משרד הבריאות מפרסם מכרז לשירות ניהול מבחנים דיגיטליים עבור המשרד; מצטרף למגמה העכשווית: המכרז הוא בלשון נקבה “מטעמי נוחות בלבד” למרות שה”הכוונה לנבחנים משני המינים”

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/אגף המחשוב

נושא המכרז: מכרז פומבי – שירות לניהול מבחנים דיגיטליים עבור משרד הבריאות בישראל

מס’ המכרז: 30/2018

תאריך פרסום: 29 ביולי 2018

מועד אחרון: 15 באוקטובר 2018

הערות: האגף לבריאות דיגיטלית ומחשוב במשרד הבריאות פונה בזאת לקבלת הצעות לשירות מקצה לקצה (End to End Service) לניהול מבחנים דיגיטליים.

תהליך ניהול המבחנים הדיגיטליים משלב בתוכו את התהליכים הבאים, ביחד או לחוד: תכנון מבנה המבחנים ומרכיביהם, הזנת מאגרי השאלות, בניית המבחנים עצמם, תרגום המבחנים, תיקוף ובקרת איכות, העברה לנבחנים, בדיקת המבחנים, ניתוח התוצאות, עדכון והזנה שוטפת של מאגרי השאלות והמבחנים דיגיטליים. כמו כן השירות יכלול באופן מלא את ההתנהלות הלוגיסטית הקשורה בניהול וקיום הבחינות בפועל.

מדי שנה, אלפי נבחנים ניגשים לבחינות שונות הנמצאות באחריות משרד הבריאות. קשת המבחנים שעליהם אחראי המשרד רחבה מאוד, וכוללת בין היתר מבחנים הטבועים בתהליכי רישוי והסמכה של מקצועות רפואיים מגוונים, מבחנים בתחום הסיעוד, בריאות הסביבה, בריאות השן, מבחנים רפואיים שמטרתם קשורה בבטיחות בדרכים ועוד.

המבחנים עליהם אחראי משרד הבריאות מהווים נקודת חיכוך קריטית בין המשרד לבין קהלים רחבים. עבור הנבחנת (הכוונה לנבחנים משני המינים והשימוש בלשון נקבה נעשה מטעמי נוחות בלבד), אי-הצלחה במבחן עלולה לגרום נזק רב, לעכב את התפתחותּה המקצועית, ואף לפגוע במטה לחמּה. אי-הצלחה הנובעת מכשל טכני או ממורכבות בירוקרטית עלולה לגרום לתסכול ולעגמת נפש, ולפגוע בנבחנת ובמערכת כאחד.  עבור המערכת, ישנה חשיבות אדירה לטוהר הבחינות, המהוות במקרים מסוימים אמצעי בקרה יחיד החוצץ בין מועמדים שאין להם את הכלים והידע הנדרשים לבצע טיפול רפואי לבין קהל המטופלים.

מהפכת הבריאות הדיגיטלית טומנת בחובה פוטנציאל אדיר לטרנספורמציה בתהליך ניהול המבחנים; עם זאת, אף שהמעבר לבחינות דיגיטליות כולל בתוכו תועלות רבות עבור הציבור הרחב והמשרד עצמו, נכון להיום היקף ועומק שימוש של המשרד במבחנים ממוחשבים נמוך בהרבה מן הפוטנציאל. כיום כמעט כל המבחנים המועברים ע”י המשרד וארגוני הבריאות נעשים תוך שימוש בנייר ועט.

השימוש הנעשה כיום במבחנים ממוחשבים מתאפיין בריבוי מערכות מידע המעניקות מענה חלקי לצרכים נקודתיים, אשר העברת הנתונים ביניהם אינה פשוטה, ונוחות השימוש שלהן בעייתית. על מנת לבצע טרנספורמציה אמתית בתהליך, כזו המאפשרת לשנות מן הקצה אל הקצה את האופן שבו מיוצרים מבחנים במערכת הבריאות,  מועברים לציבור הנבחנים ומוערכים, יש צורך בפיתרון מלא המאפשר להעריך באופן מדוייק, מהיר ופשוט את יכולותיה של כל נבחנת, תוך פישוט ההליכים הבירוקרטיים וקיצור זמני ההמתנה בתהליך.

על-מנת להוביל מהפכה שכזו, המשרד מעוניין להתקשר עם ספק המבין את הפוטנציאל הגלום בתהליך בחינה דיגיטלית מלא, ומציע שירות מקצה לקצה עבור תהליך קריטי זה, המבוסס על פיתרון טכנולוגי פורץ דרך, ומכיל בתוכו את כלל היכולות הלוגיסטיות הנדרשות ליישום מוצלח של פיתרון זה במערכת הבריאות הישראלית.

המטרה הינה לנהל את כל עולם הבחינות וההסמכה בצורה דיגיטלית, מגוונת ועשירה יותר תוך שימוש בטכנולוגיה המאפשרת הרחבת סוגי השאלות בבחינות,  שימוש בעולם המדיה, ניהול מאגר שאלות ממוחשב, כולל ניהול רמות מורכבות לשאלות, מאפייני שאלה מרובים, סטטוס, נושאים וכד’) ואף ביצוע מבחנים אדפטיביים והתקדמות טכנולוגית ומתודולוגית מהירה לעבר הדור הבא של המבחנים הדיגיטליים.

בנוסף, המערכת תידרש לעמוד ביכולת בנייה, יישום וביצוע בחינות אדפטיביות עד סוף שנת 2019.

המשרד מעוניין כי המעבר לבחינות דיגיטליות ישדרג משמעותית את חוויית המשתמש של הנבחנים, הבוחנים, והיחידות האחראיות על המבחנים, יאפשר הקפדה טובה יותר על טוהר הבחינות, יאפשר לבדוק אצל הנבחנים יכולות מורכבות יותר, אשר קשורות באופן מובהק יותר לתפקידיהם העתידיים, ויהפוך את הבחינות הנמצאות באחריות המשרד לחוויה מעצימה ומכבדת עבור כלל הנפשות הלוקחות חלק בתהליך.

הצעת המציע תיבחן ע”פ קריטריונים ספציפיים הנוגעים לכל אחד משלבי תהליך ניהול המבחנים, המשרד רואה חשיבות אדירה בבחירת פתרון המסתכל על תהליך זה באופן הוליסטי, ומבוסס על חזון העולה בקנה אחד עם חזון הבריאות הדיגיטלית של המשרד.

בימים אלה מקדמת רשות התקשוב הממשלתי באופן ראשוני את בחינת הצורך בהתקשרות מרכזית למתן מענה לצרכיהם של משרדים שונים במבחנים דיגיטליים.  על המציעים להיערך לכך שבעתיד ייתכן ותבחר המדינה להקים שירות /מערכת ממשלתית למבחנים דיגיטליים, ושבמידה ותוקם מערכת שכזו או יוקם שירות שכזה, המשרד עשוי לדרוש התממשקות אל המערכת ו/או השירות, ואף להחליט לעבור להשתמש בה.