מנכ”ל HP העולמית מינתה את סגן נשיא HP אירופה לטפל בפתרון המחלוקות בין HP ישראל לבין מדינת ישראל במו”מ לגבי הקמה ופריסה של מערכת ERP בבתי-החולים הממשלתיים

הגוף המפרסם: משרד הבריאות

שם הספק: חברת היולט-פקרד HP בע”מ

מהות ההתקשרות: התקשרות המשך עם HP לצורך הקמה ופריסה של מערכת ERP בבתי-החולים הממשלתיים שתתמוך בכל תהליכי הליבה המתבצעים בהם (פיננסיים, קלינים ומשאבי אנוש) כך שאלו יבוצעו במערכת אחודה.

התחלת ההתקשרות: 1 במארס 2014; סיום ההתקשרות: 28 בפברואר 2020

החלטה: אושר ע”י החשכ”ל בהיקף כולל של 80 מיליון ₪ לכלל התקופה (52 מיליון ₪ עבור הקמת ERP; 15 מיליון ₪ עבור מודול HR; ו- 13 מיליון ₪ עבור בלת”מ). ההחלטה היא בכפוף לשורה של תנאים ובהם: משרד הבריאות יפעל ליישום המערכת בהתאם למתווה שהוצג ע”י מנמ”רית המשרד שירה לב עמי; המשרד יבטיח את זכויות היוצרים של המדינה בפרוייקט נמ”ר ומזו”ר כתנאי ההתקשרות, כפי שסוכם עם חברת HP; מימוש פרוייקט פיתוח מודול HR יהיה בכפוף לאישור הממונה על התקשוב הממשלתי ונציבות שירות המדינה (נש”מ) באחריות הממונה על התקשוב הממשלתי; המשרד יבצע סקר סיכונים לפרוייקט וינהל את סיכוני הפרוייקט לכל אורכו; רכישת רישיונות SAP תיעשה עפ”י המכרז המרכזי בנושא; החלטה זו היא בכפוף להחלטת החשבת הכללית וועדת ההיוגי העליונה של מרכב”ה שיתקבלו לאחר גיבוש עמדה בעניין לבחינת משמעויות סיום ההתקשרות עם חברת SAP ישראל.

הערות: להלן מספר ציטוטים מנימוקי וועדת הפטור ממכרז משרד האוצר/החשכ”ל (מיום 22.6.2014) שבעקבותיהם אישרה החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג’ו את בקשת הפטור ממכרז:

  • לאחר בחינת כל האפשרויות להקמת המערכת הולחט כי נכון יהיה לפתח את המערכת על בסיס מערכת נמ”ר המשמשת את משרד הבריאות לניהול תהליכי העבודה האדמיניסטרטיביים והקליניים אשר מופעלת באמצעות חברת HP.
  • במסגרת הפרוייקט תוחלף מערכת אביב המשמשת לניהול התהליכים הלוגיסטיים בבתי-החולים ומערכות נוספות המשמשות לניהול תהליכים שונים בבתי-החולים כאשר כיום יש בכל בית-חולים מערכת שונה.
  • במסגרת הפרוייקט משרד הבריאות יבסס תשתית ידע ויכולת להפעלת המערכת באופן עצמאי במטרה לנתק את התלות בגורמים חיצוניים.
  • משרד הבריאות, בתי-החולים והממונה על התקשוב הממשלתי בחנו במהלך השנים את נושא מערכות המידע בבתי-החולים הממשלתיים. הוחלט כי קיים צורך לאחד את כלל המערכות הקיימות למערכת ERP  אחת מלאה. מתווה הפיתרון נבחן לאורך השנים והוחלט כי יש להקים מערכת מותאמת לצרכים הייחודיים של בתי-החולים מחוץ למערכת מרכב”ה. כמו כן בבתי-החולים מותקנת תשתית מלאה של מערכת SAP אשר משרתת את מערכת נמ”ר ועל כן נקבע כי נכון יהיה לפתח את פרוייקט מזו”ר על-בסיס תשתית זו, כאשר בשלב הסופי מערכת נמ”ר תוטמע כמודול במערכת השלמה.
  • בשל הקשר המוחלט בין מערכת נמ”ר למערכת מזו”ר, משרד הבריאות מבקש  לקדם את הפרוייקט באמצעות חברת HP אשר מפתחת ומתחזקת את מערכת נמ”ר.
  • אחרי קיום דיונים מקדימים מינתה וועדת התקשוב את ידידיה הוניג (לשעבר מנמ”ר מפעלי ים המלח ובעל ניסיון רב במערכות מידע ובמערכות SAP במיוחד) כיועץ חיצוני לבחינת הנושא ומתווה הפעולה.
  • בין המלצותיו של ידידיה הוניג: הקמת גוף IT במשרד הבריאות שירכוש היכרות טובה עם מערכות המידע וישמור את הידע המקצועי בתוך הארגון ובכך יאפשר בהמשך להחליף ספק בתהליך אשר המשרד יוכל לשלוט בו; עיגון זכויות הקניין של המדינה על כל פיתוחי המערכת; ביצוע תהליך העברת הידע לניהול הממשלה.
  • זמן הפיתוח וההתאמה של המודולים מוערך בכשנתיים עד לעלייה לאוויר של בית-החולים הראשון ועוד כחצי שנה נוספת לביצוע פיילוט בבית-חולים שני. סך כל משך הזמן לפרוייקט הכולל לרבות הפריסה בעשרה בתי-חולים הינו כחמש שנים כאשר בפרק זמן זה תועבר אל המשרד מלוא האחריות לתחזוקה, תפעול ופיתוח כלל של כלל מערך ה- ERP במתווה שאושר ע”י מנמ”רית משרד הבריאות.
  • משרד הבריאות נמצא במו”מ מול החברה כאשר בתחילת יוני 2014 שלח פרופ’ גבי ברבש (מנהל המרכז הרפואי ע”ש סוראסקי תל אביב והמנהל העסקי של הפרוייקט) מכתב לחברת HP בנוגע לקשיים בניהול המשא ומתן תוך בקשה מהחברה-האם להתערב ולסייע בפיתרון המחלוקות. בתשובה ענתה מנכ”לית HP העולמית מג וויטמן שהיא ממנה מיידית את סגן נשיא HP אירופה לטפל במשבר.
  • הנסיבות המצויינות לעיל בדגש על חוות הדעת של ידידיה הוניג מצביעות על כך שמדובר בהתקשרות בנסיבות מיוחדות מאוד, הוועדה שוכנעה שבשלב הנוכחי לא נכון למכרז את הפרוייקט והמתווה המוצע הוא הפיתרון הנכון ביותר בנסיבות שנוצרו.