מיזם משותף למטה הסייבר הלאומי במשרד רוה”מ ולאוני’ ת”א וב”ג: תוכניות הכשרה אקדמיות-טכנולוגיות ייחודית לנוער בתחום הסייבר; פרוייקט ייחודי בארץ ובעולם

מטה הסייבר הלאומי במשרד ראש הממשלה פירסם ב- 9 ביולי 2015 כוונה להתקשרות לביצוע מיזם משותף ללא כוונת רווח עם בית-הספר להנדסאים באוניברסיטת תל אביב ועם אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

שווי ההתקשרות : המטה מבקש להתקשר בסכום של 530,000 ₪ לטובת הארכת הסכם המיזם המשותף עם אוניברסיטת בן-גוריון ובסכום של 411,045 ₪ לטובת הארכת הסכם המיזם המשותף עם אוניברסיטת תל אביב.

במסמך ההסבר לבקשה נאמר כי מטה הסייבר הלאומי עוסק בבנייה של אסטרטגיה לאומית שייעודה הגדלת ההון האנושי בתחום הסייבר וטיובו. זאת לצד תמיכה בפרוייקטים שונים הקיימים כבר כיום וייזום פרוייקטים חדשים שעשויים להגשים מטרה זו. מתוך הקבוצה אשר מהווה את הבסיס הרחב עליו נבנים המערכים הטכנולוגיים השונים בתחום הסייבר, ניתן לסמן קבוצה ייחודית ומצומצמת – “עילית” בתחומי המדעים והטכנולוגיה. קבוצה זו אחראית במידה רבה לחדשנות ולפריצות הדרך הטכנולוגיות והמדעיות בתעשייה, באקדמיה ובמערכת הביטחון. חרף גודלה המצומצם, הקבוצה היא מנוע הצמיחה המרכזי במערכות אלה. השקעה בקבוצה זו, תתרום לשימור ולהעצמה של אותה חדשנות נדרשת.

לאור זאת, המטה מעוניין לקדם תוכנית לאומית ייחודית שמטרתה איתור וטיפוח של אותה עילית. גילאי החטיבה והתיכון מהווים הזדמנות עבור בני נוער, אשר מסוגלים ללמוד ולהפיק הרבה מעבר למה שיש למערכת החינוך הסטנדרטית להציע. זאת, בזכות הזמן הפנוי שיש להם באופן יחסי, מוחם הצעיר ש”סופג” באופן יעיל יותר וההשפעה ארוכת הטווח שיש להתנסויות והחוויות שלהם על החלטותיהם בעתיד. לאור זאת, התוכנית תתמקד בהכשרה בחינוך הלא פורמלי, במקביל ללימודים, במשך ארבע שנים בכיתות ט’ עד י”ב.

לשם כך הוקם פיילוט בן שנה אחת של תוכנית שהתחיל בקיץ 2014 באוניברסיטאות ת”א ובן-גוריון,  במסגרת מיזם משותף  לפי תקנה 3 (30) לביצוע מיזם משותף אשר יפעל ללא כוונת רווח למטרה של חינוך. במסגרת הפיילוט אותרה קבוצת תלמידים אשר למדו במסגרת השנה הראשונה של תוכנית מלאה.

התוכנית הינה ייחודית בארץ ובעולם. לא קיימות כיום תוכניות הכשרה אקדמיות-טכנולוגיות לנוער בתחום הסייבר והתוכנית הינה יוזמה של המטה. על מנת לבנות בעתיד התקשרות איכותית ונכונה לרכישת השירות של ניהול תוכנית ההכשרה, המטה מעוניין בניהול פיילוט לתוכנית, ממנו אפשר יהיה ללמוד את העקרונות והשיטה הנכונים לניהול התוכנית לטובת דרישה במסגרת הליך התקשרות בהמשך.

בכוונת המטה להאריך את המיזם המשותף עם אוניברסיטאות ת”א ובן-גוריון לשנה אחת נוספת, כל אחת לחוד. במסגרת שנה זו, ילמדו תלמידי השנה הראשונה את שנת הלימודים השנייה, וכן ייקלט מחזור נוסף.

על האוניברסיטאות המשתתפות בפיילוט לעמוד בשני תבחינים: מסגרת וניסיון, לפי הפירוט הבא:

מסגרת – אוניברסיטת מחקר שעוסקת במחקר אקדמי-טכנולוגי בתחום הסייבר, מעניקה תואר ראשון ולה מסגרת הכשרות ולימודים לנוער.

ניסיון – אוניברסיטה המפעילה כבר כעת תוכנית לבני נוער בעלת תפיסה הוליסטית שמטרתה להקנות מגוון רחב של ידע ומיומנויות, שמטרתה למצות את יכולתם של המשתתפים להשתלב בעתיד במו”פ ובמחקר מדעי-אקדמי בתחום מסוים.

התוכנית כוללת לימודים אקדמיים, אשר מזכים בנקודות זכות אקדמיות לתואר ראשון בתחומי המתמטיקה ומדעי המחשב. רק גופים אקדמיים המעניקים תואר ראשון בתחומים אלה יכולים לעמוד בדרישה זו.

מהות התוכנית לפתח את עתודת המו”פ של ישראל בתחום הסייבר. ציר ההכשרה המרכזי בתוכנית מתבסס על התנסות והשתתפות במחקרים אקדמיים ממשיים בתחומי הסייבר. אוניברסיטאות המחקר בישראל הם הגורם היחיד אשר מכשיר אנשי מחקר אקדמי (תואר דוקטור ומעלה). האוניברסיטאות הן גופי מחקר מובהקים, לעומת מסגרות לימוד אקדמיות אחרות (כמו המכללות) בהן מחקר הינו מטרה משנית ללימודים אקדמיים. לאור זאת, אוניברסיטאות המחקר הן המסגרת המתאימה היחידה בה נכון להצמיח אנשי מחקר לעתיד.

תוכניות לימודים לנוער, ובפרט כאלה המכילות מרכיבים של העשרה, התנסות ופיתוח אישיותי, נבדלות באופן ברור ממחקר אקדמי ולימודים אקדמיים סטנדרטיים המתקיימים בגופים האקדמיים. אי לכך, רק גופים אקדמיים שיש להם מסגרות חינוך והכשרה ייעודיות לנוער יכולות לעמוד בדרישות התוכנית.