משרד ראש הממשלה: מכרז לקבלת שירותי ייעוץ כלכלי לגיבוש תכנית לאומית להזדהות בטוחה

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה

נושא המכרז: מכרז לקבלת שירותי ייעוץ כלכלי לגיבוש תכנית לאומית להזדהות בטוחה

מס’ המכרז: 30/16

תאריך פרסום:  1 בדצמבר 2016

מועד אחרון: 2 בינואר 2017

הערות:  כחלק ממאמצי ממשלת ישראל לספק שירותים ציבוריים חדשניים,  איכותיים ויעילים, המותאמים למאה העשרים ואחת, לרבות שירותים מרחוק, נדרש זיהוי בטוח ואמין של מקבל השירות.

היעדר תפישה אחידה וכוללת להזדהות,  היעדר מדיניות והיעדר “שפה משותפת” יוצרים עומס בירוקרטי על מקבלי השירות ונותני השירות כאחד. למקבלי השירות נגרמים חוסר נוחות ואובדן זמן בשל הצורך להזדהות בדרכים שונות בפני נותני השירות, ולשם כך להחזיק בכרטיסי זיהוי שונים ולזכור “שמות משתמש” וסיסמאות רבות ושונות לצורך קבלת שירותים.

מבחינת נותני השירות,  אין ניצול משאבים מושכל,  ולעיתים אף נמנעת לחלוטין היכולת לספק שירותים דיגיטליים מסוימים מרחוק,  עקב חוסר באמצעי הזדהות בטוחים ואמינים המתאימים לרגישות שירותים אלו.

החלטת ממשלה 2097 מיום 10/10/2014 קובעת כי הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה יוביל את גיבוש המדיניות להזדהות בטוחה הנחוצה למימוש ישראל דיגיטלית, ויישומה. במושג “הזדהות בטוחה” הכוונה להבניית תחום ההזדהות באופן שיאפשר לתושבים להזדהות על-ידי מערכות ממוחשבות גם מרחוק ברשת האינטרנט,  בצורה בטוחה ואמינה.

במצב כזה, תושבים יוכלו לקבל סל שירותים רחב יותר,  בצורה מאובטחת.  זאת  משום שככל שההזדהות בטוחה יותר, ניתן לייתר דרישה לאימות זהות פיזי המחייב הגעה למשרדי קבלת הקהל.

התוכנית תאפשר למשרדי הממשלה (ולמגזר העסקי ככל שייבחר לעשות בה שימוש משיקוליו ובכפוף לדין) להשיג יתרונות כלכליים, להקל על עשיית עסקים, לשפר את הרווחיות, להפחית את היקף תופעת הונאת הזהות [Identity Fraud]  ולספק תעסוקה רבה יותר לתושבים, תוך שיפור יכולת התחרות של מדינת ישראל למול כלכלות אחרות בעולם.

על-מנת להכין את התכנית ובהמשך ליישמה, פועל צוות בינמשרדי שבראשותו עומד הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה ומשתתפים בו נציגי רשות האוכלוסין וההגירה, משרד המשפטים/הרשות למשפט, מידע וטכנולוגיה (רמו”ט), משרד הכלכלה, מטה ישראל דיגיטלית,  חטיבת ההגנה על הסייבר (רא”מ) בשירות ביטחון כללי (שב”כ) ומטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה.

■ בהמשך יהיה צורך לפעול ליישומה של המדיניות לצורך הגשמת המטרות הבאות שהוגדרו במסמך מדיניות:

+ להבטיח כי תושבי מדינת ישראל יוכלו להזדהות לצורך קבלת כל שירותי הממשלה בערוצי שירות דיגיטליים, ובכל רמות הבטחת האימות. בכך יתאפשר שיפור השירות לתושבים והרחבתו, בצורה דיגיטלית ידידותית ופשוטה.

+ מתן אפשרות למגזר הפרטי לעשות שימוש בתשתיות שיוקמו על ידי הממשלה, בהתאם לקבוע במדיניות,  ובהתאם לשיקול דעתו של כל גוף עסקי בפני עצמו.

+ להביא לכך שתעודת הזדהות החדשה תשמש ככלי מרכזי,  אם כי לא בלעדי, לצורך זיהוי לצורך קבלת שירותים.

+ מתן אפשרות להזדהות באמצעות מכשירים ניידים [Mobile First] מתוך הבנה כי מכשירים ניידים הינם פלטפורמת המחשוב הנפוצה ביותר בציבור כיום, מגמה הצפויה אף להתחזק בעתיד הנראה לעין.

■ על-מנת לממש את התכנית להזדהות בטוחה במדינת ישראל, על מורכבותה,  נמצא כי יש מקום לבחון שיתופי פעולה עם הבנקים ו/או חברות הסלולר:

+ בחינת שיתוף פעולה עם בנקים: מתקיימת בחינה של אפשרות לפיה בעת גישה לשירות ממשלתי,  יוכל המשתמש לבקש זיהוי על-ידי בנק. יתבצע תהליך אוטומטי של פנייה להזדהות מקוונת בבנק,  וקבלת אישור שיועבר לאתר הממשלתי המסתמך [Relying Party] לצורך ההזדהות והמשך מתן השירות. חלק מהליך הבחינה של שיתוף הפעולה עם הבנקים כרוך בהגדרת מודלים עסקיים אשר יאפשרו את התהליך עליו יוחלט.

+ בחינת שיתוף פעולה עם חברות סלולר: תפוצת מכשירי טלפון ניידים הינה גבוהה ביותר, וכיום ובעתיד הנראה לעין הם מהווים את פלטפורמת המחשוב הנפוצה ביותר בציבור. נבחנות מספר אפשרויות לזיהוי תושבים באמצעות מכשירי סלולר. חלק מן האפשרויות דורשות שיתוף פעולה של חברות הסלולר בתהליך. בכדי לאפשר תהליכי זיהוי באמצעות הסלולר, לרבות אפשרות לשיתוף פעולה עם חברות הסלולר,  נדרשים מודלים עסקיים רלבנטיים.