משטרת ישראל מבקשת להתקשר בפטור ממכרז עם מיקרוסופט ל- 19 חודשים בתחום שירותי ענן Microsoft Azure

משטרת ישראל מבקשת להתקשר בפטור ממכרז עם מיקרוסופט ישראל ל- 19 חודשים [מ- 2.4.2020 ועד 1.10.2021] בתחום שירותי ענן Microsoft Azure. המשטרה פירסמה הודעה על כוונה להתקשרות עם ספק יחיד טרום החלטת וועדה.

להודעה צורף מכתבו של סנ”צ אסף אופיר מ”מ רמ”ח הנדסה ופיתוח, המחלקה לפיתוח תשתיות, אגף הטכנולוגיה והתקשוב במטה הארצי של ממשלת ישראל. במכתב נאמר כי “מחשוב ענן (Cloud computing) הוא שירותי מחשוב הניתנים באמצעות מחשבים מרוחקים בדומה למרשתת. במודל זה, הלקוח אינו רוכש ומנהל את המשאבים ומערכות המחשוב, אלה שוכר את השירותים מספקי מחשוב ענן.

“שימוש בשרותי הענן נמצא בעליה מתמדת. הפרויקטים שמתווספים והיקפי השימוש גדלים. יתרונות מחשוב ענן: חסכון בעלויות (חומרה, תוכנה), זמינות גבוהה, אבטחת מידע. חסרונות: תלות בספק השירות, פרטיות.

“עד כה התקיימה ההתקשרות המסחרית באמצעות תיחור בין המשווקים המורשים של מיקרוסופט. בתיחור שהתקיים בין המשווקים ב-4/2019 זכתה חברת נס א. ט.

“בתאריך 2/2019 הופצה ע”י מינהל הרכש הממשלתי הודעה בנוגע לכוונה לצאת במכרז מרכזי לאספקת שירותי ענן המבוססים על פלטפורמה ציבורית. הצפי לקביעת זוכה במכרז המרכזי הנ”ל הינו רבעון ראשון של 2021.

“כפועל יוצא נדרשת המשטרה לעצור את הליכי עבודת המטה לקראת יציאה למכרז עצמאי על מנת שתוכל להשתלב במכרז הממשלתי. יחד עם זאת, בכדי לשמר את שרותי הענן הקיימים נדרש להמשיך את ההתקשרות הקיימת לפחות לתקופה של שנה וחצי עד לתאריך 10/2021.

“כיום, אנו עושים שימוש בשרותי הענן של חברת מיקרוסופט Azure)) במערכות מבצעיות, בחנות האפליקציות המשטרתית ושירותים מגוונים לאזרח במרשתת.

“במשטרת ישראל נרכש הידע לעבודה מול הענן של חברת מיקרוסופט וכן נרכש ידע לעבודה בכלים של אבטחת המידע מורכבים. העבודה בענן של חברת מיקרוסופט הכרחית להמשך עבודה רציף של המערכות המבצעיות שחלקן מסווגות ולהמשך הנגשת השירות לאזרח.

“שירותי הענן של חברת מיקרוסופט הם בשלב זה ספק יחיד עבור המשטרה בשל הטכנולוגיה הייחודית שמוטמעת במשטרה. ישנם שירותים טכנולוגיים שלא קיימים או שקיימים בתצורה שונה משמעותית ומצריכים שינויים רחבים באפיון הפרוייקטים ובצד הלקוח.

“[…] מעבר לתשתית ענן שונה יצריך משאבים רבים בהעברה, בניה ובדיקות רבות, התקשרות חדשה מול מומחי ענן שונים והפעלת תשתיות אבטחת מידע מחדש. תהליך המעבר בין ספקי שירותי ענן דורש זמן השקעה (כחצי שנה) וחבלי לידה ארוכים עד שנגיע ליציבות בכלל המערכות והפרויקטים. אנו עובדים עם מערכות מבצעיות, כך שהשבתה של מערכות אלו, או לחילופין אי רציפות בעבודה יגרום לבעיות בלתי נסבלות.

“נדרש להמשיך עם שרותי הענן של חברת מיקרוסופט Azure עד לזכייה של ספק שירותי ענן במכרז הממשלתי והקמת Region ישראלי בכדי שנבצע מעבר יחיד (אם נדרש לכך) ולא מעבר כפול בין ספקי שירותי הענן.

“העלות החודשית הנוכחית של שרותי הענן שאנו צורכים היא כ- 60,000 דולר. צפי לגידול בחודשים הקרובים כ- 80,000 דולר לחודש.

שירותי הענן העומדים לרשותנו במסגרת התיחור מסתיימים בסוף חודש מרץ 2020. אנו מבקשים לקיים התקשרות בין ספקי Azure המורשים לתקופה של שנה וחצי או עד לקביעת זוכה במכרז המרכזי והקמת Region ישראלי אשר יעמוד בדרישות אבטחה, עמידות ורציפות תפעולית התואמות את צרכי ממשלת ישראל. בסכום מרבי של  7 מיליון ₪ במסגרת פטור ספק יחיד”.