מה הקשר בין חזיר בר, חברת בזק ומשרד התקשורת?

ב- 10 בפברואר 2015 פירסם אבי וייס ידיעה שכותרתה “בזק נגד משרד התקשורת בגלל חזיר בר שנפל לבור בקיבוץ פרוד“.

בכותרת המשנה נאמר: “זו לא מתיחה ל- 1 באפריל. חברת בזק הגישה בג”ץ לבית המשפט המחוזי בת”א, שבו היא מערערת על החלטת משרד התקשורת להטיל עליה קנס של 150,600 ש”ח בגלל שלא דיווחה, שכ- 40 מנויי טלפון בקיבוץ פרוד נותקו בגלל חזיר בר”.

בידיעה עצמה נכתב בין היתר: “משרד התקשורת העלה אמש בשקט לאתרו הודעה לפיה חברת בזק הגישה לבית-המשפט המחוזי בת”א עתירה מנהלית כנגד החלטת סמנכ”ל בכיר פיקוח ואכיפה של משרד התקשורת שמילה מימון, החלטה מיום 11.12.14 להטיל על בזק קנס (עיצום כספי) בגין הפרה של תקנה 8(א) לתקנות הבזק – הפיקוח על פעולותיו של בעל רישיון, והוראות נוהל ‘דיווח על אירוע מיוחד’ מיום 31.1.13, שמסדיר את אופן הדיווח בהתאם לתקנה האמורה […] בסיפור של בזק, מדובר על מקרה, שקרה ביוני 2013 (!), שבו חזיר בר נפל לבור תקשורת, שהמכסה שלו נגנב בקיבוץ פרוד בגליל. כתוצאה מהנפילה, החזיר נלכד בתוך הבור (שחלקו היה מוצף מים, בגלל היעדר מכסה), והחזיר מרוב רעב (מים לשתות היו לו בשפע…) החל לאכול את כבלי הטלפון. כשהרגישו בקיבוץ פרוד, שיש כ- 40 טלפונים מנותקים, הזעיקו את בזק, שגילתה את החזיר בבור הפתוח של הקיבוץ. כדי לשמור את החזיר בחיים, בזק הזעיקה את חברי ארגון ‘תנו לחיות לחיות’, צביקה תמוז מ’מוקד חי’ יחד עם כ- 7 עובדי בזק משכו את החזיר בחבל מהבור, ואז התקלה המוזרה הזו תוקנה”.

בפיסקת הסיום של אותו אייטם כתב וייס בין היתר: “אין ספק, שמדובר בעוד נפילה לתהום של התנהלות קלוקלת וחסרת אחריות, של שמילה מימון”.

באותו יום פירסם אבי וייס תגובית (טוקבק) לתגובית שהעלה אחד הכותבים. בתגוביתו כותב וייס בין היתר: “… מקרים שוליים ומוזרים כמו החזיר שנפל לבור של בזק – והוביל לנפילה של שמילה מימון בבור שכרה לעצמו, מטופל בבית-משפט מחוזי (…) אני מקווה שלשופטים יש מספיק חוש הומור, אחרת מישהו יאכל כאן קש ותבן לא כשר, והרבה…”.

יצויין כי ב- 22.11.2015 פירסם אבי וייס אייטם בנושא אחר שבו הזכיר כי “חשפנו כאן את האבסורד של הטלת קנס על בזק, בגלל שחזיר בר נפל לבור תקשורת בגליל, שנגנב לו המכסה, וכמה מנויים בקיבוץ פרוד היו מנותקים כמה ימים מהטלפוניה הקווית שלהם”.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

מה נגיד ומה נאמר?

ראשית, כדאי שתפקחו טוב טוב עיניים ותאזינו היטב: למשרד התקשורת, לפי אבי וייס, יש הרגל מגונה שוב ושוב להעלות בשקט מידע לאתר שלו [בלי תופים ובלי חצוצרות]. כאילו שלא רוצים להפריע לשכנים. רק אבי וייס – בחושיו המחודדים – מאתר את המידע הזה ומביאו לידיעת קוראיו.

ולגבי חזיר הבר? כיוון שלמיטב זכרוני אבי וייס לא פירסם מה היה סופה של העתירה של חברת בזק נגד משרד התקשורת, ואני איני אוהב סופים לא גמורים (ורצוי כמה שיותר עם הפי אנד) יגעתי ומצאתי את הפרוטוקול הרשמי. לטובת קוראי טלקום ניוז, להשלמת התמונה – להלן מה שכנראה לא סופר לכם.

בישיבה של בית-המשפט המחוזי בתל אביב (בשבתו כבית-משפט לעניינים מינהליים) ב- 16 בספטמבר 2015 בפני כבוד השופטת צילה צפת בעתירה מינהלית (עת”מ 48448-01-15) של בזק החברה הישראלית לתקשורת בע”מ נגד משרד התקשורת/המשרד הראשי:

עו”ד ניר אמודאי, אחד מבאי-הכוח של חברת בזק אמר (לפי הרישום בפרוטוקול): “נושא העתירה היא הקלות הבלתי נסבלת שמשרד התקשורת עושה עיצומים. הייתה פה תקלה של 40 מנויים שהתנתקו. כל היישוב היו מנותקים בלילה לא בגלל תקלה של בזק. אין מחלוקת לגבי הפעילות של בזק לתקן את התקלה, לא נגרם נזק למנויים. אבל בזק לא דיווחה על התקלה.

“בעקבות זאת, כמעט שנה וחצי,  מייד לאחר קבלת ההערה הזו שבזק מתקנת את הנהלים אצלה והיא מדווחת על כל אירוע למשרד התקשורת. תכלית העיצומים היא כלי עזר ביד משרד התקשורת לפיקוח ולא לענישה. אחרי שנה וחצי שלמדתי את הלקח ותיקנתי את התקלה, הזמנתי את משרד התקשורת לביקור. כמעט אחרי שנה וחצי מטילים עלי עיצומים. איזה תכלית זה מקדם אחרי שעברה שנה וחצי מהתקלה. כשאומר משרד התקשורת שיש פה תכלית של הרתעה. אבל אין שום תלונה נגדי במשך שנה וחצי (…) היינו צריכים לדווח והייתה אי-הבנה. גם על-פי נהלי הדיווח שלהם יש חשיבות לסדר הגודל. קיבלנו את הטענה שמדובר ביישוב. הדגש הוא על ההערה על אי דיווח והטלת העיצומים הייתה באותו יום. צריך לשים לב להתנהגות בזק בתקלה הזו, כמות המנויים שנפגעו ולאחר שחלפה שנה וחצי התקבלה ההודעה”.

לאחר הפסקה בדיון ועם התחדשותו הודיע עו”ד אמודאי כי “בזק מקבלת את המלצת בית המשפט ונסכים לדחות את העתירה”.

בהסכמת בא-כוח משרד התקשורת הודיעה השופטת על דחיית העתירה וכי אין צו להוצאות.

שורה תחתונה: בזק משכה את העתירה שלה נגד משרד התקשורת, העיצום הכספי נותר בעינו, מדברי הנציג המשפטי של בזק – עפ”י הפרוטוקול שהובא כאן – ניתן להבין כי הם היו צריכים לדווח על האירוע למשרד התקשורת בזמן מסויים ולא עשו כך.

ואנחנו, קוראיו של אבי וייס בטלקום ניוז, נותרנו עם חוש ההומור שלו. ממש טֶלֶ-קוֹמ-מֶדְיָה [או, טֶלֶ-קוֹמֶדְיָה].