מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדואר בדבר חובת הצגת פרטים בהודעה על משלוח דבר דואר רשום

מליאת הכנסת אישרה (שני, 27.2.2017) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הדואר (תיקון מס’ 12) של ח”כים נחמן שי ואורי מקלב בדבר חובת הצגת פרטים בהודעה על משלוח דבר דואר רשום.

עפ”י הצעת החוק יחוייב כי מי ששולח דואר רשום לציין על גבי דבר הדואר את הפרטים הבאים: שם השולח, מען השולח והאפשרות שחזקת מסירה הקבועה בדין תחול לגבי דבר הדואר.

בהתאמה לחובות השולח, בעל רישיון למתן שירותי דואר לא יקבל למשלוח דואר רשום, שלא מצוינים על גביו הפרטים האמורים, ופרטים אלה יצוינו גם בהודעה אשר מזמינה את הנמען לאסוף את דבר הדואר.

החוק פוטר את המדינה ומוסדותיה [שהם, לעניין זה, משרדי הממשלה ויחידות הסמך שלהם, משטרת ישראל (מ”י), הרשות הארצית לכבאות והצלה (כב”ה), בתי-משפט ובתי- דין] מהחובה לרשום את שם השולח ומענו, ובמקום זאת יירשם רק שם השולח – “מדינת ישראל”.

בדברי ההסבר להצעת החוק כתבו יוזמיה: “בעל רישיון כללי למתן שירותי דואר אינו חייב לציין בהודעה בדבר משלוח דבר דואר רשום בארץ שהוא מוסר לנמען את שמו ומענו של השולח, זאת, למרות שבעת מסירת דבר הדואר על ידי השולח לידי בעל הרישיון, מחויב השולח למסור את שמו ומענו. החסרת פרטים אלה מונעת מן הנמען לדעת מי השולח ומהי מידת הדחיפות לקבלת דבר הדואר, שכן איסוף דבר הדואר מצריך הגעה לבית דואר. לכן, מוצע לחייב את בעל הרישיון לפרט בהודעה בדבר משלוח דבר דואר רשום בארץ גם את שמו ומענו של השולח.”

ח”כ נחמן שי מיוזמי החוק אמר בדיון במליאת הכנסת כי “היום גאלנו סוף סוף את הציבור הישראלי מהחידה הגדולה. אין סיבה שנגיע לסניף בלי לדעת מה אנחנו הולכים לקבל. מדובר בזכות אזרחית בסיסית והגיע הזמן שתקבל מענה. עדיף מאוחר מאשר אף פעם. זהו חוק חשוב והכרחי מאין כמותו.”

ח”כ אורי מקלב מיוזמי החוק אמר בדיון במליאת הכנסת כי “ההצעה הזו התגלגלה במשך כמה כנסות על אף שמדובר פה בזכות הכי אלמנטרית שאי אפשר להכריח בן אדם לבוא לסניף הדואר מבלי שהוא יודע מי שלח לו את החבילה. אני לא חושב שזה היה נכון להחריג את הממשלה אבל העדפנו להרוויח חצי מההצעה מאשר לא כלום. בסופו של דבר גם הרשויות המקומיות יכנסו תחת ההצעה הזו. ההצעה הזו תמנע מהרבה אנשים טרדה מיותרת”.

19 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק ללא מתנגדים.

הערות עורך Read IT Now:  ב- 28 בנובמבר 2015 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה “הכנסת אישר בטרומית: חובה לציין את שם השולח על דואר רשום”, המתייחסת להצעת החוק הנ”ל.

ב- 28 ביוני 2014 פירסמתי ידיעה כאן באתר לפיה “וועדת השרים לענייני חקיקה תדון ביום א’ (29 ביוני 2014), בין היתר, בהצעת חוק של שר התקשורת גלעד ארדן: טיוטת חוק הדואר (רישום פרטי שולח ע”ג דבר דואר וציונם בהודעה), התשע”ד – 2014”. דיווחתי גם כי ב- 25 במארס 2014 פירסם משרד התקשורת הודעה לעיתונות שכותרתה הייתה: “שר התקשורת החליט: דואר רשום יכלול את פרטי השולח כדי למנוע טרחה מיותר ובזבוז זמן של הציבור”.