משרד התחבורה מבקש להיעזר בתע”א לחקירת התרסקות המטוס בחודש מאי השנה

הגוף המפרסם: משרד התחבורה והבטיחות בדרכים

שם הספק: התעשייה האווירית (תע”א)

מהות ההתקשרות: אישור התקשרות עם תעשייה אווירית לביצוע בדיקת כשירות למנועים של מטוס AIRCAM שהתרסק בתאונה ליד קיבוץ יקום בתאריך 2.5.2020

התחלת ההתקשרות: 2 ביולי 2020; סיום ההתקשרות: 31 בדצמבר 2020

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: בבקשת ההתקשרות עם תע”א כותב גד רגב חוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה כי “בתאריך 2.5.2020 התרחשה תאונת טיס בה התרסק מטוס מסוג  AIRCAM . בתאונה זו נהרג הטייס ובנו נפצע בצורה בינונית.

“משרד החוקר הראשי מקיים מזה כחודש חקירה מאומצת לאיתור הסיבות שהביאו לתאונה שעיקרה (כנראה) הזדקרות של המטוס בשטח ההקפה של המנחת.

“אחת הסיבות שיכולות להביא לכך הינה תקלה באחד או בשני מנועיו. המנועים הם מנועי ROTEX – מנועים ייחודיים לשימוש בתעופה.

“בישראל משמשים מנועים אלו, מעבר לשימוש בהם במספר מטוסים, לשימוש מסיבי בכלי טיס בלתי מאויישים של התעשייה האווירית. בהתאם,, תע”א הקימה מוסך ומתקנים ייחודיים לטיפול ולבדיקה של מנועים ייחודיים אלו על כל חלקיהם.

מומחי תע”א בתחום מנועים אלו עברו השתלמויות והכשרות מלאות מול המפעל ויש להם קשר ישיר למפעל המייצר מנועים אלו.

“ישנם שני מוסכי בדק נוספים בישראל הנותנים שירותי תחזוקה שוטפים בלבד למנועים אלו. מוסכים אלו אינם מורשים לבצע פעולות בדק ברמות עומק הנדרשות לבדיקת המנועים שהיו על מטוס התאונה וזאת כדי לבצע חקירה על ‘שורשיו’ של המנוע ורכיביו.

“אשר על כן, תע”א  הינה ספק יחיד בישראל בכל הנוגע למנועים אלו היכול לבצע סוג חקירה כגון זה הנדרש ע”י משרד החוקר הראשי לצורך פיענוח הגורמים לתאונה זאת וזיהוי הכשלים והגורמים הטכניים שייתכן והיו גורם משמעותי בתאונה”.