משרד הבריאות מתכוון להקים מרכז לקרינה בלתי-מייננת

משרד הבריאות מתכוון להקים מרכז לקרינה בלתי-מייננת (קב”מ). כך עולה ממכתב של פרופ’ איתמר גרוטו ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות שהוגש במסגרת בקשה לפטור ממכרז להתקשרות המשרד עם מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות (הממוקם במרכז הרפואי שיבא, תל השומר).

במכתב נאמר כי שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ”ל המשרד פרופ’ רוני גמזו החליטו על מרכז לקרינה בלתי-מייננת שיעדו התוויית מדיניות להגנה על בריאות הציבור מפני השפעות בריאותיות של קב”מ, הפצת הידע הנרכש בתחום זה ומתן מענה לפניות הציבור בנושא.

לאחר דיונים בנושא הוחלט על הקמת מרכז ידע בנושא השפעות בריאותיות של קב”מ שיעסוק בריכוז ידע עדכני בתחום והפצת מידע זמין לרמת מקבלי ההחלטות והציבור.

בין המטרות הנוספות של המרכז: יוזמה, מעורבות וייעוץ בנושאי חקיקה וקביעת תקני חשיפה לקב”מ ובנושאי מדיניות אחרים אשר עשוייה להיות להם השלכה בריאותית כתוצאה מגורם זה.

המרכז יעסוק גם בתיאום קביעת מדיניות בתחום בין משרדי הממשלה הרלבנטיים (הגנת הסביבה, תקשורת, אנרגיה ומים, אוצר, בריאות) תוך התייחסות לעמדות גופים ובעלי עניין נוספים דוגמת חברת החשמל לישראל (חח”י), פורום החברות הסלולריות, ארגונים המייצגים את הציבור ואת הסביבה בישראל ועוד.

בנוסף יעסוק המרכז בחיזוי מגמות והערכת צרכים לאומיים הנובעים משימוש בטכנולוגיות המערבות קב”מ תוך איזון בין הקידום הטכנולוגי ובין ההגנה על בריאות הציבור ושקילת חלופות.

המרכז יתייחס וייתן מענה לבעיות בוערות העומדות על סדר היום ברמה הלאומית, המחוזית והמקומית הנוגעים לקרינה בלתי-מייננת: בחינת משמעויות של קב”מ במצבים בהם קיים פוטנציאל לתוצאה בריאותית; חקירת אירועי תחלואה העלולים להיות קשורים לחשיפה לקב”מ; ייעוץ בנודע להקת תשתיות ולשינוי תשתיות בתחום הקב”מ להן עלולה להיות השפעה בריאותית.

המרכז גם יתייחס וייתן מענה לפניות פרטניות מטעם הציבור הנוגעות להשלכות בריאותיות כתוצאה מחשיפה לקב”מ.

לבסוף, המרכז יאתר, ימפה ויכוון לנושאי מחקר בתחום השפעות הקב”מ על בריאות האדם.

המרכז יפעל במסגרת היחידה לאפידמיולוגיה במכון גרטנר העוסקת מזה שנים רבות בחקר הקרינה המייננת והבלתי-מייננת ובהתוויית מדיניות בריאותית בתחומים הללו. יחידה זו (בראשות פרופ’ סיגל סדצקי) היא הגוף המוביל בישראל בחקר השפעות טלפונים סלולריים על התפתחות סרטן בקרב מבוגרים וילדים.

בשלב ראשון הועמד לצורך הפעלת המרכז תקציב שנתי של 250,000 ₪ מתקציב שירותי בריאות הציבור, למשך שנתיים.

התחלת ההתקשרות: 7 במאי 2012; סיום ההתקשרות: 7 במאי 2014

החלטה: טרום החלטת הועדה

הערות: פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

יצוין כי רכבת ישראל פירסמה ב- 1 במאי 2012 הודעה בדבר כוונה להתקשרות עם ספק יחיד [טרם אישור ועדת המכרזים] – חברת דולב אלקטרומכניקה טכנולוגיה והנדסה בע”מ – Dolev Electromechanic Technology & Engineering Ltd לאספקת מערכת להגבלת שדות מגנטיים (קרינה) במתחם סבידור שבתל אביב.

שלומי דדון, מנהל איכות הסביבה בחטיבת בטיחות, איכות וסביבה ברכבת כותב בחוות דעת כי הרכבת מעוניינת להתקין מערכת הגנה אקטיבית לביטול שדות חשמליים והגבלתם וזאת במטרה למנוע קרינה ולעמוד בהמלצות המשרד להגנת הסביבה לרמות חשיפה של עד  4mG לשמונה שעות עבודה. המערכת המבוקשת היא מערכת של ביטול אקטיבי של השדה החשמלי (מגנטי) ע”י ייצור לולאות גדולות הסובבות את המבנה עליו יש להגן, זרם הפוך בעוצה וכיוון לשדה שמקורו בקווי המתח הגבוה (עליון) הקיים בצידו המזרחי של מתחם סבידור.

לדבריו, בישראל לא מוכרת טכנולוגיית מדף מסחרית, מוכחת וזמינה, של הגבלה אקטיבית של שדה מגנטי, מותקנת ופעילה פרט למערכות שהותקנו ע”י חברת דולב. המערכת מוכרת ע”י המשרד להגנת הסביבה ומאושרת ע”י אגף רעש וקרינה.