ממשלת ישראל תדון ב- 28.6.2015 בנושא קידום הסוגיה האסטרטגית “ישראל דיגיטלית” כנגזרת מהערכת המצב האסטרטגית כלכלית-חברתית לממשלה

הממשלה בישיבתה ביום ראשון (28.6.2015) תדון בנושא קידום הסוגיה האסטרטגית “ישראל דיגיטלית” כנגזרת מהערכת המצב האסטרטגית כלכלית-חברתית לממשלה.  מטה ישראל דיגיטלית נמצא כיום באחריות השרה לאזרחים ותיקים גילה גמליאל.

בהצעה לההחלטה נאמר בין היתר: “מחליטים – ליישם את כיווני הפעולה באמצעות תוכנית מתאר לקידום המיזם הלאומי ‘ישראל דיגיטלית’ תוך שיתוף פעולה הדוק עם משרדי הממשלה ויחידות הסמך ורתימת המגזר הפרטי והשלישי”. השרה גמליאל תביא לאישור הממשלה תוכנית דיגיטלית לאומית רב-שנתית בתוך ארבעה חודשים ממועד קבלת החלטה זו וזאת לאחר השלמת תהליך היוועצות עם משרדי הממשלה הרלבנטיים, גורמים רלבנטיים במגזר הפרטי והשלישי. שרי החינוך, הרווחה, הבריאות והכלכלה יביאו לכלל סיום  בתוך חצי שנה את גיבוש התוכניות הדיגיטליות המשרדיות הנובעות מהתוכנית הדיגיטלית הלאומית. יוקמו צוותי יישום משרדיים נוספים (מנהל השלטון המקומי במשרד הפנים, משרד המשפטים, רשות המסים והמוסד לביטוח לאומי) ואחרים – במידת הצורך.

בהקשר של תוכניות לקידום נדבכים רוחביים למיזם ‘ישראל דיגיטלית’ מדובר ספציפית במיזם הסיבים ובנושא ביומטריה:

מנכ”ל משרד התקשורת והצוות הבינמשרדי להסרת חסמים לפריסת תשתית הסיבים האופטיים בראשותו יגבש צעדים אופרטיביים לקידום פריסת תשתית הסיבים האופטיים בתוך 90 יום ממועד קבלת החלטה זו. מנכ”ל משרד התקשורת ידווח אחת לחצי שנה לוועדת ההיגוי של מיזם ‘ישראל דיגיטלית’ אודות סטטוס פריסת תשתית הסיבים האופטיים.

הממונה על היישומים הביומטריים במשרד ראש הממשלה והצוות הבינמשרדי להזדהות בטוחה שבראשותו יפרסם בתוך 90 יום היוועצות לגבי רמות ההזדהות הדרושות לצורך קבלת שירותים (Levels of Assurances)  כתוצר ראשון של המדיניות להזדהות בטוחה, טרם הבאתה לאישור הממשלה. רמות ההזדהות ייבחנו מעת לעת ויעודכנו עפ”י צורך ע”י  הצוות הבינמשרדי להזדהות בטוחה.

מתוך דברי הרקע להצעה להחלטה בממשלה

“מהפכת המידע לא פסחה על ישראל, שנהנית מיכולות טכנולוגיות גבוהות ונחשבת למובילה עולמית בתחומים מגוונים ובהם סייבר וביג דאטה.  המוניטין של ישראל כ- Start-Up Nation התפתחו בשל ההון האנושי המוכשר, החדשנות והיזמות המאפיינים את ישראל ובזכות ההצלחה חסרת התקדים של ישראל בתחומי הקמת חברות צעירות וביצוע מחקר ופיתוח (מו”פ) איכותי לחברות הטכנולוגיה המובילות בעולם. בתקופה הנוכחית ישראל פועלת להנחת תשתית פס רחב שתאפשר לפתח שירותים וטכנולוגיות חדשניים ומתקדמים.

לצד זאת, ועל אף שמדינת ישראל היא מדינה בעלת אחוזי שימוש גבוהים באינטרנט, טלפונים חכמים (סמרטפונים) וברשתות חברתיות,  בשירותים הציבוריים יש ניצול לא מספק של טכנולוגיות זמינות. כמו כן, תהליך קבלת ההחלטות בממשלה ככלל אינו מתבסס על מידע תומך מדיניות ברמה מספקת עקב רמה נמוכה של שיתוף מידע תוך ובין-משרדי ובין הממשלה לשותפים חיצוניים ולציבור הישראלי. שיתוף פעולה עם חברות רב-לאומיות וחברות הזנק מקומיות,  אימוץ טכנולוגיות חדשניות וכוח אדם מיומן והשימוש בתשתית הפס הרחב יכולים להניע שיפור ביעילות של פעילות הממשלה, לצד שיפור משמעותי ברמת השירותים הציבוריים, בהוזלתם ובהעלאת הצמיחה במשק.

נוסף על הפעילות הטכנולוגית והארגונית הממשלתית, יש להשקיע מאמצים מרובים בפיתוח הון אנושי אשר יסייע למנוע גידול של פערים חברתיים בין אזרחים בעלי חיבור לטכנולוגיה ואוריינות טכנולוגית ובין כאלה שלא.

אשר על כן נדרשת פעולה אסטרטגית-רוחבית ורציפה לשם ביצוע קפיצת מדרגה דיגיטלית ביכולות הממשלה ובשירותים לציבור. במסגרת הערכת המצב המוצגת לממשלת ישראל ה- 34 (בהמשך להחטלת ממשלה 5208) אופיינה ‘ישראל דיגיטלית’ כסוגיה אסטרטגית ממנה נגזרים כיווני פעולה לטיפול מיידי. בהחלטת ממשלה זו מובאת תכנית מתאר לקידום על-ידי השרה והגורמים המקצועיים הרלוונטיים. זאת לצד טיפול כלל ממשלתי ומתמשך בכיווני הפעולה שפורטו”.