מטה ישראל דיגיטלית מבקש אישור למיזם משותף עם אוני’ בן-גוריון לקידום חדשנות דיגיטלית בהיקף 16 מיליון ש”ח

הגוף המפרסם: המשרד לשיוויון חברתי [לשעבר, המשרד לאזרחים ותיקים]/מטה ישראל דיגיטלית

שם הספק: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, באר שבע

מהות ההתקשרות: מיזם משותף עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לקידום חדשנות דיגיטלית בתחומי הבריאות, הרווחה, החינוך וערים חכמות (Smart Cities)

התחלת ההתקשרות: 1 בבפרואר 2016; סיום ההתקשרות: 1 בפברואר 2018 עם אופציה להארכת ההסכם בשלוש שנים נוספות ללא תמורה נוספת.

החלטה: אושר ע”י וועדת המכרזים המשרדית בכפוף לאישור סופי של החשבת הכללית [לאחר שמתאפשרת הגשת הסתייגויות באמצעות מערכת מנו”ף (מערכת ניהול ופרסום מכרזים ופטור ממכרז) של משרד האוצר/החשכ”ל/מינהל הרכש הממשלתי עד 19.1.2016].

הערות: וועדת המכרזים קיימה ארבע ישיבות בנושא זה בחודשים נובמבר-דצמבר 2015. בפרוטוקול המסכם נאמר כי ב- 18.3.2015 אישרה וועדת המכרזים המשרדית לרכש והתקשרויות בענייני ענ”א (תחומי תקשוב וישראל דיגיטלית) במשרד ראש הממשלה יציאה למכרז פומבי עבור הקמת מרכז חדשנות בדרום. במסגרת המכרז נדרש כי המציע יהיה מוסד מחקרי ורב תחומי, שיש לו קשרים עם מוסדות מקבילים בעולם, והוא בעל ניסיון במחקר וביצוע של פרוייקטים חדשניים. כמו כן נדרש כי המרכז יוקם פיזית בדרום, שכן הקמתו תשרת את תושבי/עסקי הדרום בהתאם להחלטת ממשלה 2025 מיום 23.9.2014 בדבר תוכנית רב-שנתית לפיתוח הדרום.

לאחר התייעצויות שונות הוקפאו הליכי המכרז הפומבי בטרם פורסם ובוצעה עבודת מטה מקיפה ע”י היחידה המקצועית.

מאז הקפאת המכרז הפומבי, הוקם בחודש אוגוסט 2015 ע”י אוניברסיטת בן גוריון מרכז לחדשנות דיגיטלית [Center for Digital Innovation, CDI]. מייסדי ה- CDI הם בראש ובראשונה אוניברסיטת בן-גוריון, באמצעות חברה בבעלותה – ב.ג. נגב טכנולוגיות יישומים בע”מ – המחזיקה ב- 40% מהונה המונפק של ה- CDI וחברו איתה שישה גורמים נוספים שכל-אחד מהם מחזיק ב- 10%. היחידה ביקשה להתקשר במיזם משותף משולש עם האוניברסיטה ועם CDI. ואולם התברר בדצמבר 2015 כי לא ניתן אישור משפטי להתקשרות עם ה- CDI [כיוון שאינו מחוייב באישור ניהול תקין כנדרש בהחלטת ממשלה מיולי 2001 וטרם מלאו שנתיים להיווסדו].

היחידה המקצועית הגישה ב- 24.12.2015 בקשה מתוקנת במסגרתה היא מבקשת להתקשר במיזם משותף אך ורק עם האוניברסיטה. מדובר במיזם משותף עם אוניברסיטת בן-גוריון בנגב לקידום חדשנות דיגיטלית בתחומי הבריאות, הרווחה, החינוך וערים חכמות (Smart Cities) בהיקף כולל של 16 מיליון ₪ לתקופה של 24 חודשים (עם אופציה להארכת ההסכם בשלוש שנים נוספות ללא תמורה נוספת) כשחלקה של הממשלה יהיה 8 מיליון ₪ וחלקה של האוניברסיטה 8 מיליון ₪ נוספים.

במסגרת המיזם המשותף יבוצעו פרוייקטים שונים בתחום הדיגיטציה ובהם:

+ הקמת תשתית דיגיטלית מתקדמת להכשרות (הן במעבדה מתקדמת להפקת תכנים והם כיתה מתקדמת להעברת הכשרות);

+ הקמת ECO SYSTEM (קהילה) של המיזם המשותף: יזמים, משתמשים, משקיעים, חוקרים ואנשי מדיניות, אשר יתכמו בקיום תקשורת ושיתופי פעולה בין אנשי חינוך, חוקרים, מפתחים וחברות בתחומי הטכנולוגיה החינוכית אשר מעוניינים לקחת חלק בפיתוח מיזמים עבור עולם החינוך;

+ הקמת “מרכז חדשנות לבריאות דיגיטלית” המתמקד בקידום חדשנות רפואית אשר יפתח מענה לבעיות ולכשלים בעולם ה- healthcare;

+ רווחה דיגיטלית לגיל השלישי (health aging) – בניית מרכז סימולציה לגיל השלישי אשר יכלול את סביבות חייו השונות של האזרח ובחינתן מבעד לפריזמות של חוקרים, גרנטולוגים, פסיכולוגים, מוסדות ממשלה (המוסד לביטוח לאומי) ועוד.

וועדת המכרזים המשרדית ביקשה לדעת ונענתה בישיבה כי אוניברסיטת בן-גוריון החלה בפעילות בהיקף קטן מאוד בתחומים הנושקים לתחומי המיזם המשותף כגון מתן ייעוץ לחברות הזנק באמצעות ה- CDI שבבעלותה. הוועדה מבהירה כי לא ניתן יהיה לשאת בעלויות של רכיבים ופרוייקטים אשר היו קיימים טרם המיזם, דבר אשר יש לעגן בהסכם עם האוניברסיטה. לבקשת וועדת המכרזים אישרה היחידה המקצועית כי אין חפיפה בין הפרוייקטים של המיזם המשותף נשוא בקשה זו לבין הפרוייקטים המשותפים במסגרת ההתקשרות בפטור עם עיריית באר שבע הכוללים בעיקר מיזמים בתחום ה- e-muni כמו מערכת BI לעירייה והנגשת מאגרי המידע העירוניים לציבור.