מערכת “שער עולמי”: רשות המיסים ביקשה התקשרות המשך בפטור ממכרז עם מלם מערכות בהיקף של 43 מיליון ₪ אך אושרה לה התקשרות רק ב- 11 מיליון ש”ח

הגוף המפרסם: משרד האוצר/אגף המכס ומע”מ/רשות המיסים בישראל

שם הספק: מלם מערכות

מהות ההתקשרות: הרחבת התקשרות עם חברת מלם עבור ביצוע תכולות חדשות הכוללות הוצאה חד פעמית של התקנת מוצרי אבטחת מידע, פיתוח שו”שים  במערכת “שער עולמי“, פיתוח יישומים עתידיים וביצוע הדרכות והטמעות למשתמשי מערכת “שער עולמי”

התחלת ההתקשרות: 15 בספטמבר 2019; סיום ההתקשרות: 14 בספטמבר 2021 [במקום עד 31.12.2024, כפי שביקש אגף המכס]

היקף ההתקשרות המבוקש: 43,529,850 ₪ כולל מע”מ; היקף ההתקשרות שאושר: 11,036,600 ₪ כולל מע”מ

החלטה: אושר ע”י רוני חזקיהו החשב הכללי בהמלצת וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל [שכללה שני סגנים בכירים לחשב הכללי (יובל רז, יו”ר הוועדה) וחגית שני, חברת הוועדה) ונציג הלשכה המשפטית]

הערות: בנימוקי וועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר/החשכ”ל נאמר בין היתר כי “ביום 1.9.2008 נחתם הסכם התקשרות בין הספק לבין רשות המיסים, בעקבות זכייתו במכרז פומבי לאספקת שירותי מיקור-חוץ לפיתוח, הקמה ותפעול של מערכת סחר חוץ דור חדש, ‘שער עולמי’, לתקופה של עשר שנות תחזוקה ושש שנות תחזוקה אופציונליות. כל זאת, החל ממועד סיום תקופת הפיתוח של המערכת במלואה. עלות ההסכם המקורי – 280 מיליון ₪ לא כולל מע”מ.

“כעת, מעוניינים ברשות להרחיב את ההתקשרות הקיימת על מנת לבצע תכולות חדשות, תחזוקת חומרה מצטברת ופיתוחים נחוצים למערכת שלא נכללו בהסכם המקורי.

“בקשה זו נבחנה על ידי ועדת ההיגוי לפרוייקט, וכן רשות התקשוב הממשלתית, אשר לבסוף הגיעו למסקנה כי הרחבת ההתקשרות משקפת יתרון לטווח הקצר אך מגבירה את התלות של הרשות בספק בטווח הארוך. לכן, לאור היסטוריית ההתקשרות הבעייתית מול הספק, בוצעה עבודת מטה לבחינת הדרכים לצמצם התלות בספק.

“התוצאה בהקשר הבקשה הנוכחית הייתה צמצום משמעותי של הרכיבים המבוקשים מהספק לרכיבים הדחופים בלבד, על סך 11,036,600 ₪ למשך שנתיים בלבד, ולא יאוחר מסוף שנת 2021, מועד סיום משוער להעלאת כל תכולות המערכת.

“בנוסף לכך, כחלק מתהליך צמצום התלות בספק, מבצעת הרשות את הפעולות הבאו: גוייסו עובדים ואנשי פיתוח לרשות להעברת ושימור הידע ברשות; התקשרות עם חברת ייעוץ לסיוע לשימור ידע והכשרת העובדים החדשים; העברת התשתיות הפיזיות של המערכת למבנה של הרשות; פיתוח יכולת שיפור המערכת על ידי עובדי הרשות.

“יצויין כי הרשות מבצעת מו”מ מחודש מול הספק להפחית את התשלום על תחזוקת המערכות.

“התהליך לווה ואושר ע”י מר שחר ברכה, יו”ר רשות התקשוב”.