משרד הבריאות/חט’ המרכזים הרפואיים הממשלתיים/אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה: מכרז לפיתרון לשירותי רפואה מרחוק – טלרפואה

הגוף המפרסם: משרד הבריאות/חט’ המרכזים הרפואיים הממשלתיים/אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה

נושא המכרז: מכרז לפיתרון לשירותי רפואה מרחוק – טלרפואה

מס’ המכרז: 712/2020

תאריך פרסום: 6 בדצמבר 2020

מועד אחרון: 6 בינואר 2021

הערות: נעמה פרי-כהן ראש אגף מערכות מידע ותהליכי עבודה בחטיבה למרכזים רפואיים ממשלתיים אומרת בכתב המכרז כי חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים מנהלת 24 מרכזים רפואיים ברחבי המדינה. החטיבה שמה לה למטרה להקים תשתית עבור המרכזים הרפואיים המעוניינים/נדרשים לספק שירותי טלמדיסין. המטרה לתת לבתי- החולים כלי יעיל לספק שירותי טלרפואה בראיה רחבה ככל הניתן.

התשתית תספק פלטפורמה הכוללת סל של טכנולוגיות אשר יאפשרו למרכזים הרפואיים להוציא לפועל פרוייקטים שונים לרפואה מרחוק במערכים השונים – אישפוז, מיון והמערך האמבולטורי, וקיום מעקב שוטף אחר מטופלים: הן בתוך והן מחוץ לכתלי בית החולים.

התשתית תיתן מענה לביצוע כל התהליכים החל מבניית התשתיות הטכנולוגיות, מתן פתרון אפליקטיבי ניהולי לחטיבה, לבית החולים ולנותן השירות. אינטגרציה עם כלל הגופים המעורבים בכפוף לכל נוהלי האבטחה הנהוגים, וכן כלל הכלים הדרושים לאבחון ומתן טיפול מקצועי ויעיל.

בנוסף, יכלול הפתרון הראשוני המוצע שלושה פרוטוקולים טיפוליים מוכנים:

+ פיתרון טלמדיסין של ייעוץ לחולים אמבולטוריים, כתחליף לביקורי מעקב והמשך טיפול במרפאות החוץ של המרכזים הרפואיים;

+ פיתרון לאישפוז בית, כתחליף לאישפוז פיזי במרכז הרפואי;

+ פיתרון למטופלים בתהליך שיקום קרדיולוגי בביתם.

המזמין מבקש לקבל הצעות לרכישת פתרון לשירותי רפואה מרחוק בבתי-חולים, אשר יפעל באינטגרציה מלאה לתיקים הרפואיים, ויותאם לדרישות החטיבה. בסיום תהליך ההתאמה והפריסה, על הפתרון לפעול בתהליכי העבודה שיוגדרו על ידי החטיבה, ובאינטגרציה לתיק הרפואי הממוחשב.

על הפיתרון לתת מענה לצורכי המזמין כמפורט בדרישות מכרז זה, באמצעות ספק שיש לו יכולות מוכחות ליישום, פיתוח ותמיכה מלאים במוצרים המוצעים.

הפיתרון יתמוך בפעילות בתי החולים במערכת הבריאות במדינת ישראל ובדיווחים אותם הם נדרשים להעביר ליחידות חטיבת המרכזים הרפואיים, אליהן מיועדים הדיווחים לצרכי מעקב, בקרה, ניתוח ותחקור, כמו גם לקופות החולים.

החטיבה מעוניינת להטמיע ולהפעיל מגוון יישומים שונים של הפרוייקט. מטרת החטיבה להשלים כמות גדולה של פרוייקטי טלרפואה במגוון תחומים והתמחויות שונות בבתי החולים.

חלק גדול מדרישות המימוש העתידי של פרוייקטים לא ידועות נכון לזמן הוצאת מכרז זה ויידרשו איפיון מסודר וגיבוש נהלים, אך חלק מפרוייקטי הטלרפואה הינם במסגרת המנדטורית ונדרשים להיות ממומשים בשלביה הראשונים של ההתקשרות:

+ החטיבה מעוניינת להטמיע את פתרון טלרפואה למתן שירות ייעוץ אמבולטורי המבוסס על רכיב הוידאו וקישור למערכת הזימונים בכל המרכזים הרפואיים הכללים והפסיכיאטרים  בפרק זמן של שלושה חודשים.

+ החטיבה מעוניינת להטמיע פתרונות טלרפואה רבים עבור מטופלים כרוניים מסוגים שונים. שיקום לב מרחוק הינו דוגמא לפתרון לתוכנית  כזה. החטיבה מעוניינת להטמיע פתרון לתוכנית שיקום לב מרחוק, המבוסס על פרוטוקול המוגדר בחוזר מנהל רפואה בנושא אמות המידה לשיקום לב מרחוק וכולל שימוש בשעונים חכמים בבתי החולים הכלליים, בפרק זמן של שלושה חודשים. (הסבר מפורט בנספח י’)

+ החטיבה מעוניינת להטמיע פתרון טלרפואה עבור שירות אישפוז בית  בתי החולים הכלליים ו/או הגריאטרים בפרק זמן של שישה חודשים. בשלבים הבאים מתוכננים שינויים ושיפורים בגרסה שתותקן.

בין תנאי הסף לגבי המוצר: על המוצר המוצע לתמוך בהתקנה בחטיבה (On Premise) או בהתקנה בענן. המציע יפרט את ארכיטקטורת הפתרון המוצע. כל מציע רשאי להציע שתי ארכיטקטורות חלופיות למוצר המוצע על ידו (ארכיטקטורת On Premise וארכיטקטורת ענן).

ככל שהמציע יגיש הצעה המבוססת על תשתית בענן, התשתית תמצא באחת מהמדינות שניתן להעביר אליהן מידע לפי תקנות הגנת הפרטיות (העברת מידע אל מאגרי מידע שמחוץ לגבולות המדינה), התשס”א – 2001, ובהתאם להוראות התקנות האמורות.

ככל שהמציע יגיש הצעה המבוססת על תשתית בענן, התשתית תהיה מבוססת על אחת ההצעות הזוכות על פי מכרז חשכ”ל לרכש שירותי ענן ציבורי של רשות התקשוב הממשלתי.

במידה וההצעה הזוכה תהיה בארכיטקטורת ענן, וועדת הענן (או רשות מוסמכת אחרת) תחליט לדחות את אישור עליית המערכת, או כל פרט מידע הדרוש לתפעול המערכת, או למימוש הפתרון המלא על פי הצרכים שיוגדרו על ידי המזמין, במקרה זה, החטיבה רשאית תהיה לצמצם את היקף הפרוייקט, לבטלו או לקבוע שההצעה הזוכה היא זו שזכתה בניקוד הגבוה ביותר מבין ההצעות בארכיטקטורת On Premise בלבד.

* ההתקשרות תהיה לתקופה של חמש שנים. בתום תקופת ההתקשרות, שמורה למזמין, לפי שיקול דעתו הבלעדי, זכות הברירה להארכת תוקפו של ההסכם לשתי תקופות נוספות בנות חמש שנים כל אחת וזאת עד לתקופה מצטברת וכוללת אשר לא תעלה על חמש עשרה שנים סה”כ, כל זאת בכפוף לצרכי המזמין ולמגבלות התקציב.

= = = = = = = = = = = = = = =

הערות עורך Read IT Now:

+ ב- 30 בנובמבר 2020 פורסמה באתר החקיקה הממשלתי טיוטת מבחנים למתן תמיכות של משרד הבריאות לבתי חולים ציבוריים-כלליים לצורך הפעלת תכניות לפיתוח והטמעת טכנולוגיות בריאות דיגיטלית בשירותי רפואה מרחוק בבתי חולים לפי חוק יסודות התקציב, התשמ”ה-1985. “המבחנים מבקשים לתמוך בבתי חולים ציבוריים-כלליים לצורך פיתוח והטמעת טכנולוגיות של בריאות דיגיטלית”. המועד האחרון להגשת התייחסויות היא עד סוף היום ב- 14 בנובמבר 2020.

+ בתחילת חודש דצמבר 2020 דיווחתי בחלון המבזקים של האתר כי לדברי חברת המחקר eMarketer, השנה, 41.7 מיליון בגירים בארה”ב השתמשו בשירותי רפואה-מרחוק [Telemedicine], גידול בשיעור של 98.8% לעומת השנה הקודמת; בסוף שנת 2023 המספר יגיע ל- 64 מיליון משתמשים.

= = = = = = = = = = = = = =