משרד המשפטים וג’וינט ישראל יבצעו סקר בקרב אנשים עם מוגבלויות על משבר קורונה והפערים המרכזיים שהתקיימו לתפיסתם בתקופה זו

הגוף המפרסם: משרד המשפטים/הנציבות לשיוויון זכויות של אנשים עם מוגבלות

שם הספק: מכון מאיירס- ג’וינט-ברוקדייל [ג’וינט ישראל]

מהות ההתקשרות: ביצוע סקר בקרב אנשים עם מוגבלויות על משבר קורונה והפערים המרכזיים שהתקיימו לתפיסתם בתקופה זו.

התחלת ההתקשרות: 8 ביוני 2020; סיום ההתקשרות: 30 באפריל 2021

החלטה: אושר

הערות: “בישראל כמו בכל העולם משבר קורונה יצר קשיים וחסמים בפני אנשים עם מוגבלות. בתקופה זו נתקלו אנשים עם מוגבלות בקשיים שקשורים להיות חלק מהם בקבוצת סיכון, היעדר נגישות למידע, הפסקת שירותים וסגירת מסגרות. קשיים אחרים נבעו מההגבלות והנחיות הבידוד החברתי עצמם אשר השפיעו עליהם בצורה משמעותית ביותר.

“במהלך תקופת משבר קורונה נקטה נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הפעולות רבות על-מנת להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. פעולות אלו כללו, בין היתר, מתן מענה למאות פניות ציבור, החרגת אנשים עם מוגבלות מהגבלות שונות, פרסום מידע נגיש, פיתוח מענים עם משרדי הממשלה השונים ועוד.

“כחלק מהיערכות היחידה להפקת לקחים מהמשבר, לימוד על תהליכים ומדיניות נדרשים בתקופת ‘שיגרת קורונה’ והיערכות לגל שני, מבקשת היחידה לערוך סקר בקרב אנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם אשר יעמוד על הפערים המרכזיים שהתקיימו לתפיסתם בתקופה זו והפעולות שסייעו להם או יכולים היו לסייע להם בהתמודדות עם המשבר.

“יצויין כי מטרת המחקר היא לספק בסיס מידע מעודכן בנוגע להשלכות של משבר קורונה והמדיניות שנקבעה על אנשים עם מוגבלות ועל משפחות שבהן ילד או אדם עם מוגבלות, לבחון את הפערים המרכזיים שהתקיימו בשטח במערך השירותים הקיים, בגישה לשירותים שניתנו וכן את הפעולות שנעשו כראוי ואשר איפשרו הכלה של אנשים עם מוגבלות במענה למשבר ולהתאוששות ממנו.

“זאת במטרה לשפר את המענים והשירותים, לסייע בבניית התאמות שלהם, ולהציף צורך בפיתוח שירותים חדשים בהתאמה לשינויים שנגרמו עקב משבר מגיפת קורונה. מידע זה יסייע להתמודדות עם השיגרה החדשה הצפוייה, להתמודדות בעת התפרצות נוספת של המגיפה, אם תתרחש, וכן יסייע בהתמודדות עם מצבי משבר עתידיים אחרים.

“הנתונים יפורסמו בקרב מקבלי ההחלטות, הציבור הרחב והגורמים המקצועיים וישמשו לקבלת החלטות ולקידום מדיניות מותאמת”.

בתשובה לשאלה של וועדת המכרזים האם לא ניתן לדחות את ביצוע הסקר למועד מאוחר יותר בו יהיה תקציב מדינה מאושר הסבירה ד”ר גבי אדמון-ריק עוזרת נציב שיוויון זכויות לאזרחים עם מוגבלות את החשיבות של עריכת הסקר כעת וציינה כי “על כן לא ניתן לדחות ביצוע סקר שכזה למועד מאוחר יותר אלא יש לבצע אותו כעת, כמה שניתן קרוב לשיאו של המשבר ועם היציאה לשיגרה ובטרם ניכנס לגל שני”.