נושא המספרים המקוצרים לטובת שירותי חירום – הגיע לעליון

נושא מספרי הטלפון המקוצרים לטובת שירותי חירום, מצוקה ורווחה – הגיע לבית-המשפט העליון.

מדובר בעתירה למתן צו על תנאי [בג”ץ 7628/19] של אגודת ידידי מגן דוד אדום בישראל נגד שר התקשורת והמשנה למנכ”ל משרד התקשורת, הועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים למוקדי חירום, מצוקה ורווחה, שר הבריאות וסגן שר הבריאות, מנכ”ל משרד הפנים ואיחוד הצלה ישראל 1221.

כבוד השופט ניל הנדל הורה ב- 17.11.2019 כי המשיבים יגישו תגובותיהם בתוך תקופה של 90 יום לנאמר בעתירה.

העתירה היא בדרישה לסגירת מוקד החירום של איחוד הצלה הפועל במספר המקוצר 1221 ולהותיר את המוקד של מד”א, הפועל במספר 101, כמוקד חירום ארצי יחיד.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

בשנת 1998 מונתה על-ידי שרת התקשורת דאז לימור לבנת ועדה בין משרדית אשר תפקידה לבחון בקשות להקצאת מספרי טלפון מקוצרים לחירום ומצוקה ולהמליץ לשר לגבי כל בקשה לגופה.

חברי הוועדה הם: נציג/ת משרד התקשורת, נציג/ת המשרד לביטחון פנים (בט”פ) ונציג/ת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

באתר השירותים והמידע הממשלתי מופיע דף הסבר שכותרתו: בקשה להקצאת מספור ברשת הטלפוניה הציבורית.

באותו דף מופיע גם “טופס בקשת מספור למוקד חירום, מצוקה או רווחה” מטעם משרד התקשורת/אגף הנדסת תקשורת/תחום חירום ומספור.

בסעיף 4 של אותו מסמך נאמר: “יש לפרט ככל הניתן כיצד המוקד עונה על הקריטריונים שהוגדרו ע”י הוועדה הבין משרדית להקצאת מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה: המוקד ישרת את הציבור בהיקף ארצי. במקרים מיוחדים יישקל שירות הניתן לציבור רחב, אף שלא בהיקף ארצי; השירות לא יהיה בעל אופי עסקי; השירות יומלץ כשירות ציבורי למצוקה, חירום או רווחה, ע”י המשרד הממשלתי הנוגע בדבר, עפ”י עקרונות של טובת הציבור וצורך ממשי בשירות המוצע; המוקד מאוייש 24 שעות ביממה או עם הפנייה אוטומטית לכונן בשעות הלילה.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

ב- 10 במארס 2019 השיב מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת על בקשת מידע בה נאמר: “לעניין הקצאת מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה, נבקש לקבל את המסמכים או המידע הבאים: (1) זהות הגופים להם הוקצו מספרים מקוצרים לחירום ומצוקה בין השנים 2010 עד 2018 (כולל); (2) זהות הגופים להם בוטלו מספרים מקוצרים ארציים לחירום ומצוקה, לרבות צילום החלטות הוועדה לעניין ביטול הקו בין השנים 2010 עד 2018 (כולל)”.

הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת סיפק בתשובתו טבלה הכוללת את כל המספרים המקוצרים שהוקצו במהלך אותן תשע שנים: מוקד פיקוד העורף (104); מוקד מאו”ר [מערך למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער ברשת] (105); מוקד מידע ארצי משטרת ישראל (110); מוקד הפניות הצה”לי הראשי (1111); מוקד מערך הסייבר הלאומי (119); מוקד איחוד הצלה (1221); מוקד זק”א תל אביב (1223); מוקד המענה הממשלתי המרכזי (1299).

“לאף גוף לא בוטלו מספרים מקוצרים ארציים לחירום ומצוקה בשנים 2010-2019. למוקד המענה הממשלתי המרכזי בוטל המספר 1229 כדי להחליפו ב- 1299 עפ”י בקשתם, טרם הפעלת המוקד”.

= = = = = = = = = = = = = = = = =

יצויין כי בחודש אוקטובר 2019 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: שימוע חדש של משרד התקשורת: הגדרת המוקדים הטלפוניים 105 ו- 110 כשירות חירום ציבורי. טרם פורסמה החלטה של משרד התקשורת לגבי שימוע זה.

= = = = = = = = = = = = = = = = =