מערך הסייבר הלאומי: מכרז לשירותי מיפוי וניתוח תחום הסייבר בתעופה האזרחית בישראל – “פרוייקט הרקולס”

הגוף המפרסם: משרד ראש הממשלה/מערך הסייבר הלאומי

נושא המכרז: מכרז לשירותי מיפוי וניתוח תחום הסייבר בתעופה האזרחית בישראל – “פרוייקט הרקולס”

מס’ המכרז: 01/2018

תאריך פרסום: 6 בספטמבר 2018

מועד אחרון: 29 באוקטובר 2018

הערות: “העידן הנוכחי מאופיין בגדילה מתמדת של שימוש במרחב האווירי, זאת לצד התפתחות מואצת של הטכנולוגיה בתחום התעופה. תחום התעופה החדש שנוצר כתוצאה מההתפתחות הדיגיטלית מתבסס על ריבוי קישוריות, תכנות ומחשוב ומגדיל באופן ישיר את הסיכויים לאירועי סייבר בתחום התעופה האזרחית ובכלל. המציאות החדשה מחייבת הבנה של מרחב התעופה האזרחית החדש, ניתוח ההזדמנויות והאיומים הגלומים בו, הכרת השחקנים הפועלים בתחום, והצגת מענה הולם להתערבות בתחום, בין היתר על ידי גופים ממשלתיים.

“תוכנית תעופה האזרחית במערך הסייבר הלאומי:  מערך הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה פועל במטרה למסד תוכנית לאומית להגנת סייבר בתעופה אזרחית במטרה לצמצם את פגיעותה, ולהבטיח את האינטרס הציבורי והלאומי לשמירת חיי אדם, ולהובלה מדינתית בתחום הסייבר.

המצב הקיים: “תהליך מתן המענה בתחום הסייבר לתעופה האזרחית נמצא בראשית התארגנות עולמית.  ניתן למנות מספר אתגרים ייחודיים לתחום זה: מדובר בתחום מולטידיסיפלינרי, מרובה מערכות וטכנולוגיות ייעודיות. עיקר הידע ההנדסי מרוכז אצל היצרנים עצמם;  קיימת מומחיות סייבר מוגבלת בתחום;  ישנם פרסומים שונים, הדגמות ודו”חות אך לא קיים עדיין מיפוי מסודר של הסיכונים הקיימים בתחום התעופה האזרחית.

“תוצרי השירות המבוקש ישתלבו בעבודת המערך וישמשו בין היתר לסיוע בגיבוש המלצות למענה ההגנתי הנדרש לישראל, לרבות בהקשרי שיתוף הפעולה עם גורמים רלבנטיים בתחום התעופה האזרחית.

“המערך יעמיד לרשות הספק שייבחר במכרז זה, את המידע הרלוונטי הקיים ברשותו, בכפוף להנחיות הביטחון. עם זאת, בעת המענה למכרז זה על המציע לקחת בחשבון כי רובו של המידע הרלבנטי מצוי ברשות גופים שונים העוסקים בתחום התעופה, ועל המציע לפעול מול גופים אלה, כחלק מעבודתו במסגרת מכרז זה, לקבלת המידע הנדרש לצורך מתן השירותים”.

המכלול הטכנולוגי במערך הסייבר מוביל את ההתקשרות וירכז את הקשר מול הספק.