתרונות נקודתיים בטווח המיידי, יש לפעול לפתרון בעיות אלו באופן קבוע, בכדי לאפשר עבודה יעילה מהבית גם במקרה של גל תחלואה שני, או כל תרחיש חירום אחר”.

= = = = = = = = = = = =

הערת עורך Read IT Now: ב- 17.4.2020 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: “למשרד התקשורת אושרה תוספת של עובד אחד מעבר למכסת 35% שנקבעה בתקנות שעת חירום”.

= = = = = = = = = = = =