“ניוד מספרים בקומות כשרות”: במסגרת בקשת חופש המידע, משרד התקשורת פירסם עתה פנייה של חברת 019 טלזר אליו בנושא זה משנת 2019

במסגרת בקשת חופש המידע שהוגשה ב- 7 בינואר 2020, משרד התקשורת פירסם עתה תשובתו (מיום 26.2.2020) על פנייה של חברת 019 טלזר אליו בנושא זה משנת 2019.

המידע פורסם ע”י מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת (המשמש במקביל גם כמרכז בכיר פיקוח צרכני).

מדובר במכתב שנשלח ב- 27 ביוני 2019 ע”י עזריה סלע מנכ”ל 019 Mobile אל אסף אברהם מנהל תחום חירום ומספור באגף הנדסת תקשורת במשרד התקשורת.

כותרת המכתב היא: “בקשה להתערבות דחופה של המשרד לעניין אפשרות ניוד מספרים בין קומות מספרים כשרות”.

בסימוכין למכתב נאמר: “לאחר פגישתנו עם מנכ”ל משרד התקשורת נתי כהן לפי כמספר חודשים סוכם שעלינו להוציא תעודת כשרות מוועדת רבנים”. כמו כן מצורף “שרשור פנייתנו לחברות בדואר אלקטרוני”. [הערה: הטעויות מופיעות במקור; צריך להיות, להבנתי: ‘לפני מספר חודשים’).

במכתב נאמר בין היתר כי “חברת 019 מובייל מתכבדת לפנות למשרד התקשורת בבקשה להתערבותכם הדחופה בעניין סירובן של חברות [הערה: שמותיהם מושחרים בפרסום] וסירובן העתידי של חברות נוספות לפתוח את אפשרות ניוד המספרים הכשרים לקומה הכשרה של החברה, וזאת על אף שהחברה המציאה תעודה של ועד רבנים מוסמך לעניין הזה. פנייתנו לחברות האחרות נעשתה בהמשך להנחיות של המשרד לעניין זה”.

המכתב מצטט פנייה צרכנית כלשהי (ומספק קישור לאתר ‘טלקום ניוז’ של אבי וייס) ותשובתו של משרד התקשורת בעניין זה.

בתשובת המשרד נאמר כי עפ”י חוק התקשורת, “על בעל רישיון כללי לספק ניידות מספרים לכל מנוי שיבקש זאת“.

“משרד התקשורת פועל בנחישות מול החברות לקיום הוראות החוק וזאת על-מנת להגביר את התחרות לרווחת הצרכנים”.

“יחד עם זאת, המשרד לא מנע קיומה של פרקטיקה שנועדה לתת למענה לדרישתו של ציבור רחב בישראל, במסגרתה הוגדרו, ע”י בעלי הרישיון, באיפיון הפונקציונלי ‘קומות כשרות’ (‘איפיון פונקציונלי’ – מסמך הקובע בין היתר את התהליכים, ופן העברת המידע וכללי העבודה בין המפעילים השונים לשם יישום תוכנית ניידות המספרים)”.

מנכ”ל החברה כותב בהמשך מכתבו כי “בהסתמך על דברי המשרד כמועיל לעיל, פנתה החברה לגורם מוכר ומקובל בקרב קהילה במגזר החרדי וקיבלה עליה א סמכותו של וועד רבני. תעודת הכשרות של ועד הרבנים מצורפת כנספח למכתבנו זה”.

“בהמשך לכך, פנתה החברה לחברות אחרות בבקשה כי יאפשרו ניוד בין הקומה הכשרה ברשתם לבין זו ברשת של החברה. החברות האחרות סירבו לעשות כן”.

“כפי שעולה מתשובת החברות האחרות, העילה לחסימת הניוד לקומה הכשרה של החברה נעוצה בהוראה של ועד הרבנים המשמש את החברות האמורות כפי שעולה ממכתבה של [מושחר] תקשורת בע”מ לדוגמה: [מושחר] ישנם קומות כשרות אשר בהסדר עם ועדת רבנים שונה מזו הקיימת לכם. ולכן, בהמשך לתשובתם והסדר הקיים

לא נוכל לאשר, בשלב זה, ניוד מהטווחים הכשרים של [מושחר] לטווח כשר אחר שמוכר ע”ע וועדת רבנים שונה’.”.

מנכ”ל 019 מובייל ממשיך וכותב כי “כידוע, וועד הרבנים המשמש את החברות האחרות אינו גורם ממשלתי או גורם אשר הופרטה לידיו סמכות של המדינה, ובנוסף – לא הוסמך באופן בלעדי על-ידי הגורם המוסמך לצורך בירור בענייני כשרות של טלפונים”.

“[…] ככל הידוע לחברה, המשרד לא האציל סמכות זו על ועד רבנים כלשהו ו/או על כל חברת תקשורת לקבל הלטות עצמאיות לגבי הניוד לרשתה. משכך – אנו סבורים כי יש

בהתנגדות זו של המפעילים האחרים כדי לקחת את החוק לידיהם שלא כדין. ברי כי המשרד לא יכול לקבל התנהלות זו”.

“לאור האמור, אנו פונים אליכם בדחיפות על-מנת לחייב את החברות האחרות לקבל סמכותו של ועד הרבנים של החברה ולחייבן לאפשר ניוד מספרים בין הקומות הכשרות של כל אחת מהחברות האחרות ושל החברה”.

את מכתבו מסיים עזריה סלע המנכ”ל בכותבו (בטקסט מודגש): “חברת טלזר הינה חברה דתית בבעלות משפחה דתית. החברה שומרת שבת כהלכתה ואף מפעילה שירות תמיכה טכנית ובקרה בשבתות וחגים ע”י נציגי העונים להגדרה ‘גויים של שבת‘.”