משבר קורונה מגיע לבית-המשפט העליון: “אף שניתן להמשיך ולקיים את פעילות בתי המשפט, ולו במתכונת מצומצמת, הרי שאין ספק כי קיימים קשיים שונים, מבחינתם של בעלי דין ועורכי דין רבים”

בית-המשפט העליון התייחס לנושא המצב המיוחד בארץ (בשל התפשטות נגיף קורונה) בהקשר של הליך בש”א (בקשות שונות אזרחיות) המתנהל שם.

מדובר בתיק בש”א 1223/20 בו הגישה חברת התעופה הבריטית British Airways PLC לבית-המשפט בקשה להארכת מועד לנקיטת הליך [הליך ערעורי על החלטת בית-המשפט המחוזי מרכז-לוד בת”צ 10538-02-13]. מההחלטה שניתנה אתמול עולה כי בא כוחה של החברה נמצא כעת בבידוד בית.

המשיבים בתיק זה הם עמותת הצלחה – לקידום חברה הוגנת, היועץ המשפטי לממשלה ד”ר אביחי מנדלבליט, חברת אל על נתיבי אויר לישראל בע”מ, חברת התעופה הגרמנית Deutsche Lufthansa AG וחברת התעופה השוויצרית Swiss International Air Lines Ltd.

כבוד רשם בית-המשפט העליון השופט רון גולדשטיין כותב בין היתר בהחלטתו מיום 16.3.2020:

“בהחלטתי מיום 16.2.2020 הארכתי את המועד להגשת ההליך הערעורי מושא הבקשה עד ליום 19.3.2020.

“ביום 15.3.2020 עתרה המבקשת לארכה נוספת להגשת ההליך (עד ליום 26.3.2020) וזאת בעיקר על רקע מצב החירום השורר במדינה בשל התפרצות נגיף הקורונה.

“היום (16.3.2020) הודיעה המשיבה 1 כי היא אינה מתנגדת לארכה המבוקשת. אין מניעה אפוא מליתן את הארכה המבוקשת. עם זאת מעיון בטענות הצדדים עולה כי קיימת אי-בהירות מסוימת באשר לסוגיית חישוב המועדים להגשת הליכים ובקשות לבית-משפט זה במהלך מצב החירום המיוחד. על כן אבקש להבהיר את הדברים הבאים.

“כידוע בשבועות האחרונים מתמודדת ישראל עם האתגרים הרבים הנובעים מהתפרצות נגיף הקורונה, ולצורך כך מוחלות מדי יום הנחיות ומגבלות חדשות על אזרחי המדינה ותושביה ועל השוהים בתחומה.

“גם מערכת בתי-המשפט נאלצת לשנות את אופן התנהלותה לנוכח המציאות המשתנה ועל רקע זה ובתיאום עם הנהלת בתי-המשפט חתם שר המשפטים ביום 15.3.2020 על הודעה בדבר החלת תקנות בתי-המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ”א – 1991, על בתי-משפט השלום ובתי-המשפט המחוזיים, וזאת החל מיום 15.3.2020 ועד לסוף אותו יום. בהמשך, חתם השר על הודעה נוספת בדבר החלת תקנות בתי-המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ”א – 1991, על כל בתי-המשפט, לרבות בית-המשפט העליון, מיום 16.3.2020 עד ליום 22.3.2020.

“[…] תקנה 3(א) לתקנות סדרי דין במצב חירום קובעת כי בתקופת תקפה של הודעת שר המשפטים יקויימו בבתי-המשפט דיונים בעניינים המפורטים בתקנה זו (ענייני מעצרים; עתירות דחופות לבית-המשפט הגבוה לצדק; עבירות לפי חיקוקים הנוגעים למצב החירום המיוחד; וסעדים זמניים דחופים בעניינים אזרחיים).

“עם זאת תקנה 3(ה) מוסיפה ומסמיכה את מנהל בתי-המשפט לקבוע בהודעה סוגי עניינים נוספים שיידונו בבתי-המשפט. מנהל בתי-המשפט אכן קבע ביום אתמול (15.3.2020) רשימה של סוגי עניינים נוספים (ראו הודעת מנהל בתי-המשפט בדבר סוגי עניינים שיידונו בבתי-המשפט לפי תקנות בתי-המשפט לשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ”א – 1991 (מתוקן) […] ובאשר לבית-המשפט העליון נקבע בסעיף 1 להודעת מנהל בתי-המשפט, כי ידונו במצב החירום המיוחד גם ההליכים הבאים: עתירות לבית-המשפט הגבוה לצדק; הליכי ערעור דחופים בעניינים פליליים, אזרחיים ומינהליים; הליכים דחופים המתבררים בפני דן יחיד בבית-המשפט העליון.

“ניתן להגיש אפוא הליכים הנמנים עם רשימה זו לבית-המשפט העליון בתקופת מצב החירום וניתן לקיים בהם דיון. חשוב להדגיש כי בהתאם לתקנה 3(ד) לתקנות סדר דין במצב חירום, רשאי נשיא בית-המשפט, מטעמים שיירשמו, לקבוע כי הליך מסויים הנמנה עם הליכים אלה לא יידון, או שהליך מסויים שאינו נמנה עמם – יידון.

“אף שניתן מכוח המפורט לעיל להמשיך ולקיים את פעילות בתי-המשפט, ולו במתכונת מצומצמת, הרי שאין ספק כי קיימים קשיים שונים, מבחינתם של בעלי דין ועורכי דין רבים, בהגשת כתבי טענות לבתי-המשפט במהלך מצב החירום המיוחד.

“כך, למשל, נדרש בא-כוח המבקשת בהליך דנן להיכנס לבידוד בית, ובעלי-דין ועורכי-דין רבים המנהלים הליכים בבתי-המשפט נאלצים להישאר בביתם מטעמים נוספים, בין היתר בשל השבתת בתי הספר וגני הילדים.

“ברי כי הדבר מערים קשיים לא מבוטלים בכל הנוגע לעמידה במועדים שנקבעו בדין או בהחלטות בתי-המשפט להגשת כתבי בי-דין.

“[…] חשוב להדגיש, לצד האמור, כי מקום בו קבע בית-המשפט בהחלטה שיפוטית כי יש להגיש כתב בי-דין מסוים במועד מדויק, כי אז יש לקיים את החלטת בית-המשפט אלא אם ניתנה הארכת מועד (אף בדיעבד).

“מכל מקום, על רקע השיבוש המשמעותי בחיי הציבור במהלך תקופת מצב החירום המיוחד, דומה כי יש לנקוט גישה ליברלית בעת בחינת בקשות להארכת מועד הנובעות ממצב החירום המיוחד ואשר טעונות ‘טעם מיוחד’ (במשמעות תקנה 528 לתקנות סדר הדין האזרחי, התשמ”ד – 1984), והכל בהתחשב במכלול הנסיבות (וראו לעניין זה גם את גילוי הדעת שפרסם יושב-ראש ועדת האתיקה הארצית של לשכת עורכי הדין ביום 8.3.2020, המפציר בציבור עורכי הדין “להיעתר ברוחב לב לבקשות דחייה של דיונים וארכות מטעם עורכי הדין הנאלצים לשהות בבידוד”).”

בבקשה הספציפית קבע הרשם כי “[…] מאחר שהודעת שר המשפטים הוחלה בבית-המשפט העליון החל מיום 16.3.2020 ובשלב זה עד ליום 22.3.2020, בשים לב להוראת תקנה 4 לתקנות סדרי דין במצב חירום ובהתחשב במכלול נסיבות העניין, סבורני כי יש להיעתר גם לבקשת הארכה המונחת לפניי. הבקשה מתקבלת אפוא והמועד להגשת ההליך הערעורי יוארך עד ליום 26.3.2020, כמבוקש”.

* יצויין כי בהמשך להחלטה זו שניתנה ב- 16.3.2020, הרי שב- 17.3.2020 ניתנה החלטה נפרדת בתיק אחר [ע”א 5331/19] בה כותב כבוד רשם בית-המשפט העליון השופט רון גולדשטיין: “המערער מופנה להחלטה בבש”א 1223/20 British Airways PLC נ’ עמותת הצלחה – לקידום חברה הוגנת (16.3.2020).  בנסיבות העניין יוארך המועד להגשת נימוקי המערער (בהמשך להחלטה מיום 27.2.2020) עד לחלוף שבעה ימים מתום תוקפה של הודעת שר המשפטים בדבר החלת מצב החירום המיוחד בבית-המשפט העליון”.

* יצויין גם כי כבוד השופט ניל הנדל פירסם ב- 17.3.2020 החלטה בבקשה מוסכמת לדחיית מועד הדיון בתיק שבין היועץ המשפטי לממשלה נגד שני אנשים [בע”מ  5331/19] לפיה לנוכח הבקשה המשותפת של הצדדים לדחות את הדיון, עקב המצב הכללי – הנני נעתר לבקשה ומורה על ביטול הדיון שנקבע”.