מה אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ לא סיפר באייטם שלו [שכלל ‘חשיפה’ ‘בלעדית’ ‘נוקבת’] שפירסם ביום שישי (3.8)? [חלק ב’]

הקדמה: פעמים רבות בשנים האחרונות כתבתי כאן שוב ושוב כי אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ “מקבל השראה” ממידע שאני מפרסם לפניו באתר זה. כה חזקה היא אותה השראה שהוא חש צורך עמוק להשתמש במידע הזה באייטמים שהוא מפרסם לאחר מכן באתר שלו, מבלי לתת קרדיט למקור הפרסום הראשון.

לא זו אף זו: אבי וייס מצמיד לאייטמים הללו גם סיווגים ‘בלעדי’ ו’ראשונים לדווח’. הסיווגים הללו תוקפם ימים בודדים בלבד ויש להם שתי מטרות: המטרה הראשונה: ליצור רושם מוטעה בקרב קוראיו כאילו מדובר בעוד הישג עיתונאי אדיר [למרות שבפועל הוא כאמור משתמש במידע אשר פורסם קודם לכן כאן באתר זה]. המטרה השנייה: כך בנוי האתר שלו: אם תבדקו את ‘פירורי הלחם’ בידיעות שלו תיראו כי ידיעות עם הסיווג ‘בלעדי’ ממוקמות בראש הידיעות בדף הבית. קטגוריית העדיפות השנייה היא ידיעות המסווגות כ’ראשונים לדווח’. אח”כ – ידיעות המסווגות כ’נושא חם’ ו-‘שיחת היום’.

מקץ מספר ימים הידיעות ‘משונמכות’ ויורדות מטה מטה באתר שלו.

כתבתי שוב ושוב כי כל עוד ישתמש אבי וייס באתר שלו במידע אשר קרא ב- Read IT Now  ויצמיד אליו סיווגים כאילו מדובר בידיעות בלעדיות שלו – אכתוב את הדברים בצורה מפורשת כאן באתר שלי ואחשוף את השקרים הללו.

הצעתי לו לא אחת להוכיח כי טעיתי במה שכתבתי והבטחתי כי אתנצל פומבית על כך. הוא לא ניצל את ההזדמנויות הללו.

פתוחה הייתה גם הדרך בפניו להגיש נגדי תביעה קטנה על לשון הרע. גם את זה הוא לא עשה, לפחות עד כה.

כיוון שהוא ממשיך בסורו, אני אמשיך להציג את האמת לגבי ‘מומחה הטלקום [ש]מדבר’, אברהם (אבי) וייס עורך ‘טלקום ניוז’.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ה’חשיפה’ ה’בלעדית’ שפירסם אבי וייס עורך ‘טלקום ניוז’ ביום שישי (3.8) בשעות אחרי הצהריים; להלן עיקרי החשיפה, בקצרה:

+ ביום שישי 3.8.2018 בשעה 16:20 פירסם אבי וייס באתר שלו ידיעה שסווגה כ’בלעדית’ ובעיקרה: “כתב ‘דבר ראשון’ ארז רביב חשף (היום, 3.8.18 בצהרים) את מסמך ההחלטה, שהוגש ע”י שר התקשורת איוב קרא לאישור הממשלה ובעקבות זאת הוא הוציא סדרה נוקבת של שאלות לצמרת משרד האוצר”. מדובר בהצעת החלטה הקשורה לחברת אנלימיטד (בעבר – מיזם הסיבים או IBC).

+ בעקבות זאת, כותב אבי וייס כי “פניתי גם אני בשאלות דחופות ביותר לצמרת משרד התקשורת”.

+ באותו היום פירסם אבי וייס בשעה 18:00 עדכון לידיעה בו נאמר בין היתר כי העיתון ‘גלובס’ כתב ש”הוט מאיימת בבג”ץ, אם שר התקשורת לא יסיר את הצעת ההחלטה המוצעת שלו לממשלה” [הערת עורך Read IT Now: הידיעה ב’גלובס’ פורסמה באותו היום בשעה 11:01 עוד לפני ה’חשיפה’ כביכול של ארז רביב ופרסום ה’חשיפה’ הזאת ע”י אבי וייס].

+ (אין) הנחתום מעיד על עיסתו: כאמור, אבי וייס כתב כי ארז רביב שלח סידרה נוקבת של שאלות לדוברות משרד האוצר. ואפרופו נוקבת, במוצאי שבת פירסם אבי וייס אייטם בלעדי נוסף שקשור לפרשה [או כמו שהוא אוהב להשתמש לאחרונה במילה – סאגה] ושם התייחס לאייטם המקורי שלו מיום שישי אחרי הצהריים: “… כתבה, שפורסמה בעקבות חשיפה של הכתב הכלכלי ארז רביב מ”דבר ראשון”, כתבה מאוד חריפה ונוקבת, המומלצת לקריאה מקדימה, למי שפספס אותה” [הערה: ההדגשה – שלי].

+ בלי כל קשר, יש להניח, נתי טוקר כתב המדיה של TheMarker פירסם אייטם בנושא ההצבעה הצפוייה בישיבת הממשלה. הפרסום הראשון שלו היה במוצ”ש 4.8.2018 בשעה 21:09 כשהידיעה פורסמה שוב בראשון בבוקר.

+ אם תהיתם, ארז רביב פירסם ידיעה בנושא ב”דבר1″ רק היום, ראשון (5.8.2018) בשעה 06:24 [אבל לפרסום שלו אתייחס בחלק ב’].

בחלק א’ התייחסתי לאבי וייס בהקשר זה. כאן, בחלק ב’ של אייטם זה, אני מתייחס בעיקר לארז רביב מ”דבר1″.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

ועכשיו אל העוּבְדּוֹת:

צר לי להיות משבית שמחות אבל לא חשיפה ולא נעליים. ניתן לבדוק בבדיקה פשוטה ב- Google את מה שאכתוב עכשיו: כבר ביום חמישי 2.8.2018 בשעה 18:25 פירסמתי כאן באתר ידיעה שכותרתה: הממשלה תצביע ביום ראשון על “צמצום חובת הפריסה של חברת התקשורת – תיקון החלטת ממשלה”. למיטב ידיעתי, Read IT Now היה האתר הראשון לפרסם את הנושא לגבי הצעת ההחלטה לדיון והצבעה בישיבת הממשלה היום.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

יש לי הערכה מה קרה בין אבי וייס לבין ארז רביב ביום שישי (בעקבות פרסום הדברים אצלי יום קודם לכן) ובמיוחד מי בדיוק ניסח את השאלות שנשלחו לדוברות משרד האוצר. אבל, איני יכול להוכיח אותה ולפיכך לא אפרסם אותה כדי להימנע מתביעת דיבה.

יחד עם זאת, אני מבקש להפנות את תשומת ליבכם לשאלה ד’ בסידרת השאלות שנשלחה ע”י ארז רביב לדוברות משרד האוצר: “ההצעה מחזקת נורמה פסולה במשרד התקשורת לפיה החלטות מדיניות ראשיות נעשות לאחר התייעצות עם הגופים המפוקחים בלבד, ללא שיתוף משרדי ממשלה אחרים, ובייחוד ללא שיתוף נציגי הציבור, אותו אמור המשרד לשרת“.

מעניין שזהו ביטוי שגור אצל אבי וייס לפיו משרד התקשורת מתייעץ רק חברות התקשורת ולא עם נציגי הציבור המוסמכים. מצד שני, ייתכן שארז רביב מושפע מאוד ממה שהוא קורא אצל אבי וייס.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

מה צונזר מהפנייה עם סידרה נוקבת של שאלות ששלח ארז רביב לצמרת משרד האוצר?

אבי וייס ציטט במלואה את הפנייה של ארז רביב לדוברות משרד האוצר. אלא שכעבור מספר שעות, צונזרו מספר משפטים מתוך אותה פנייה של ארז רביב לדוברות האוצר [או, כלשונו של אבי וייס: “צמרת משרד האוצר”].

מהם המשפטים שצונזרו מתוך הפנייה המקורית? בעזרת אחזור מ- Google אני מפרסם כאן את מה שארז רביב כתב לדוברות האוצר ואבי וייס מחק מספר שעות לאחר מכן מנוסח האייטם שפירסם אצלו (למרות שכאמור במקור הוא פירסם גם אותם).

לאחר שארז רביב מציג את סידרת השאלות שלו בנושא, הוא כתב את הדברים הבאים: “כתבה בנושא תתפרסם היום אחר הצהריים [הערת עורך Read IT Now: הכוונה ליום שישי 3.8.2018 אחר הצהריים]. באם יש אפשרות לקבל את תגובת האוצר במוצ”ש, נשקול לדחות את פרסום הכתבה, בכדי לשלב בה את תגובת האוצר, ברגע עלייתה לאתר. תודה רבה מראש. ארז רביב. ‘דבר ראשון’.”

כאמור, הדברים הללו הופיעו בגירסה המקורית שאבי וייס העלה באתר שלו ביום שישי אחר הצהריים אך  נמחקו ממנו זמן קצר לאחר מכן, ואפשר להבין מדוע.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

כמה דברים לגבי ארז רביב:

■ איני מכיר את ארז רביב. איני יודע אם הוא בעל הכשרה ו/או מחזיק בתעודת עיתונאי. בוויקיפדיה כתוב לגבי אתר “דבר ראשון” בין היתר כי “מרבית הכתבים באתר אינם עיתונאים במקצועם, אלא פעילי התנועה החינוכית דרור ישראל,  שעברו הכשרה לשם הכתיבה באתר”. דברים אלה מתבססים על מה שכתוב באתר של תנועת דרור ישראל.

■ בדיקה במנגנון החיפוש של אתר “דבר ראשון” מעלה כי ארז רביב פירסם באתר שבעה אייטמים הכוללים אזכור של מיודענו אבי וייס כשהפעם הראשונה שעשה זאת הייתה בינואר 2017.

■ בחודש אפריל 2018 פירסם ארז רביב כתבת דיוקן על אבי וייס, “הלוחם הבודד בעוולות משרד התקשורת … נצ”מ בדימוס ומהנדס תקשורת בהווה, מפעיל אתר עצמאי שחושף כיצד בכירי המשרד מצפצפים (לכאורה) על החוק“. הייתי שמח לדעת האם ארז רביב מודע לאותה תביעת לשון הרע שהגיש עובד משרד התקשורת נגד אבי וייס לפני יותר משנה, נושא שכתבתי עליו בשעתו ובקרוב אחזור אליו, בפרסום נוסף.

■ רק הבוקר, יום ראשון 5.8.2018, בשעה 06:24, פירסם “דבר ראשון” ידיעה של ארז רביב לגבי ההצבעה הצפוייה בממשלה. איני יודע אם זו טעות שלו או טעות עריכה, אבל המשפט הראשון בידיעה [שכאמור פורסמה בראשון בבוקר] הוא: “הממשלה תדון מחר (ראשון) בהצעת ההחלטה שיזם משרד התקשורת”.

לא ידוע לי אם דוברות משרד האוצר השיבה לסידרת השאלות ‘הנוקבות’ של ארז רביב ואם השיבה – מה השיבה. העובדה היא שבידיעה עצמה שלו שפורסמה הבוקר אין כלל אזכור לתגובה מטעם משרד האוצר.

בנוסף לכך, משום-מה ארז רביב אינו מציין בידיעה שלו מהבוקר כי הוא הראשון לחשוף את הצעת ההחלטה של משרד התקשורת עליה צפוייה הממשלה להצביע.

■ בידיעה שלו הוא גם לא מאזכר – בשום צורה שהיא – את הידיעה הבלעדית של אבי וייס שהתבססה על ‘החשיפה’ של ארז רביב.

■ אין חולק על כך שזכותו המלאה של ארז רביב לקיים מערכת קשרים מקצועית עם אבי וייס או עם כל עמית (קולגה) אחר. תמהני, עם זאת, מי הדריך אותו עיתונאית-מקצועית לפעול בצורה כזו בה הוא כביכול חושף משהו ובמקום לפרסם את המידע מייד באתר שלו [גם אם היה מציין כי טרם התקבלה תגובת המשרד הממשלתי הרלבנטי] הוא מוסר את המידע לאתר אחר. מעניין אותי מה בדיוק חושבים באתר שלו על אופן העבודה הזה: שי ניב העורך הראשי מינואר השנה (הגיע מ”גלובס”), גיל פלוטקין מנהל האתר, טל כספין רכז המערכת, עו”ד ליאת דר היועצת המשפטית.