משרד האוצר: פנייה לקבלת מידע (RFI) בדבר כלי לניתוח נתונים לחטיבה למידע ניהולי

הגוף המפרסם: משרד האוצר/החשב הכללי (החשכ”ל)/מינהל הרכש הממשלתי

נושא המכרז: פנייה לקבלת מידע (RFI) בדבר כלי לניתוח נתונים לחטיבה למידע ניהולי (כלי לאנליסט מומחה)

תאריך פרסום: 24 במאי 2012

מועד אחרון: 1 ביולי 2012

הערות: החטיבה למידע ניהולי שבאגף החשב הכללי במשרד האוצר יוצאת בפנייה מוקדמת לקבלת מידע לצורך רכישת כלי לניתוח נתונים שיהווה פתרון כולל להצגה, ניתוח ותחקור נתונים עבור החטיבה. הכלי יספק תשתית איכותית של ידע ומידע לצורך קבלת החלטות. מוזמנים ספקים להגיש מענה לפנייה לכלי לניתוח נתונים באמצעות מוצר העונה על הדרישות לניתוח ותחקור מתקדמים.

הפתרון הנדרש: החטיבה למידע ניהולי באגף החשב הכללי מופקדת על תכנון, חיזוי, מעקב ופיקוח של העמידה במסגרות המקרו-כלכליות המתוכננות של תקציב המדינה. כמו כן מספקת החטיבה מידע וניתוח של ביצוע תקציב המדינה בזמן אמת, באמצעות פיתוח ותפעול של מערכות מידע וניתוח ייחודיות. בחטיבה למידע ניהולי קיימות מערכות מידע מתקדמות בכל הקשור לניתוח התקציב וביצועו ומודלים של תחזיות סטטיסטיות. מערכות אלו מעדכנות במשרד האוצר כל יום את התכנון, החיזוי, המדידה, המעקב והפיקוח של היקף ההוצאות, ההכנסות והגירעון של הממשלה. פעילות זו של החטיבה מושתתת בין היתר על נתונים רבים אשר מנותחים ומעובדים באמצעות מערכות מידע שונות. על מנת להקל על עבודת ניתוח הנתונים וכן לשפר את איכות התחקור יש לרכוש כלי לניתוח נתונים הכולל, בין היתר, את התכונות המפורטות להלן:

דרישות ספציפיות: גישה ישירה לבסיס הנתונים התפעוליOracle ללא צורך בבניית שכבת ביניים בעזרת כתיבת SQL; גישה לבסיס נתונים בעזרת שכבת ביניים אשר תאפשר ליצור שאילתות מורכבות בעזרת ממשק גרפי, המשלבות נתונים ממספר טבלאות/ מקורות נתונים. הממשק יאפשר ליצור שאילתות ללא ידע ב- SQL או במבנה מקור הנתונים; יכולת תצוגה ויזואלית של כל מאפייני הנתונים (הצירים), גם כחתך וגם כפילטר (מסנן); יכולת לאפשר למשתמש הקצה לחבר למאגר הנתונים הקיים מקורות נוספים – קבצי טקסט, אקסל, בסיסי נתונים שונים וכו’, על מנת לשלב נתונים חדשים יחד עם הנתונים הקיימים לצורך תחקור והצגה; אפשרויות לתחקור ויזואלי; אפשרות להציג ולתחקר את הנתונים בצורות וויזואליות שונות – טבלאות ותרשימים שונים. יכולת להשתמש בתחקור נתונים בגרפים כגון Treemap, HeatMap , BoxPlot ועוד; אפשרות לשנות את צורת התצוגה, ואפשרות לבצע סינון ו/או מיון נתונים גם בתצוגה טבלאית וגם בתצוגה של תרשימים; אפשרות ניווט בתוך הצירים וההירארכיות של הנתונים (ירידת ברמות בהירארכיה, החלפת צירים בתצוגה, שינוי פירוט תצוגה וכו’) גם בתצוגה טבלאית וגם בתצוגה של תרשימים; יכולת ביצוע Drill Down מכל סוג תרשים לכל סוג תרשים במהלך תחקור הנתונים; יכולות סטטיסטיות: יכולת לשלב תוצרים של פונקציות ופרוצדורות הכתובות בשפת תכנות סטטיסטית R בתצוגות ובחישובים. אפשרות לעבודה אינטראקטיבית עם שפת התכנות הסטטיסטית R באמצעות ממשק ויזואלי; אפשרות לשילוב פונקציות סטטיסטיות במהלך תחקור הנתונים; שילוב יכולות סטטיסטיות נוספות במערכת, כגון תמיכה בניתוח אשכולות, ניתוח דמיון בין קוים, ניתוח קשר בין משתנים, ניתוח סדרות עיתיות ועוד; אפשרות לשמירת תהליך התחקור לצורך הצגה ושימוש חוזר על ידי המשתמש בכל שלב במהלך תחקור נתונים. יישמרו כל הפרמטרים: בחירות שנעשו בפילטרים, בחירות שנעשו על ידי המשתמש באובייקטים ויזואליים, מיקום של אובייקטים על דף פעיל, ערכים של משתנים, וכו’; מתן אפשרות למשתמש לבצע טרנספורמציות שונות על הנתונים כגון pivot ,unpivot normalization , בזמן הגישה למקור הנתונים; יכולת להוסיף מימדים חדשים לפי דרישת המשתמש תוך כדי התחקור, לאחר בניית שכבת הביניים הראשונית, ללא צורך בשינוי הדוחות והשאילתות שכבר נבנו ע”י המשתמש; יכולת יצירה, שמירה וניהול רשימות של ערכים או הגדרות (פרופיל). אפשרות לשלב מספר רשימות לפי חוקים, ולהציג את התוצרים באמצעים ויזואליים; יכולת יצירת מסכי תחקור אינטראקטיבים עם שילוב אובייקטים כמו list box , slider ,drop down list ע”י המשתמש; יכולת לשלב מפות בתחקור גיאוגרפי, ולאפשר לנתח נתונים לפי אזור או נקודות על המפה; אפשרות לשמור את הגיליונות הבנויים של משתמש הקצה ולהעביר את הנתונים שמוצגים לכל הפורמטים הקיימים – PDF,EXCEL,TEXT, POWERPOINT, וכו’.