משרד החינוך: מכרז היקפים משתנים — ריכוז, הנחייה והטמעת תכנית התקשוב במוסדות החינוך

הגוף המפרסם: משרד החינוך

נושא המכרז: מכרז היקפים משתנים — ריכוז, הנחייה והטמעת תכנית התקשוב במוסדות החינוך

מס’ המכרז: 34/8.2018

תאריך פרסום: 22 באוגוסט 2018

מועד אחרון: 8 בנובמבר 2018

הערות: תקשוב מערכת החינוך בתחום הפדגוגי, הטכנולוגי והארגוני, הינו פועל יוצא של שימוש הולך וגובר בטכנולוגיות המידע, ומתבצע במוסדות החינוך הפזורים במחוזות השונים ברחבי הארץ.

יישום מודלים חדשניים, מתודולוגיות ופרקטיקות הוראה המשלבים תקשוב בתהליכי הל”ה (הוראה, למידה והערכה), בתחומי דעת שונים, באמצעות שימוש בסביבות מתוקשבות וכלים דיגיטליים, תורמים רבות לשיפור ולהעצמת הלמידה, מסייעים לפתח חשיבה מסדר גבוה, חשיבה לוגית ואריטמית, בעידן התרבות הדיגיטלית, המאפיינת את אורח חייהם של התלמידים והמורים.

הטמעת התקשוב במערכת החינוך באה לידי ביטוי בתחומים רבים, מטרותיה להפוך את בתי הספר לארגונים מתוקשבים, להשביח תהליכי הוראה למידה והערכה, ולפתח אוריינות טכנולוגית דיגיטלית בקרב לומדים, באמצעות גישת “הענן החינוכי” – כל השירותים המתוקשבים לבית-הספר, הנותנת מענה להתנהלות פדגוגית וארגונית, מותאמים למציאות הדינאמית והמשתנה.

הפעילות בכל מסגרות ותוכניות הפעולה תסייע למנהלי בתי הספר, למורים, לעובדי הוראה, לבעלי תפקידים במשרד החינוך ולרשויות המקומיות, להפעיל את תוכנית התקשוב ותכניות פדגוגיות המשלבות תקשוב, כחלק מהתרבות הארגונית של מוסד החינוך.

יישום מרכיבי תכניות התקשוב בתחומי דעת ובמגזרים שונים, נותן מענה לשונות בתי הספר וצרכי האוכלוסייה בשלבי הגיל השונים, ומפתחת אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית ואוריינות מחשב ומידע.

פיתוח אוריינויות אלו מצריך גישה והנגשה אל “שירותי ענן” דוגמת מרחב מלווה מקצוע, מערכות ניהול למידה, פורטל בית-ספרי, כלים דיגיטליים ואפליקציות, עולמות תוכן וספרים דיגיטליים, אתרים של ספקי משרד החינוך לתוכן, אתרי האינטרנט של משרד החינוך (הענן החינוכי, הקטלוג החינוכי, פורטל עובדי הוראה) והנחייה כיצד להנגישם ולעצבם בהיבטים פדגוגים וטכנולוגיים.

קידום והובלת חדשנות פדגוגית בתחומי דעת שונים נדרשים בתחומים דוגמת: התנהלות בטוחה בעת גלישה ברשת האינטרנט ובנושאי אבטחת מידע והגנה בסייבר; יוזמות ומיזמים (פרוייקטים) חדשניים בתקשוב; פיתוח יזמות וחדשנות של תלמידים, עובדי הוראה; יישום מתודולוגיות להוראה למידה והערכה בהפעלת דגם הפעלה בסיסי; ניצול יתרונות יישום דגם למידה מתקדם בבית-הספר; יישום תוכניות פדגוגיות ובהן מדעי המחשב והרובוטיקה ולמידה מבוססת פרוייקטים בדרך החקר; ליווי תחרויות ואליפות הסייבר.​

יעדי תוכנית התקשוב:

+ קידום תהליכי הוראה, למידה והערכה המפתחים אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית המותאמת למאה ה- 21 ולתפקודי לומד בדגש על טיפוח לומד עצמאי.

+ שימוש מושכל בעולמות תוכן – ספרים ותכנים דיגיטליים, כלים וסביבות להוראה, למידה והערכה בסביבות למידה עתירת טכנולוגיה.

+ יישום פרקטיקות הוראה, למידה והערכה איכותיות המקדמות למידה שיתופית, למידה עצמית וחקר במרחב הדיגיטלי.

+ הטמעת תהליכים וכלים המשמשים לחלופות בהערכה ולהיבחנות בסביבה מתוקשבת (קורס ללמידה עצמית, MOOC  קורס מחליף בגרות, בגרות מתוקשבת, חלופות בהערכה בסביבה דיגיטלית).

+ הכשרה, פיתוח מקצועי וליווי הדרכתי של המורים לשם יישום מושכל של ההוראה הלמידה וההערכה בסביבות מתקדמות עתירות טכנולוגיה.

+ קידום והובלת חדשנות פדגוגית בקרב המורים תוך כדי עידוד שיתוף ידע מקצועי בין המורים.

+ היערכות למידה מרחוק בשגרה ובחירום.

+ הטמעת התנהלות בטוחה ברשת. תהליכי ההטמעה יבוצעו בפריסה ארצית.

■ יובהר כי התקשרות הנפרשת על פני 2 שנות תקציב, בהיותה חופפת שנת לימודים (מספטמבר בשנה מסוימת עד לאוגוסט בשנה העוקבת), תהיה כפופה ותלוייה באישור תקציב המדינה בשנה העוקבת. לפיכך, ככל שלא יאושר תקציב מדינה בשנה העוקבת או שלא יהיה תקציב פנוי לנושא, תופסק ההתקשרות.

מציע אשר מספק עבור המשרד ו/או עבור מפעל הפיס את השירותים המפורטים להלן, לא יוכל להיקבע כזוכה במכרז זה:

+ הקבלן שנבחר במכרז 44/11.2017: “בקרה אחר ביצוע תוכנית ההצטיידות בתחומי: מדעים, טכנולוגיה ותקשוב ובקרה על תחזוקת המחשבים, במערכת החינוך” או כל מכרז שיחליפו.

+ מכרז מס’ 90/6.2014 : לתחזוקת ציוד תקצוב במוסדות חינוך  או כל מכרז שיחליפו.

+ בתי ספר ובעלויות של בתי ספר (רשתות, רשויות מקומיות, גופים שבבעלותם בתי ספר וכו’).

+ קבלנים אשר מספקים באופן ישיר לבתי הספר, חומרה, ותוכנה במסגרת תכנית התקשוב שמפעיל המינהל למדע וטכנולוגיה יחד עם בעלויות חינוך ורשויות מקומיות.

הזוכה במכרז יהיה מנוע מלספק את השירותים הנ”ל כל זמן שהוא הקבלן המבצע במכרז זה.