מנכ”ל דואר ישראל: ישראל היא כיום בעלת שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בתחום המסחר האלקטרוני בין מדינות ארגון ה- OECD

ב- 14 במאי 2017 פירסמתי את הידיעה הבאה כאן באתר: יו”ר הכנסת וסגני היו”ר אישרו ב- 8.5.2017 הצעה לדיון מהיר בנושא “אסדרת פעילות הדואר במסירת דואר בינלאומי” של חברי הכנסת רועי פולקמן ויעקב אשר. וועדת הכלכלה תדון בנושא בקרוב.

ח”כ פולקמן כתב בפנייתו של יו”ר הכנסת בנושא זה: “מדי שנה מתקבלות מאות תלונות צרכניות כנגד דואר ישראל, כשאחד מהנושאים המרכזיים העולים מן התלונות הוא אובדן חבילות, ואי קיומו של הליך זיהוי בקבלת הדואר על ידי דואר ישראל. מהתלונות עולה גם דפוס חוזר של שירות לקוחות לקוי וטיפול לא ראוי בתקלות מסוג זה (או דומות).

“יש צורך בהרחבת אחריותה של דואר ישראל על השירותים שהיא מעניקה, באופן שאחריות זו תכלול גם דברי דואר שנשלחו מחו”ל, להבדיל מדואר פנים וכן תאפשר גם לנמענים לזכות בפיצוי מחברת הדואר במקרה של אובדן דואר שנשלח מחו”ל.

“סעיף 77 לחוק הדואר מגדיר את גבולות האחריות של חברת הדואר על אובדן או נזק שנגרם לדואר פנים בלבד. סעיף 80 לחוק הדואר קובע כי השולח הוא הזכאי לפיצויים במקרה של אובדן או נזק לדבר דואר (דואר פנים בלבד).

“במצב דברים זה, צרכן המזמין מוצר מעוסק מחו”ל והמוצר לא עושה את דרכו עד אליו – נותר מול שוקת שבורה – אין ברשותו כלים לביטול העסקה בהתאם לדיני הגנת הצרכן (כיוון שהעוסק אינו ישראלי) מחד, ואין לו אפשרות לקבל פיצוי על אובדן המוצר מחברת דואר ישראל כיוון שהחוק אינו מתייחס למקרים אלו. על כן נבקש לקיים דיון דחוף בנושא זה בוועדת הכלכלה”.

הדיון אכן התקיים בוועדת הכלכלה ב- 29.5.2017. מנכ”ל דואר ישראל דני גולדשטיין אמר בין היתר ניכרת בשנים האחרונות ירידה חדה בדואר המסורתי (מכתבים) ומדובר בירידה שנתית ממוצעת של 8%(-) בתחום זה.

לדבריו, ישראל היא כיום בעלת שיעור הצמיחה הגבוה ביותר בתחום המסחר האלקטרוני בין מדינות ארגון ה- OECD. היקף הקניות השנתי בתחום המסחר האלקטרוני בישראל הוא  10 מיליארד שקל.

מנכ”ל הדואר הצביע על גידול משמעותי בכמות החבילות הנשלחות מחו”ל לישראל: עפ”י ההערכות הכמות תעמוד השנה על 65 מיליון חבילות ואילו בשנת 2020 הכמות כבר תגדל ל- 100 מיליון חבילות. כל החבילות מטופלות כיום במרכז החדש של הדואר בעיר מודיעין.

הוא ציין כי כיום החבילות מועברות לנמענים בתוך 4-6 ימים ממועד הגיען לארץ.

בתשובה לשאלה לגבי המתחרים בתחום, אמר דני גולדשטיין כי להערכתו כל חברות השילוח השונות מטפלות יחדיו ב- 3-4 מיליון חבילות נכנסות לארץ בשנה ואילו הדואר טיפל אשתקד ב- 53 מיליון חבילות נכנסות.

עוד אמר המנכ”ל כי בשנת 2016 היו 2,400 חבילות שדווח עליהן כי לא הגיעו לנמענים בארץ מתוך, כאמור, 53 מיליון חבילות נכנסות.

ח”כ איתן ברושי העלה בדיון נושא שלא נכלל בו מלכתחילה: אובדן חבילות הנשלחות בארץ כשהמוען והנמען מתגוררים כאן. בהקשר זה הוא שאל גם לגבי נושא הפיצוי הכספי הניתן עבור חבילות שאבדו. בנקודה זו התעוררה מחלוקת בין הנתונים מה שנאמר ע”י נציג דואר ישראל לבין נציגת מחלקת פניות הציבור במשרד התקשורת.

יו”ר הוועדה ח”כ איתן כבל ביקש לקבל עד ה- 11 ביוני 2017 נתונים נוספים לגבי נשוא החבילות.