משטרת בריטניה שילמה 6.7 מיליון ליש”ט ב- 2015 לחברות הטלפוניה תמורת מידע על לקוחותיהן

העיתון הבריטי The Telegraph דיווח כי חברות הטלפוניה בבריטניה מקבלות מיליוני ליש”ט ממשטרת בריטניה תמורת נתוני שיחות ומידע אישי על לקוחותיהן.

העיתון הבריטי Financial Times  הגיש בקשה עפ”י חוק חופש המידע [Freedom of Information, FoI] ממנה עלה כי משטרת בריטניה שילמה במהלך השנה שעברה 6.7 מיליון ליש”ט לחברות הטלפוניה [ובהן חברת BT, חברת Virgin Media וחברת Vodafone EE] תמורת מידע על לקוחותיהן.

במהלך השנים 2009-2014, שלושים-וארבע יחידות משטרה הוציאו יותר מ- 37 מיליון ליש”ט על איסוף הנתונים הללו.

הנתונים מתייחסים למתי והיכן התבצעה שיחה, זהות מקבל השיחה ומשך השיחה. המידע אינו מתייחס לתוכן השיחה או מסרון הטקסט.

כל הבקשות הללו למידע חייבות להיבחן ע”י קצין משטרה בכיר מאוד כדי להבטיח שהבקשות אכן נחוצות והולמות. בקשות רבות של יחידות משטרה נדחות במסגרת בדיקה פנימית זו.

עפ”י נתונים של גוף המעקב Big Brother Watch, במהלך השנים 2012-2014 הגישה משטרת בריטניה על יחידותיה השונות יותר מ- 730,000 בקשות לנתונים לגבי מסרוני טקסט, אימיילים, שיחות טלפון או חיפושים באינטרנט. מדובר בממוצע של 670 בקשות ביום.

רשות המסים מקבלת נתוני צרכנים מחברות טלקום בישראל (על סמך צווי בתי-משפט)

משרד האוצר/אגף המכס ומע”צ/רשות המסים רוכשת מידי פעם תמורת תשלום נתונים מחברות טלקום בישראל וזאת על סמך צווי בתי-משפט.

לא ידוע אופן ההתקשרות של גופים אחרים דוגמת משטרת ישראל ומשטרה צבאית חקירות (מצ”ח) עם חברות הטלפוניה באותו הקשר.

הרשות מגדירה את הבקשות שלה כ”מחקרי תקשורת עפ”י צווי בית-משפט, נונים לגבי שיחות נכנסות/יוצאות/איכונים וכיוצ”ב” או “רשות המסים פונה לחברות תקשורת סלולריות שונות לצורך קבלת מידע על סמך צווי בתי-משפט. חברות התקשורת הסלולריות הינן ספקיות יחידות מכיוון שכל חברה יכולה להמציא מידע על לקוחותיה“.

הרשות מציינת בבקשות להתקשרויות בפטור ממכרז כי “במקרים בהם יחידות החקירות והיס”מ, במסגרת איסוף מידע, נזקקות לקבלת מידע מחברות תקשורת סלולריות, פונה רשות המסים לבית-המשפט ועל סמך צווי בתי-המשפט פונות היחידות לחברות לקבלת המידע הנדרש”.

להלן רשימת החברות אליהן פונה רשות המסים: פלאפון תקשורת בע”מ, סלקום ישראל בע”מ, פרטנר תקשורת בע”מ, בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ, גולן טלקום בע”מ והוט מובייל בע”מ (מחלקת ביטחון).