מחקר חדש בהובלת צוות חוקרים מהטכניון ובתמיכת משרד המדע יסייע להפחתת התורים בחדרי המיון; יציע לראשונה אפליקציית מידע למטופלים ולמתלווים אליהם, במטרה להפחית את התסכול והכעס

חדר מיון בקליק: להגיע לחדר מיון זאת תמיד סיטואציה מלחיצה היוצרת בלבול, חוסר במידע ותלות בצוות העמוס. מחקר בהובלת צוות חוקרים מהטכניון ובתמיכת משרד המדע והטכנולוגיה, יעקוב לראשונה אחר בית-חולים בזמן אמת במטרה לגלות כיצד לניתן לייעל את המידע למטופלים, להפחית את העומס על הצוות ולהקטין את רגשות התסכול שעלולים להפוך לפרצי אלימות.

את המחקר מובילה ד”ר גלית יום טוב מהטכניון שהציגה את המחקר בכנס חדשנות בהנדסה של משרד המדע והטכנולוגיה ב- 18 ביוני 2017.

“המחקר הנוכחי ומחקרים קודמים יאפשרו למערך הבריאות להציג באפליקציה את זמני ההמתנה המשוערים לתחילת הטיפול בכל חדר מיון וכן לשלבים השונים בטיפול. בחלק גדול מישראל יש אפשרות בחירה בין חדרי המיון, ולכן המחקר יכול גם להועיל ולקצר תורים”, הסבירה ד”ר יום טוב.

בתחילת 2018 צפויה ד”ר יום-טוב, פרופ’ אבי פרוש ופרופ’ ענת רפאלי מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון להתחיל בפיילוט בבית-החולים כרמל בחיפה. במהלך הפיילוט, מטופלים שיגיעו לבית-החולים יוכלו לקבל מידע על כל השלבים של הביקור בחדר המיון. כך, למשל, אם נדרשת להם בדיקת MRI, הם יוכלו לראות כי זמן ההמתנה לבדיקה הוא שעתיים, ולאחר מכן תיערך הבדיקה עצמה במשך 25 דקות.

המידע המפורט, מקווים החוקרים, יסייע למטופלים להקטין את הלחץ הכרוכה בשהות בבית-החולים. החוקרים יבצעו ניתוח באמצעות אלגוריתמים ייחודיים של נתונים שייאספו במטרה להבין את משך ההמתנה והזמן הנדרש לכל טיפול.

לדברי פרופ’ ענת רפאלי,  “אנשים שמגיעים לחדרי מיון הם לחוצים מעצם ההגעה לבית-החולים. אי ההבנה של מה עומד לקרות לי ומתי או מדוע לא קורה לי שום דבר, מוסיפה לתסכול. אם לוקחים בחשבון שזמן השהות הממוצע בחדר מיון בישראל הוא כ- 5 שעות לרבות זמן ההמתנה והבדיקות עצמן הרי שמדובר בזמן ממושך שמקשה על ההתמודדות”.

היא מציינת כי הבנה טובה של משך הזמן והבדיקות יכולה לסייע לבתי החולים בהחלטות רכש מדויקות יותר, וכן להקטנת המדדים של מטופלים שחוזרים לחדר המיון או מטופלים שעוזבים ללא קבלת שירות.