מסמך של משרד התקשורת מתחילת 2016 שפורסם עתה בהתאם לחוק חופש המידע: חברת HOT ביקשה ב- 2015/16 להאריך תוקף הקצאת תדרי 800 מה”ץ ב- 5 שנים נוספות

מוניר קזמל הממונה על יישום חוק חופש המידע במשרד התקשורת ממשיך לפרסם בקשות מידע שהתקבלו במשרד ואין מניעה לפרסמן (גם אם תוך השמטה/השחרה של פרטים מסויימים).

ב- 23 בינואר 2018 פירסם הממונה בקשה של עמותה ששמה הושמט ובה היא “מבקשת לקבל את המידע או המסמכים כדלקמן:

  1. צילום רישיון כללי נוסח משולב נכון ליום כ”ז בכסלו התשע”ז (26 בדצמבר 2016)
    שניתן לחברת הוט מובייל בע””מ למתן שירותי רדיו טלפון נייד בשיטה התאית (רט””ן)
    לרבות צילום כל התיקונים שנתקבלו ובוצעו ברישיון במהלך שנת 2017 .
  2. למיטב ידיעת העמותה, יצויין כי משרד התקשורת אישר והסכים לחברת הוט מובייל
    בע””מ לספק שירותים הניתנים באמצעות רשת iDEN. נודה על קבלת צילום
    החלטת המשרד על תקופת ההקצאה של רשת iDEN לחברת הוט מובייל בע”מ.”

יצויין כי בערך בנושא זה בוויקיפדיה מצויין בין היתר כי “Integrated Digital Enhanced Network, iDEN היא טכנולוגיה לתקשורת אלחוטית ניידת, אשר פותחה על-ידי מוטורולה, ואשר מאפשרת שילוב תכונות של מכשיר קשר (PTT) ושל טלפון סלולרי. iDEN משתמשת בטכנולוגיה של ריבוב זמן זמן – Time Division Multiple Access, TDMA. בישראל, הוט מובייל היא ספקית התקשורת הסלולרית היחידה המשתמשת בטכנולוגיה זו”.

מוניר קזמל מספק את כל המסמכים המבוקשים אבל אחד מהם מסופק על-ידו כשהוא מושחר בשישה מקומות. מדובר במכתב שנשלח ב- 3 בפברואר 2016 ע”י נתי שוברט סמנכ”ל בכיר לניהול ספקטרום ורישוי תדרים במשרד התקשורת אל טל אמיד ממלאת מקום של מנכ”ל הוט מובייל וזאת בהמשך לסידרת חילופי מכתבים בין החברה לבין משרד התקשורת.

בין היתר נאמר במסמך זה:

“במכתבנו שבסימוכין א’, שנשלח אליכם ביום 18.11.2015, פרטנו בפניכם, בין היתר, את המצב הבא:

א. סקטור הרדיו בארגון התקשורת העולמי (ITU-R) אשר מדינת ישראל חברה בו, מסדיר את הייעוד של תדרי רדיו בעולם לפי שלושה איזורים גיאוגרפיים. הועדות התדרים של הארגון לתקשורת ניידת ב’איזור 1′ אליו שייכת ישראל (הכולל את אירופה, המזרח התיכון ואפריקה – Region1), כוללות מגוון תחומי תדר ובכלל כך גם את התחום 790-862 מה”ץ (“תחום ה- 800″). לגבי תחום זה קבע ה- ITU כי החל מיום 17.6.2015 יהיה שירות נייד מסוג International Mobile Telecommunications, IMT, המאפשר, בין היתר, אספקת שירותי ‘דור רביעי’, במעמד ראשי. בעת הזו ממומשת אספקת שירותים אלו באמצעות טכנולוגיית LTE.

ב. בישראל פועלות בתחום ה- 800 מספר מערכות תקשורת ניידת, אשר מסיבות היסטוריות, הוקצו להן בעבר תדרים עפ”י הוועדה והקצאת התדרים שנקבעו ב’איזור 2′ (הכולל את יבשות אמריקה, איסלנד וחלק מאיי האוקיינוס הפאסיפי המזרחי). בשונה מ’איזור 1′, השידור מהתשתית בהן מתבצע בפס התדרים  851-890 מה”ץ וקליטה של התשתית מתבצעת בפס התדרים 806-845 מה”ץ.

ג. להוט מובייל בע”מ (בעבר מירס) הוקצו תדרים בתחום ה- 800, שהקצאתם תפוג ביום 4 בפברואר 2016 כמפורט להלן, אשר באמצעותם מספקת כיום הוט מובייל שירותי רט”ן בדור 2, באמצעות מערכת iDEN.

ד. כפועל יוצא מהאמור, פס התדרים 810.9-820.975 מה”ץ, אשר משמש את תשתית חברת הוט מובייל לקליטת שידורי מנוייה, עשוי להיות מופרע, ככל שיופעלו בפס זה מערכות ‘דור רביעי’ במדינות השכנות לישראל, בהתאם להועדת התדרים ב’איזור 1′.. כמו כן, שידור התשתית של הוט מובייל בפס התדרים 855.9-862 מה”ץ יכול שיפריע לקליטת שידורי המנויים של מערכות ‘דור רביעי’ בפס זה במדינות שכנות, ככל שאלו יופעלו. בהתאם לכללי ITU, ולנוכח כללי הייעוד של האיזורים כאמור, ככל שתתקיימנה הפרעות, תידרש מדינת ישראל לפעול להסרתן, ולא תעמוד לה הזכות לדרוש מהמדינות השכנות הפסקת שידורים”.

נתי שוברט ממשיך וכותב כי “… הגם שמפנייתנו למדינות שכנות לא הועבר אלינו עד כה מידע בדבר מועד חזוי וקונקרטי להפעלת מערכות ‘דור רביעי’ כאמור, המשרד מצפה כי הוט מובייל תיערך למציאת פתרונות חלופיים להמשך מתן שירות למנויים שעושים כיום שימוש במערכת, והתבקשתם להעביר את תוכניתכם להיערכות להמשך מתן שירות כאמור. תוכנית כמבוקש הועברה במכתבכם”.

במכתב של חברת הוט מובייל למשרד התקשורת, “פנתה חברתכם בבקשות להאריך את תוקף הקצאת תדרי ה- 800 מה”ץ לתקופה של חמש שנים נוספות לכל הפחות בשל שירות קריאה קבוצתית שעליו מנויים בעת הזו כ- 25,000 מנויים במערכת הביטחון ובמגזר הציבורי.

“המשרד מכיר בכך שזמינות השירות גבוהה יותר מזו של שירות השיחות האישיות באמצעות חיוג, גם בעת עומסים חריגים בכלל מערכות הרט”ן, לאור כך שמשאבי המערכת ליישום השירות שונים ונפרדים מאלו המשמשים ליישום שירות השיחות האישיות באמצעות חיוג, וכי למנויי מערכת הביטחון והמגזר הציבורי עדיפות בקבלת השירות על פני יתר המנויים.

“בעקבות שיפורים שונים באופן העברת נתונים במערכות ‘דור שלישי’ ו’דור רביעי’, והתפתחות טכנולוגיית ה- Push to Talk over Cellular, PoC, המאפשרת הקמת שיחות קבוצתיות בביצועים דומים לשירות, נתפס שירות PoC כתחליפי לשירות הקריאה הקבוצתית במערכת iDEN ע”י מפעילים גדולים ומובילים … כך, מתאפשר למעשה גם לחברתכם לספק שירות PoC בתחום תדרי ה- 2,100 מה”ץ וה- 1,800 מה”. באמצעות מערכות ‘דור שלישי’ ו’דור רביעי’ שמפעילה חברתכם”.

בהמשך המכתב נאמר כי “… לאור כל אלה, ובהתחשב בכך שמנויי השירות כוללים גופי ביטחון, מגיבים ראשונים וגופים מוסדיים, ושתהליך הגירתם לשירות PoC כרוך בהתאמת יישום ייעודי לכל מנוי עפ”י הצרכים הארגוניים שלו או בהחלפת המכשירים המשמשים כיום במכשירים אחרים, בכוונת המשרד להאריך, באמצעות הגורם המוסמך, באופן מותנה את הקצאת התדרים לחברתכם עד ליום 4.2.2017, וככל שהחברה תעמוד בהתחייבויות שבמכתבכם … תוארך ההקצאה עד ליום 4.2.2019″. [הערה: ההדגשה  מופיעה במקור].

הערות עורך Read IT Now:

* תוארו של נתי שוברט כיום הוא סגן מנהל מינהל הנדסה (ספקטרום) במשרד התקשורת.

* נראה כי במכתב של נתי שוברט הנ”ל יש טעות סופר: אחרי הסעיף הראשון, הכולל ארבעה תתי-סעיפים, הסעיף הבא במכתב לא מסומן בסיפרה 2, כמו שצריך להיות, אלא מסומן בסיפרה 5, זה שאחריו 6 וכן הלאה. לא נראה שחסר דף במסמך בן 4 העמודים שפורסם עתה ע”י משרד התקשורת אלא כאמור ככל הנראה זו טעות סופר.

* בין המכותבים למסמך זה: בנימין נתניהו שר התקשורת ושלמה פילבר המנהל הכללי של משרד התקשורת.