משרד החקלאות: הקמה ותחזוקה של מערכת בינה עסקית (BI)

הגוף המפרסם: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

נושא המכרז: הקמה ותחזוקה של מערכת בינה עסקית (Business Intelligence, BI)

מס’ המכרז: 35/2015

תאריך פרסום: 14 בדצמבר 2015

מועד אחרון: 31 בינואר 2016

הערות: משרד החקלאות ופיתוח הכפר שם לו ליעד לפתח מערכת DWH + BI עבור מטה הנהלת המשרד,  יחידות המטה במשרד החקלאות, וכן עבור הנהלות מחוזות המשרד. המערכת שתוקם תכלול עולמות תוכן שונים אשר יספקו למשתמשים כלים להצגה ולניתוח של מידע עסקי ברמות שונות עבור יחידות הארגון וכן כלים לניתוח מגמות בתחומים שונים של פעילות המשרד.

מטרת הפרוייקט היא קידום יעדי המשרד באמצעות הקמת מערכת שתותקן בכלל האתרים בה פרוש משרד החקלאות. המערכת שתוקם תתממשק למערכות השונות הקיימות במשרד לצורך איסוף וריכוז נתונים. המידע שייאסף ישמש לבניית “עולמות מידע” דומים בכלל יחידות המשרד.

משרד החקלאות מבקש לקבל הצעות להקמת מערכת “בינה עסקית” (BI) עבור המשרד וכן לגופים הקשורים עימו. המערכת תשמש כלי עזר להנהלת הארגון ומקבלי ההחלטות לצורך קבלת תמונת מצב כוללת על פעילות הארגון בחתכים שונים, ביצוע אנליזות שונות וכלי מדידה לתפעול יעיל ואופטימלי של המשרד על מחלקותיו השונות.

נדרשת הצעה לפיתרון טכנולוגי מוכח, מותקן ושהוטמע ומופעל לפחות על ידי 50 משתמשים שונים (משתמשים, מנהלים, אנליסטים)  הפועל לפחות אצל לקוח אחד בישראל.

הפיתרון המוצע אמור לכלול כלים (כלי ETL, כלי תצוגה, אנליזה), מתודולוגיה,  רכיבים תשתיתיים הנדרשים  לפיתרון המוצע על ידי הספק וכן עובדים אשר יממשו את הפיתרון, יבצעו טעינת נתונים, יבדקו, יטמיעו, יתעדו וימסרו אותו לידי משרד החקלאות (הלקוח).

הפיתרון אמור לאפשר למשתמשים ללא רקע בתכנות וכן גם אנליסטים לייצר דו”חות,  חתכים ולוחות מחוונים ( Dashboard) באופן עצמאי (Selfservice BI)

הפיתרון המוצע אמור לאפשר בעתיד שילוב עם טכנולוגיות של “מידע ענקי” ( Big Data).

למשרד אין כיום מערכת BI  וקיים קושי רב באיסוף נתונים והצגתם באופן שיתמוך כראוי בתהליכי קבלת החלטות של גורמים מקצועיים וניהוליים של המשרד. בוצע פיילוט לצורך הדגמת הצורך והיכולות של מערכות מסוג זה. הפיילוט התבסס על חיבור למערכות תפעוליות וקבצים של המשרד ושל גורמים חיצוניים העובדים עם המשרד ובוצע בעזרת מוצר Oracle Business Intelligence Enterprise Edition 11g, OBIEE של חברת Oracle, מעל בסיס נתונים של אורקל 11g )מודגש בזאת כי אין הדבר מהווה אילוץ או העדפה לבחירה בכלים אלו לגבי מימוש מכרז זה.

למשרד החקלאות משרדים מרכזיים בבית דגן, משרד השר בירושלים, שישה משרדי מחוזות ולשכות וטרינריות, אתרים מרוחקים נוספים וכן מחלקות ואגפים.

הצעות מחיר עבור פתרון זה לא יעלו על שווי האומדן שהוקצה למכרז: 4.67 מיליון ₪ כולל מע”מ.

הערת עורך Read IT Now: בסוף חודש דצמבר 2015 פירסם משרד החקלאות מכרז מס’ 60/2014 שכותרתו “הקמה ותחזוקה של מערכת בינה עסקית (BI) עבור משרד החקלאות”. מועד ההגשה האחרון נקבע ל- 1.3.2015 אולם בהמשך הוא נדחה ל- 26.7.2015. בתשובה לשאלתי נעניתי ע”י דוברות המשרד כי מכרז 60/2014 בוטל בשל אי אישור תקציב המדינה, ומכרז 35/2015 מחליף אותו.