משרד התקשורת מפרסם (20.9) את סיכום הכנסות ענף התקשורת לשנת 2017: ירידה של כ- 5.5%(-) לעומת 2016, לכ- 205,19 מיליון ₪

משרד התקשורת/אגף כלכלה מפרסם היום (חמישי, 20.9) את סיכום הכנסות ענף התקשורת לשנת 2017.

לדברי הדו”ח החדש של אגף הכלכלה במשרד, מדובר בירידה בשיעור של כ- 5.5%(-) לעומת שנת 2016, לכ- 205,19 מיליון ₪ אשתקד לעומת כ- 315,20 מיליון ₪ בשנה שקדמה לה.

צמצום זה בהיקף שוק התקשורת, בסך של כ- 1.1 מיליארד ₪ בשנת 2017 (או, כ- 3.1 מיליארד ₪ כולל מע”מ), “נובע בעיקרו מהרחבת התחרות בתחום התקשורת. ירידה זו מתקבלת כתוצאה מירידה מדווחת בהכנסות כל המגזרים; במיוחד נרשמה ירידה בשיעורים משמעותיים במגזר התקשורת הנייחת, במגזר התקשורת הבינלאומית ובמגזר הגישה לאינטרנט (ISP)”.

ההכנסות מתקשורת נייחת (בעיקר טלפוניה ושירותי תמסורת ותקשורת נתונים למגזר העסקי) קטנו אשתקד בשיעור של כ- 9%(-) לעומת ירידה של כ- 5%(-) בשנת 2016. “הירידה נובעת בעיקרה מירידה בהכנסות בשירותי הטלפוניה ומשינוי בהקצאה של חלק מההכנסות על ידי חלק מהחברות לשירותים שאינם שירותי תקשורת (שאינם נספרים החל משנת 2017 בהכנסות התקשורת הנייחת).

בשנת 2017 נרשמה ירידה משמעותית של כ- 15%(-) בהכנסות ממגזר התקשורת הבינלאומית, שיעור ירידה דומה לזה שבשנה קודם לכן. “נראה כי אנו ממשיכים במגמה הקיימת בשנים האחרונות בהן נרשמת התכווצות מהירה בהכנסות המגזר הנובעת, בין היתר, מהתפתחות טכנולוגית כדוגמת מעבר לאפליקציות חינמיות”.

במגזר הגישה לאינטרנט (ISP) נרשמה ירידה בשיעור של כ- 13%(-) בהכנסות. “ירידה זו הושפעה, בין היתר, משינוי בשיטת הקצאת ההכנסות בין פעילויות שונות במכירת חבילות שירותים בחברת תקשורת מסוימת, הקצאה שגרמה לירידה משמעותית בהכנסותיה המדווחות של אותה חברה ממגזר פעילות זה” [בהקשר זה מצויין בהערת שוליים בדו”ח כי “בעקבות שימוש הולך וגדל במכירת חבילות שירותים (‘בנדל’) קיימות מספר דרכים להקצאת ההכנסות בין השירותים השונים המשווקים בבנדל. מכיוון שקבוצות תקשורת שונות מקצות באופן שונה את ההכנסות בין מגזרי הפעילות, ייתכנו הטיות מסוימות במגמות הרב שנתיות המתקבלות בכל מגזר פעילות בנפרד”].

הכנסות מגזר תשתיות האינטרנט ממשיכות לשמור על חלק משמעותי מסך ההכנסות בשוק התקשורת. בשנת 2017 נרשמה ירידה בשיעור נמוך של כ- 1.6%(-) וזאת בהמשך לגידול בהכנסות בשנים 2015 ו- 2016, בשיעורים של כ- 7% וכ- 3%, בהתאמה.

כתוצאה מקיטון היקף הפעילות במגזר תשתיות האינטרנט ומגזר ה- ISP, חלקם של שירותי האינטרנט כמכלול בעוגת ההכנסות של ענף התקשורת קטן בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016 מכ- 19% לכ- 18%.

סך הכנסות החברות במגזר השידורים לשנת 2017 קטנו בשיעור של כ- 3%(-) לעומת ההכנסות המקבילות לשנת 2016. הדו”ח מצביע על “מגמה מתמשכת של ירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי, הנובעת בעיקרה מהתחזקות התחרות בעקבות כניסת שחקנים חדשים למגזר פעילות זה. התשלום החודשי הממוצע למנוי בשנים 2011-2015 עמד על כ- 250 ש”ח. כתוצאה מכניסתה של התחרות למגזר השידורים באמצע שנת 2015 נרשמה ירידה משמעותית בתשלום החודשי למנוי. על פי אומדננו, נכון לאמצע שנת 2018, התשלום החודשי הממוצע כולל מע”מ במגזר השידורים עומד על כ- 205 ₪. כלומר, החל מכניסתה של התחרות למגזר השידורים ירד התשלום הממוצע למנוי בכ- 18%(-). כניסת המתחרים התאפשרה בעיקר באמצעות שידורים מבוססי אינטרנט בפס-רחב (OTT)”.

“עם זאת, נציין כי מבחינת כוח שוק, כניסת המתחרים החדשים נמצאת עדיין בחיתוליה והכנסותיהם בשנת 2017 לא עלו על 5% מכלל ההכנסות במגזר השידורי”.

ההכנסות ממגזר הסלולר קטנו בשנת 2017 בשיעור של כ- 5.4%(-), זאת לאחר שהכנסות המגזר בשנים 2015  ו- 2016 התכווצו בשיעורים של 8.5%(-) ו- 10.5%(-), בהתאמה. “ירידה זו בהכנסות, כפי שמוסברת בדו”חות הכספיים של החברות, נובעת מהמשך התגברות התחרות בתחום. יחד עם זאת, כתוצאה מהירידה הנמוכה יחסית במגזר פעילות זה ביחס לירידה במגזרי פעילות אחרים, חלקו של מגזר הסלולר בסך הכנסות ענף התקשורת גדל בשנת 2017  בהשוואה לשנת 2016 מכ- 42% לכ- 43%”.

* פורסם לראשונה בחלון המבזקים של האתר בשעה 12:49.