משרד התקשורת: “בימים אלה פועלת ועדת המכרזים לגיבוש תנאי המכרז” לתדרי הדור חמישי

משרד התקשורת פירסם מה שהוא מכנה ‘מידע לצרכנים’ בנושא קרינה בלתי מייננת בהקשר של הדור החמישי.

במסמך שהעלה המשרד לאתר שלו נאמר כי “משרד התקשורת מוביל ומקדם את פריסת תשתיות דור 5 שיאפשרו להביא את מדינת ישראל לחזית הטכנולוגיה העולמית יחד עם המדינות המתקדמות בעולם. בימים אלה פועלת ועדת המכרזים לגיבוש תנאי המכרז.

“בשל חשיבות הנושא בהיבט המשקי והציבורי, פנה מנכ”ל משרד התקשורת אל המנכ”לים במשרדי הגנת הסביבה והבריאות בשלבים מוקדמים יותר של עבודת ועדת המכרזים לקבלת התייחסויות”.

לדברי משרד התקשורת, מהתייחסות גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה לעניין השפעות פריסת דור חמישי על הקרינה המייננת עולים הדברים הבאים:

+ אחת הדרכים להפחתת החשיפה לקרינה או למניעת העלייה לחשיפה לקרינה, היא  מעבר לשימוש בטכנולוגיות חדשות, המאפשרות העברת מידע באופן יעיל ובקצב מהיר  יותר ולכן מייצרות חשיפה מופחתת באופן משמעותי קרינה לצורך העברת אותו נפח של נתונים.

+ פריסת תשתיות בטכנולוגיית הדור החמישי תתבסס על שימוש במוקדי השידור הקיימים ותוספת מוערכת של כ-  30% מוקדי שידור חדשים. השימוש במוקדי השידור יהיה בהתאם למגבלות שנקבעו על ידי הממונה על הקרינה.

+ הכנסת הטכנולוגיה ושימוש בתדרים גבוהים יותר מחייבים פריסה תוך מבנית רחבה יותר. בפריסה זו הספקי השידור של מוקדי השידור ושל ציוד הקצה נמוכים מאוד בשל התווך האלחוטי הקצר ביניהם וכך גם החשיפה לקרינה.

+ טכנולוגיית הדור החמישי יעילה יותר מהדורות הקודמים בשימוש של הספקי השידור ומאפשרת העברת מידע בקצב גבוה יותר תוך שימוש יעיל תוך הפחתת הספקי השידור,  דבר המסייע בהפחתת החשיפה לקרינה.

+ הפעלת תשתיות בדור החמישי תאפשר מהירות גלישה גבוהה יותר ולכמות רבה של משתמשים בו זמנית. כאשר מהירות הגלישה עולה,  משך הגלישה קטן וניתן להעלות ולהוריד נתונים מהרשת בזמנים קצרים יותר, מה שיפחית את משך החשיפה לקרינה.

+ שימוש באנטנות מסוג Massive MIMO [multiple-input, multiple-output] antenna. לאנטנות מסוג זה יעילות אנרגטית גבוהה המפחיתה באופן משמעותי את החשיפה לקרינה.

+ כניסת טכנולוגיית הדור החמישי ופריסתה המלאה תאפשר חשיפה שוויונית הרבה יותר לקרינה בשל הדרישה לפרישה צפופה יותר של מוקדי שידור, כך שרוב האוכלוסייה צפויה להיות חשופה לקרינה ממוצעת של עד כ- 5 מיקרו וואט לסנטימטר מרובע, ערך נמוך בסדר גודל מהספים המומלצים ואינו שונה מהמקובל בעולם.

כמו כן, המליץ המשרד להגנת הסביבה בנוגע לפריסת תשתיות דור חמישי:

+ “פריסה של יותר מוקדי שידור באופן הנכון יכולה להפחית את החשיפה לקרינה”. לכן, המליץ המשרד להגנת הסביבה בשנת 2008 “להגדיל את מספר מוקדי השידור בתוך סביבה עירונית, ובכך בעצם להקטין את התא הסלולרי שכל מוקד שידור משרת ולהפחית את החשיפה הכפויה לקרינת רדיו ממוקדי שידור סלולריים”.

לאור זאת המשרד ממליץ: עידוד שיתוף רשתות התקשורת הסלולרית. עידוד פרישה תוך מבנית רחבה יותר, שכאמור פרישה זו מפחיתה את החשיפה לקרינה. פריסת מוקדי שידור נוספים באזורים בהם אין פרישה מספקת. לפעול כך שרוב נפח הנתונים יועבר דרך רשתות קוויות שלא מקרינות.

* המשרד גם פירסם מכתב שנשלח ע”י נתי כהן בסוף דצמבר 2018 אל משה בר סימן טוב מנכ”ל משרד הבריאות ואל ישראל דנציגר מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה דאז (פרש שלושה ימים לאחר משלוח המכתב של מנכ”ל משרד התקשורת). “בכוונת המשרד להביא לכך שבישראל תחל פרישת הדור החמישי כבר בשנת 2020, יחד עם השלמת התקינה הרלוונטית לדור זה על ידי האיגוד הבין-לאומי לתקשורת […] פריסת הדור הרביעי בישראל נחשבת מאוחרת ביחס למדינות בעולם ומציבה את  תשתיות התקשורת הניידות בישראל בעמדת נחיתות יחסית. פריסת רשתות הדור החמישי כאמור צפויה להביא לצמצום פערים אלה”.

“[…] הרחבת הפרישה של הדור הרביעי וכניסתה של טכנולוגיית הדור החמישי לישראל, לא צפויות עתידות להוביל לעלייה משמעותית בפרישת אתרים חדשים, וזו שתהיה בהמשך צפויה להביא להשפעה סביבתית חיובית בדמות הפחתת הקרינה שמקורה במכשירי הקצה”.

* המשרד גם פירסם מכתב תשובה שנשלח ב- 12.2.2019 ע”י גיל כהן ראש תחום קרינה בלתי מייננת במשרד התקשורת בתגובה למכתב של נתי כהן. עיקרי המכתב הובאו בידיעה עצמה.