משרד ראש הממשלה: בקשה לקבלת מידע – קרן יוזמה חברתית

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה

הנושא: בקשה לקבלת מידע – קרן יוזמה חברתית

תאריך פרסום: 13 בספטמבר 2012

מועד אחרון: 12 בנובמבר 2012

הערות: המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה מבקשת לקבל מידע מהציבור ובכלל זה מגופים בעלי ניסיון בניהול והקמה של קרנות השקעה, ארגוני החברה האזרחית, פילנתרופים ומשקיעים, לשם בחינת אפשרות לביצוע מיזם שבמסגרתו תוקם קרן משותפת לממשלה, למגזר הפרטי ולמגזר השלישי שמטרתה להשקיע בעסקים חברתיים. מטרת בקשה זו היא לקבל מידע מהמשיבים ביחס לרעיון לביצוע המיזם הנ”ל ולאופן הוצאתו אל הפועל. בבקשה זו מבקש המשרד לבחון את האפשרות לבצע מיזם במסגרתו תוקם קרן אשר תוכל לספק הלוואות והשקעות הוניות לעסקים חברתיים. הפן החברתי של עסקים אלו הופך בדרך כלל את האפשרות לגיוס מימון מבנקים מסחריים לכמעט בלתי אפשרי.

המטרה המרכזית של המיזם היא שילוב של אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה. תחום זה נמצא בליבת העשייה של עסקים חברתיים בישראל ובעולם. ההחלטה לייחד את המיזם לתחום נובעת מהחשיבות הרבה אותה רואה הממשלה ומשרד רוה”מ בפרט בהשקעה באוכלוסיות מוחלשות ומתוך הכרה שלפיתוח מגזר העסקים החברתיים בתחום זה יכולה להיות תרומה משמעותית לשיקום ושילוב אוכלוסיות אלה בחברה הישראלית.

הקרן תשקיע בעסקים חברתיים אשר מטרתם היא שילוב אוכלוסיות מוחלשות בשוק העבודה בהם רוב המועסקים משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות כמו נוער בסיכון, בעלי מוגבלויות (נפשיות ו/או פיזיות), אסירים משוחררים, מובטלים כרוניים ונשים מוחלשות.

גובה השתתפו המדינה במיזם ייקבע בהתאם להצעות שיתקבלו במסגרת ההליך התחרותי ולא יעלה עם 10 מיליון ₪. היקף התרומות בקרן לא יפחת מ- 50% מתקציב המדינה המבוקש ע”י מציע בהליך התחרותי.

יודגש, כי בקשה זו אינה מהווה הצעה או הזמנה ליצירת התקשרות וכי אין בפרסום בקשה למידע זו או בכל מעשה בגינה משום התחייבות כלשהי של המשרד או מי מטעמו כלפי אדם או גוף כלשהו. עוד יובהר, כי המשיבים לא יקנו יתרון או העדפה כלשהם בהליך ההתקשרות לביצוע המיזם ו/או זכות להשתתף בו (ככל שיוחלט על ביצוע הליך ההתקשרות). ככל שיוחלט על ביצוע המיזם לאחר קבלת המידע במענה לבקשה זו, הדבר ייעשה במסגרת הליך התקשרות חדש ונפרד בכפוף לכל דין לרבות תקנות חובת המכרזים, התשנ”ג – 1991.

חשיבות פיתוחם של עסקים חברתיים בישראל מצאה את ביטויה גם בדו”ח הוועדה לשינוי כלכלי חברתי (“ועדת טרכטנברג”) בה הוזכרו העסקים החברתיים ככלי נוסף להתמודדות עם הצורך להרחבה וגיוון של מקורות המימון של המגזר השלישי כדי שיצליח לעמוד במשימותיו הרבות והחשובות.