משרד התקשורת יכול היה להימנע מהוצאה מיותרת של עד 1 מיליון ₪ ולייעד את הכסף למטרה טובה יותר

משרד התקשורת יכול היה, לדעתי, להימנע מהוצאה מיותרת של עד 1 מיליון ₪ (לתקופה של ארבע שנים) ולייעד את הכסף למטרה טובה יותר. ובמה דברים אמורים?

במחצית הראשונה של חודש מאי 2020 אישרה וועדת המכרזים במשרד התקשורת בקשת התקשרות בפטור ממכרז עם חברת “יפעת” עבור לקטי עיתונות יומיים בנושאי המשרד. זאת לתקופה של שנה עם שלוש תקופות נוספות בנות שנה כל אחת. בסך הכל מדובר בהוצאה של עד מיליון ₪ לתקופה של ארבע שנים.

ומדוע מדובר, כאמור – לדעתי, בהוצאה בלתי נחוצה ומיותרת? משום שכל המידע הזה ממילא זמין לדוברות משרד התקשורת בצורה יעילה ומהירה מבלי שיש צורך להוציא ואפילו שקל אחד מכספי המשרד.

= = = = = = = = = = = = = =

הנה מה שכתבתי כאן באתר ב- 21.1.2020 בהערות במסגרת הידיעה על בקשת ההתקשרות:

“וכדאי גם לזכור שמשרד התקשורת, כמו כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך, מנוי על שירותיה של חברת “יפעת – המרכז למידע תקשורתי” וממילא הוא מקבל מידי יום (ואולי גם כמה פעמים ביום) ריכוז של כל מה שמתפרסם בכלי התקשורת לגבי המשרד ופעילותו כך שממש הם לא זקוקים לשירות הנוסף של אבי וייס (באמצעות “השאלות הדחופות” שלו לשר ולצמרת המשרד) המסתמך על אותם פרסומים בכלי תקשורת אחרים. אני מקווה שהדברים שכתבתי כאן לא ‘מקלקלים’ למשרד התקשורת וכי אבי וייס לא יכלול (ברשימת ה’שערוריות’ הבאות שיפרסם) את ‘בזבוז כספי הציבור המתעופפים להם’ בדמות ההוצאה של משרד התקשורת לחברת “יפעת”.

= = = = = = = = = = = = = =

במילים אחרות: אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ שולח מידי יום שאלה/שאלות לשר התקשורת ולמה שהוא מכנה צמרת משרד התקשורת [בעבר הוא הבהיר שבמילה ‘צמרת’ הוא מתכוון לשר ולמנכ”ל].

זה התחיל עם שאלות ‘רגילות’ לשר ול’צמרת’. זה המשיך עם שאלות ‘דחופות’. לאחרונה זה עבר לשאלות ‘דחופות ביותר’ וממש לא-מכבר שמתי לב לכך שהוא משתמש במושג ‘שאלות בהולות’.

בקיצור: שאלות שצריך לענות עליהן ‘כאן ועכשיו’ משום ש’אינן סובלות דיחוי’ כי כך החליט מומחה הטלקום

= = = = = = = = = = = = = =

ב- 23 בדצמבר 2019 הפניתי כאן תשומת לב הקוראים לדברים הבאים: “מתוך 28 ה’שערוריות’ החדשות, כלשונו של אבי וייס […] אם ממשיכים וקוראים את רשימת ה’שערוריות’, שמים לב לתופעה שאינה חדשה אצל אבי וייס וקיימת זה תקופה ארוכה: עורך ‘טלקום ניוז’ יושב בביתו בראשון לציון, משוטט לו בין האתרים השונים, ‘דג’ ידיעות מפה ומשם, ועל סמך מה שאחרים טרחו וכתבו, הוא מפרסם אייטמים “בלעדיים” משלו [אומנם, תוך מתן קישור לידיעות המקוריות, אלא אם כן מדובר במה שהוא קרא ב- Read IT Now ש’אינו קיים’ כיום מבחינתו].

שתים-עשרה ‘שערוריות’ מתוך ה- 28 מבוססות על ידיעות שהתפרסמו בגלובס [מקור מוביל לדייג הזה],  בוואלה, ב- TGSPOT, בדה מארקר, החדשות (ערוץ 12).

עוד ארבע ‘שערוריות’ נוספות באותו אייטם “בלעדי” מבוססות על מה שפורסם ע”י חברת פרטנר תקשורת, ע”י המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין (במשרד התקשורת), ע”י ארגון Internet Society וכן פרסום של משרד יחסי ציבור.

אכן, עיתונאות חוקרת”.

= = = = = = = = = = = = = =

בתחילת חודש יולי האחרון, ב- 1 ביולי 2020, פירסם אבי וייס באתר שלו אייטם ‘בלעדי’ חדש שכותרתו: “למה שר התקשורת ממשיך להסתיר את החלטות משרד התקשורת מהציבור?”.

במהלך אותו אייטם הוא כותב ש”[…] בינתיים אציג 4 נושאים, שהשקיפות בהם לא קיימת במשרד התקשורת הישראלי, די ברור למה:”.

לפי השאלות שהוא מציג לשר התקשורת יועז הנדל “ולידיעת צמרת משרד התקשורת (כולל המנכ”לית החדשה לירן אבישר בן-חורין)” לגבי כל אחד מהנושאים הללו, הרי ששלושה מהנושאים הללו מתייחסים לידיעות שהתפרסמו ב’גלובס’ ע”י גד פרץ ולידיעה אחת שפורסמה ב’כלכליסט’. במרבית המקרים הוא פונה כבר באותו היום (מייד לאחר הפרסום באחד מהמקומות הללו) ובכל המקרים הוא מצרף קישור ישיר לידיעה הרלבנטית.

= = = = = = = = = = = = = =

ואם תגידו שאני שולף דוגמאות מהבוידעם, מהעבר הרחוק, הרי דוגמה טרייה מהשבוע האחרון: ביום ראשון, 27.9.2020, ערב יום כיפור, פירסם אבי וייס אייטם ‘בלעדי’ הכולל שורה של פניות שלו אל שר התקשורת ואל ‘צמרת משרד התקשורת’. מתוך הפניות הללו, שלוש פניות שלו – כאמור, באייטם ‘בלעדי’ – מבוססות על מה שפורסם ב’גלובס’, ב’כלכליסט’ וב’מקור ראשון’.

היה זה מעניין שבמלאות 47 שנים למחדל הנורא של 1973, ולמרות המשמעות האישית של יום זה מבחינתו: מומחה הטלקום [“הלוחם הבודד בעוולות משרד התקשורת“] אינו שוכח גם ביום זה את ייעודו בחיים וממשיך לחלוק עימנו את הגיגיו על ראשי משהת”ק  הנוכחיים (ש”הם אבודים”, כלשונו).

[ובמאמר מוסגר לאבי וייס: כתבת שם באותו האייטם כי “התמיכה העיוורת והבלתי חוקית [של משרד התקשורת] … בכל דרישות קבוצת סלקום/IBC  כנגד האינטרסים של השוק והציבור, לא הואילה למנוע את קריסת הקבוצה לכונס נכסים“. היה ראוי, לדעתי,  למי שמציג עצמו כ”אני לא עיתונאי פשוט, אני עורך ראשי של עיתון” שיידע סוף-סוף את ההבדל בין ‘להועיל’ לבין ‘להואיל’. כתבתי על כך לפחות פעמיים באתר זה].

= = = = = = = = = = = = = =

איני בא חלילה למנוע מ”יפעת” מקור פרנסה נוסף. אני מכיר אותם שנים רבות. ואולם, בתקופה בריאותית וכלכלית קשה זו כל מה שצריך הוא לבקש מלשכת שר התקשורת ו/או מלשכת ‘צמרת משרד התקשורת’ לעשות Forward למשרד הדובר: מדובר בכל המיילים שמגיעים מאבי וייס (אלה עם השאלות ה’דחופות’/ה’דחופות ביותר’/ה’בהולות’) והכוללים קישורים לידיעות שפורסמו לגבי המשרד באתרי החדשות השונים.

אני סמוך ובטוח שאבי וייס, מומחה הטלקום קצין המשטרה בדימוס, אינו מחמיץ אף ידיעה רלבנטית באתר כלשהו, שמשמשת בידיו ככלי לניגוח משרד התקשורת (ובמקרים נדירים ביותר – לשבח את השר/המשרד).

המידע זמין באופן מיידי ובעיקר – ללא צורך בהוצאה כספית כלשהו. צריך פשוט למצוא אותו ‘מתחת לפנס’. ממש שם, ברחוב יפו 23 בירושלים.

לאחר מכן, משרד הדובר יוכל להפיץ את המידע + ניתוחיו מאירי העיניים של אבי וייס, לכל הגורמים הרלבנטיים במשרד.

= = = = = = = = = = = = = =