משרד האנרגיה מבקש להתקשר עם מומחה בין-לאומי בתחום הרישוי, הבטיחות וההגנה מקרינה לכתיבת נהלי בטיחות לתג”ר (תחנות כוח גרעיניות) ובמסגרת פרויקט חדש לקביעת קריטריונים למיקום תג”ר בישראל

הגוף המפרסם: משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים

שם הספק: ד”ר ז’אן קוך

מהות ההתקשרות: קבלת ייעוץ בנושא בטיחות כורים ומתקנים גרעיניים

התחלת ההתקשרות: 1 במאי 2019; סיום ההתקשרות: 31 במארס 2020

החלטה: טרום החלטת הועדה; פרסום כוונה להתקשרות עם ספק יחיד

הערות: ראש אגף אנרגיה גרעינית (ביחידת המדען הראשי במשרד) ד”ר אהוד אזולאי כותב בבקשה להתקשרות בפטור ממכרז כי ד”ר קוך הוא “מומחה בין-לאומי בתחום הרישוי, הבטיחות וההגנה מקרינה. הוא משמש כ- 20 שנה בתפקידי מחקר וניהול בשטח בטיחות קרינה במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק. בנוסף, הוא חבר בוועדה של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית [סבא”א, International Atomic Energy Agency, IAEA] העוסקת בניסוח ועדכון התקן העולמי להגנה מקרינה מייננת. התזות שלו (הן לתואר שני והן לתואר שלישי) עוסקות בנושאים בהם אנו זקוקים לייעוץ.

“עבודת הייעוץ המתבקשת עוסקת בליווי מתמשך של פרוייקט אסטרטגי בעל חשיבות למדינה של קביעת קריטריונים למיקום תג”ר עתידי בישראל. הקריטריונים בהם יעסוק ד”ר קוך הם קריטריונים להרחקת אוכלוסייה ומיגונה במקרה הלא סביר של תקלה. לא ניתן לפנות לממ”ג לקבלת שירות זה (ניסינו בעבר בפרוייקט דומה) הן בגלל עומס העבודה שלהם והן לאור העובדה שעם צאתו של ד”ר קוך לשבתון תפגע במומחיתם בנושא ספציפי זה. ד”ר קוך מוכר היטב בסבא”א (הוא חבר במספר וועדות בטיחות מטעמם) וחוות דעתו תהיה מקובלת עליהם, דבר המהווה דרישה לאישור תוצאות הפרוייקט על ידם. אישור כזה הנו מפתח חיוני לפנייה לרגולטור. כפי שניתן לראות מקורות החיים המקצועיים ורשימת הפרסומים שלו, ד”ר קוך נמצא במקום בכיר ברשימת המומחים בנושא בעולם. לאחר חיפושים רבים, לא נמצא אף ספק המסוגל לתת את הייעוץ בהיקף ובתכולות הנדרשים.

“היחידה זקוקה למומחה בעל שם עולמי על-מנת לכתוב נהלי בטיחות לתג”ר, כתיבה וניסוח הפרק על הבטיחות הגרעינית וההגנה מקרינה לאוכלוסייה מדליפה של חומר בקיע מתג”ר עקב תקלה או פעולת איבה וכן כתיבת הפרק הדמוגרפי בפרוייקט חדש לקביעת קריטריונים למיקום תג”ר בישראל הממומן ע”י הסיוע הטכני של סבא”א.

“מאחר ולפרוייקט זה יש גם חשיבות מדינית מעבר לחשיבות המקצועית עובדת היותו של ד”ר קוך מומחה מוכר ומקובל על סבא”א מהווה תרומה מכריעה להצלחת הפרוייקט, מאחר וחוות דעתו המקצועית תהיה מקובלת על הארגון, זאת כיוון שבסופו של דבר הם אלה האמורים לאשר כי הפרוייקט עמד ביעדיו. אישור זה מהווה גם מפתח חיוני בבואנו לפנות לרגולטור בכדי שיאשר את קריטריוני הבטיחות ואת אמות המידה לאישור אתרים לתג”ר.

“מניסיוננו, סיום מוצלח של פרוייקטים כאלה מוסיף כבוד למדינה ומהווה מפתח עיקרי לקבלת תקציבי סבא”א גם לפרוייקטי המשך בתחומי האנרגיה הגרעינית בכלל והתג”ר בפרט.

“כמו כן, לשם פעילות שוטפת ומועילה, היחידה זקוקה למומחה כאמור לצורך הכנת עמדה וייצוג משרד האנרגיה בוועדות בין-לאומיות של סבא”א (קרינה מייננת) וגופי תקינה בין-לאומיים אחרים (קרינה לא מייננת)”.