משרד הבריאות: מכרז למערכת לאיסוף, ניהול ואנליזה של מידע בטכנולוגיות Big Data

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

נושא המכרז: מכרז למערכת לאיסוף, ניהול ואנליזה של מידע בטכנולוגיות Big Data

מס’ המכרז: 10-2015

תאריך פרסום: 6 באוגוסט 2015 ו- 16 באוגוסט 2015

מועד אחרון: 7 באוקטובר 2015 [מועד מעודכן]

הערות: משרד הבריאות מבקש לקבל הצעות לרכישת מערכת לאיסוף, ניהול ואנליזה של מידע מובנה ומידע בלתי מובנה בטכנולוגיות Big Data. יישום ופיתוח המערכת יתבסס על פלטפורמות קיימות, אשר תותאמנה לדרישות המשרד.

מדי יום, מייצרת קהילת הבריאות הישראלית מיליוני נתונים קליניים, אדמיניסטרטיביים ואחרים אודות הטיפול הניתן לתושבי מדינת ישראל, בריאות הציבור, ומצב מערכת הבריאות. נתונים אלה טומנים בחובם פוטנציאל מחקרי וטיפולי עצום, ואנליזה שלהם עשוייה ליצור תועלת אדירה לציבור, בפיתוח תרופות חדשות, בגיבוש הליכי טיפול חדשניים, ובייעול המערכת. תפקידה של המערכת אותה מבקש המשרד לרכוש הוא לאסוף את הנתונים הרלוונטים, לאגור אותם ולאפשר ניתוח מובנה שלהם, במטרה לסייע למערכת הבריאות ולגופי המחקר השונים להפיק מתוך המידע תועלת לציבור, תוך שמירה מירבית על פרטיות האזרחים ועל ביטחון המידע.

המערכת תתמוך בכל קשת השימושים במידע האגור בה, החל מביצוע מחקרים קליניים לפיתוח תרופות ודרכי טיפול חדשות, דרך שימוש במידע ע”י חברות  הזנק (סטרט-אפים) לצורך פיתוח אפליקציות חדשות בתחום הבריאות, וכלה בשימוש בנתונים ע”י גורמי משרד הבריאות לצורך קביעת מדיניות.

המערכת לא מיועדת לכלול מידע פרטני מזוהה, ולא מיועדת להחליף את המערכות הקליניות והתפעוליות המשמשות לעבודתם השוטפת של ארגוני הבריאות, אלא לשמש כמערכת משלימה, המאפשרת התבוננות בדאטה ממעוף הציפור, ניתוח רב מימדי של הדאטה, והגעה לתובנות שלא היו מתאפשרות מצפייה במקרים ספורים.

תפקידה של המערכת אותה מבקש המשרד לרכוש הוא לאסוף את הנתונים הרלוונטים, לאגור אותם ולאפשר ניתוח מובנה שלהם, במטרה לסייע למערכת הבריאות ולגופי המחקר השונים להפיק מתוך המידע תועלת לציבור, תוך שמירה מירבית על פרטיות האזרחים ועל ביטחון המידע. לשם כך, המשרד מבקש לבחור פלטפורמה קיימת המיועדת לביצוע Big Data Analytics, ולאפשר לספק לבצע את ההתאמות הנדרשות בפלטורמה זו לצורך מתן מענה לצרכי מערכת הבריאות הישראלית. המידע המיועד להיאגר במערכת יהיה מותמם (De-Identified) למען השמירה על פרטיות האזרחים. ההתממה תיעשה עפ”י כללי ההתממה הקיימים ושיקבעו ע”י הגורמים המוסמכים לכך ותוך שימוש במנגמון התממה מתאים.

רשאי להגיש הצעה מציע אשר הינו תאגיד או שותפות או עמותה רשומים כדין בישראל ואשר עוסקים בתחום Big Data  ועומדים בתנאי המכרז.

למשרד שמורה הזכות להחליט על סדר ומועד המימוש של הפתרון. מכרז זה יוכל לשמש הן את משרד הבריאות עצמו, והן גופים נוספים לצורך יצירה והשתלבות של מאגרי מידע כמו קופות החולים, בתי חולים, ארגוני בריאות נוספים, ומשרדי ממשלה נוספים המקושרים למאגר המידע של משרד הבריאות. באפשרות המשרד לבצע את הרכש עבור גורמים עלה, וכן באפשרות גורמים אלה לבצע התקשרות עצמאית מתוקף מכרז זה, כך שיהיו רשאים להתקשר עם הזוכה במכרז זה באופן ישיר, כולל הרחבות התקשרות בעתיד. למשרד שמורה הזכות, על פי שיקול דעתו, שלא לממש את רכש המוצר כלל, או שלא לממש את כולו על שימושיו.

המשרד רשאי לפצל את הזכייה בין שני ספקים או יותר על פי שיקול דעתו. מבלי לפגוע בכלליות האמור לעיל, המשרד רשאי לפצל את הזכיה בין מענה המתאים לענן לבין מענה המתאים להתקנה מקומית ולשלב בין שניהם.

למשרד שמורה הזכות לממש באופן חלקי את הפרויקט נשוא המכרז, או לא לממשו כלל. חשוב להבהיר כי משרד הבריאות מסתמך על תקציב עתידי שטרם אושר לצורך מימון הפרויקט. אין וודאות שהתקציב יאושר, וייתכן שהמכרז יבוטל לאחר בחירת זוכה, או שימומש בצורה חלקית ו/או הדרגתית. הספק מבין כי מדובר במכרז אשר הזכייה בו הינה “על תנאי”.

המערכת עשויה להשתלב בעתיד ב”ענן הבריאות” של המשרד, ענן היברידי אשר חלקו ישב בענן ציבורי טהור, וחלקו, משיקולי ביטחון מידע, עשוי לשבת בענן פרטי בתחומי מדינת ישראל. משמעות השימוש האפשרי בענן היא שהספק צריך לספק גמישות רבה בכל הקשור באחסון המידע, בדרך להפעלת כלי הניתוח והשירותים למשתמשים ובפלטפורמות שבהן נעשה שימוש, ויכולת לעבור בקלות בין הסביבות השונות (on premise, ענן פרטי, ענן ציבורי). המידע המועבר למשרד הבריאות מארגוני הבריאות השונים מועבר למשרד דרך כלי מרכזי לניהול הממשקים של המשרד.

תקופת ההתקשרות הראשונה הינה לפרויקט  ותחזוקה למשך 5 שנים, עם אופציה של המשרד  ל- 5 תקופות נוספות של שנתיים בכל פעם, עד לכדי סך כולל של 15 שנים.

יישום בסיסי ראשוני של המערכת מתוכנן לעלות לאוויר לא יאוחר מ-6 חודשים מתחילת ההתקשרות.

הערת עורך Read IT Now: מכרז זה פורסם יחד עם מכרז אחר של משרד הבריאות ב- 6.8.2015 ושלושה ימים לאחר מכן דיווחתי עליו כאן באתר. אלא שאז טרם פורסם הנוסח המלא של שני המכרזים הללו. כיוון שהדבר נעשה היום ע”י משרד הבריאות אני מפרסם שוב את הידיעה כשהיא “מועשרת” במידע נוסף מתוך המכרז – לידיעת הקוראים.