מה שהחל ב- 2016 כתביעה (ובקשה לאשרה כתובענה ייצוגית) נגד YES בהיקף קבוצתי של יותר מ- 700 מיליון ₪, הסתיים ב- 12/2019 בבקשת הסתלקות מוסכמת ודחיית התביעה

ב- 7 בדצמבר 2019 הודיעה בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ לבורסה לניירות ערך בתל אביב ולרשות ניירות ערך כי “בהמשך לדיווח המיידי של החברה מתאריך 9.4.2016 […] בדבר תביעה ובקשה להכיר בה כתביעה ייצוגית אשר הוגשו כנגד החברה הבת די.בי.אס שירותי לווין (1998) בע”מ (YES) בבית-המשפט המחוזי בתל-אביב יפו, בעניין התנאי הכלול בהסכם ההתקשרות של YES עם לקוחותיה, המאפשר ‘להקפיא’ מנוי לתקופה מוגבלת בגינה נמנע הלקוח מתשלום דמי מנוי, אשר נטען כי הינו תנאי מקפח ובלתי סביר בחוזה אחיד, וכן בטענה כי YES מאפשרת ‘הקפאת’ מנוי לתקופה קצרה יותר ללקוחות המתקשרים אליה בקשר לעניין זה טלפונית, דבר שנטען כי מהווה הטעיה צרכנית והתנהלות שלא בתום לב, מתכבדת החברה לדווח כי ביום 5.12.2019 אישר בית-המשפט את הסתלקות המבקשים מהבקשה לאישור תביעה ייצוגית, מחק את הבקשה ודחה את התביעה האישית של המבקשים”.

מדובר בת”צ 10957-04-16, אייל, קוצ’ינסקי, מיכל וולף קוצ’ינסקי ואלירן אורן נגד חברת DBS, שהם לקוחות החברה 14 שנים לפחות.

כבוד השופט דורון חסדאי כתב בין היתר בפסק דינו שניתן ב- 5.12.2019 כי מדובר בבקשה מוסכמת להסתלקות של שלושה התובעים מתביעתם.

“ביום 6.4.2016 הגישו המבקשים 1-2 בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד המשיבה. ביום 14.2.2018 הגישו המבקשים בקשה מתוקנת לאישור התובענה הייצוגית. עניינה של בקשת האישור הוא בהוראות הסכם ההתקשרות של המשיבה (חברת יס), המספקת שירותי טלביזיה באמצעות לוויין ללקוחותיה.

“עפ”י הנטען בבקשת האישור, מערכת היחסים בין המשיבה לבין לקוחותיה מוסדרת באמצעות ‘הסכם התקשרות’. המדובר בהסכם סטנדרטי אשר מתעדכן מעל לעת על ידי המשיבה ואשר למיטב ידיעת המבקשת אושר ע”י המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין אשר הוקמה מכוח חוק בזק.

“עפ”י הוראות ההסכם, התקופה המינימלית שבמסגרתה ניתנת ללקוח האפשרות ‘להקפיא’ את המנוי, ובכך להימנע מתשלום דמי מנוי למשיבה היא 30 יום.

“לטענת המבקשים, מגבלה זו שוללת הלכה למעשה את יכולת רובם של לקוחות המשיבה לעשות שימוש בזכותם להקפיא את המנוי, שכן מרבית תושבי ישראל, שהם לקוחות המשיבה, לא יוצאים לחופשה שנתי של 30 יום בשנה ומעלה ובוודאי שלא 30 ימי חופשה ברציפות.

“[…] לאור האמור התבקש בית-המשפט לקבוע כי התנהלות המשיבה, אשר מצד אחד מפרסמת באתר האינטרנט שלה כי לא ניתן להקפיא את המנוי לתקופה קצרה מ- 30 ימים ומונעת מלקוחותיה לבצע הקפאה מקוונת לתקופה קצרה יותר, ומאידך מאפשרת הקפאה כאמור ללקוחות המתקשרים אליה טלפונית, מהווה הטעייה צרכנית מן המעלה הראשונה והתנהלות שלא בתום לב”.

חברת די. בי אס. שירותי לוויין השיבה בפרוטרוט על כתב הטענות וטענה בין היתר כי “[…] תקופת ההקפאה המינימלית אושרה ע”י המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, הלוא היא הרגולטור המפקח על המשיבה ופעולותיה.

“יתרה מכך, סעיף דומה מצוי גם בהסכם שבין ברת הוט ללקוחותיה וגם הוא  אושר ע”י המועצה וכן על-ידי בית-הדין לחוזים אחידים. לעניין זה יצויין כי תקופת ההקפאה המינימלית בחברת הוט עומדת על שלושה חודשים, ומכאן שתקופת ההקפאה שבהסכם ההתקשרות של המשיבה היא סבירה ביותר”.

חברת DBS גם טענה כי “[…] המודל העסקי שלה מאפשר התנתקות של המנוי מן השירות כל אימת שיחפוץ בכך, ללא כל עלות. המודל העסקי בנוי על מתן שירות מתמשך, רציף, שהתשלום עבורו מתבצע מידי חודש בחודשו. מודל זה אינו מתיישב על ביצוע הקפאה חוזרת ונשנית של המנוי, לפרקי זמן קצרים. מכאן, שבקשת האישור חותרת תחת המודל העסקי של המשיבה ומנסה לכפות עליה מודל עסקי שונה”.

“[…] בשים לב לעובדה שהמשיבה פועלת בסביבה תחרותית וכן בשל העובדה שהיא מעוניינת לשמור על שביעות רצונם של לקוחותיה ולשמר אותם, פונה לנציגי שירות הלקוחות של המשיבה, טרם חלפו 30 הימים ומבקש ‘להפשיר’ את המנוי, רשאים נציגי השירות, לפנים משורת הדין ומטעמים שירותיים – להיעתר לבקשתו”.