לראשונה, בקשה להתקשרות בפטור ממכרז מצד מנהל ‘מגן ישראל’ (‘הפרוייקטור’) פרופ’ רוני גמזו: התקשרות עם יועצים להפעלת דסק במגזר הערבי ובמגזר החרדי – סיוע למשל”ט קורונה

ביום ראשון (30.8.2020) דיווחתי בחלון המבזקים של אתר זה: לראשונה, בקשה להתקשרות בפטור ממכרז מצד מנהל ‘מגן ישראל’ [[email protected]], ‘הפרוייקטור’, פרופ’ רוני גמזו: התקשרות עם יועצים להפעלת דסק במגזר הערבי [מכלול חברה ערבית (כולל בדואים, דרוזים וצ’רקסים) בראשות איימן סייף; בהיקף חודשי של 329,000 ₪ לא כולל מע”מ] ובמגזר החרדי [מכלול חברה חרדית בראשות אלוף במילואים רוני נומה; בהיקף חודשי של 569,000 ₪ לא כולל מע”מ] – סיוע למשל”ט קורונה.

מסמך הפנייה נכתב ב- 20 באוגוסט 2020 ופורסם באתר מינהל הרכש הממשלתי ב- 27.8.2020. הבקשה מתייחסת שלב זה לתקופה שמ-1 בספטמבר 2020 ועד 30 בנובמבר 2020. יחד עם זאת, לפי פרסומים שונים בכלי התקשורת, השניים כבר מתפקדים בשני התפקידים הללו, בהתאמה, עוד קודם שאושרה ההתקשרות, לפחות פורמלית.

“בחודשים האחרונים מדינת ישראל ומערכת הבריאות מתמודדת עם משבר חריף עקב נגיף covid-19. כחלק מההתמודדות מול הנגיף הוקם מרכז שליטה לאומי (משל”ט) מתוקף החלטת ממשלה ועל-מנת להקים פלטפורמות ייעודיות ויכולות מאוד מורכבות וייעודיות אשר יאפשרו התמודדות בצורה ראוייה עם נזקי הנגיף ועל כל המשתמש מכך.

“[…] לכל אוכלוסייה מרכיבים ייחודיים המאפיינים אותה, והפיתרונות הלאומיים אשר ממשלת ישראל מאמצת מחייבת התנהלות והמאמצים המותאמים תרבותית לאוכלוסיות אלו. לאור כך הוחלט במשל”ט להקים מכלולים ליישום האמור לעיל: מכלול אוכלוסייה ערבית, מכלול אוכלוסייה חרדית, מכלול אוכלוסיית מהגרים ומכלול אוכלוסייה כללית.

“היבט נוסף קריטי להצלחת ניהול המשבר הוא שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות עפ”י ‘מודל הרמזור’ שאושר ע”י ממשלת ישראל.

“כל זאת על-מנת לייצר מערכת שעובדת במטרה לקטוע את שרשראות ההדבקה ולמזער ככל שניתן את נזקי המגיפה. בשלב זה, ולאחר מאמצים משמעותיים לאיתור האנשים והגורמים המתאימים לקחת על עצמם את המשימה המורכבת והמאתגרת הזו, נמצא פיתרון לשני מכלולים: מכלול האוכלוסייה הערבית ומכלול האוכלוסייה החרדית. למעלה מן הצורך יצויין כי תפקוד מכלולים רגישים אלו מחייב עבודה עם גורמים בעלי ניסיון מוכח והיכרות עם המנגנונים הקיימים והידע העצום שנצבר בניהול המשבר עד כה, לצד יכולת הקמה מיידית של מערך מבצעי מתפקד”.

“על כן נדרש להקים ולגייס ובאופן מיידי” את שני המכלולים הללו כשבראש מכלול החרדים יעמוד אלוף במילואים רוני נומה (שבגל הראשון פעל בתחום זה בעיר בני ברק) ובראש מכלול ערבים יעמוד איימן סייף.

לגבי כל אחד מהם מציין פרופ’ גמזו במכתבו מדובר כי הבחירה נעשתה “[…] לאחר בחינה מעמיקה והתייעצות של הגורמים הבכירים ביותר בממשלת ישראל”.

לגבי המכלול החרדי מוצע לגייס צוות של 17 איש “על-מנת לתת את המענה ההולם ברמת זמינות סביב השעון”. רוני נומה יעבוד, לבקשתו, ללא שכר. היקף תקציבי: 569,250 ₪ לחודש, לא כולל מע”מ.

לגבי מכלול ערבים נדרש גיוס של צוות בהיקף 11 עובדים. היקף תקציבי: 329,000 ₪ לחודש, לא כולל מע”מ.

בסיום פנייתו כותב פרופ’ גמזו: “אודה לאישור ההתקשרות לטובת גיוס מיידי של המערכים הללו אשר מהווים יכולת קריטית להצלחת המהלך כולו ולטובת יישום החלטת הממשלה ללא כל דיחוי“. [הערה: כל ההדגשות מופיעות כך במסמך המקורי].

הערות עורך Read IT Now:

+ מהמסך משתמע כי אין עדיין מי שינהל את “מכלול אוכלוסיית מהגרים” [אלא אם כן מונה מישהו לתפקיד זה בנפרד והדבר לא פורסם].

+ משרד הבריאות דיווח באמצע חודש אוגוסט 2020 כי החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו אישר להתקשרות המשך עם חברת מזאווי פירסומאים לצורך הנגשת מידע הנחיות ומסרים הנוגעים לנגיף הקורונה, למגזר הערבי, לתקופה שמיום 28.7.2020 ועד ליום 31.8.2020 [כשבמקור ביקש משרד הבריאות תהיה התקשרות זו עד ליום 15.10.2020].

בנימוקים לאישור ההחלטה נאמר בין היתר כי “בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מבצע משרד הבריאות פעולות הסברה רבות המיועדות לכלל הציבור. למגזר הערבי, מאפיינים ייחודיים המחייבים ביצוע פעולות הסברה מותאמות. יתר על כן, גם בתוך המגזר הערבי קיימת שונות גדולה בין ערביי ישראל, ועל כן יש להתאים את המסרים לדקויות המאפיינות כל תת מגזר על מנת לייצר הטמעה טובה יותר של המסר.

“לאור הצורך המתמשך בביצוע הסברה כאמור, פרסם המשרד ביום 15.6.2020 מכרז פומבי לאספקת השירותים, ולו הוגשו 4 הצעות. לאחר בדיקתן הסתבר כי אף אחת מהן אינה עומדת בתנאי הסף שנקבעו, ועל כן המכרז בוטל. לאור זאת, מתכוון המשרד לפרסם מכרז חדש.

“עד לסיום ההליך המכרזי, ועל מנת שהמשרד יוכל להמשיך ולבצע הסברה באופן רציף, מבקש המשרד להאריך את ההתקשרות עם החברה בפטור. זאת על מנת לאפשר המשך עדכון שוטף של אוכלוסיית היעד, באשר להנחיות העדכניות, אשר משתנות באופן תדיר בהתאם להערכות המצב. פגיעה ברצף פעילות ההסברה עשויה לחבל במאמצים למנוע את התפשטות הנגיף, על כל המשתמע מכך”.

“ועדת החריגים המיוחדת למיניסטריון משרד הבריאות אישרה מסגרת חודשית עבור תחום הדברור וההסברה. מימוש התקשרות זו ייעשה בכפוף לכך שהמשרד לא יחרוג מהמסגרת הכוללת המאושרת לנושא זה”.

+ באמצע יוני 2020 דיווחתי כאן באתר זה: משרד הבריאות: “התקשרות דחופה למניעת נזק של ממש” – הארכת התקשרות עם ספקים [חברת פרטיזן וחברת מזאווי] עבור הסברה ויחסי ציבור בתקופת התפרצות נגיף קורונה  [לצורך הנגשת מידע הנחיות ומסרים הנוגעים לנגיף קורונה למגזר הערבי ולמגזר הרוסי]. אושר ע”י החשב הכללי רוני חזקיהו.

“בעקבות התפרצות נגיף קורונה, מבצע משרד הבריאות פעולות הסברה רבות המיועדות לכלל הציבור. למגזר הערבי, ולמגזר הרוסי מאפיינים ייחודיים המחייבים ביצוע פעולות הסברה מותאמות. יתר על כן, גם בתוך המגזר הערבי קיימת שונות גדולה בין ערביי ישראל, ועל כן יש להתאים את המסרים לדקויות המאפיינות כל תת מגזר על מנת לייצר הטמעה טובה יותר של המסר. על מנת לסייע למשרד בביצוע פעולות הסברה מותאמות למגזרים האמורים, הוא התקשר עם החברות, וזאת בהסתמך על המלצות שהתקבלו ממשרדי ממשלה אחרים שיש להם קשרים עם אוכלוסיות אלה.

“לאור הצורך המתמשך בביצוע הסברה כאמור, המשרד נמצא בימים אלה בשלב של אישור פרסום של מספר מכרזים שעניינם בחירת ספקים שיספקו למשרד שירותי יח”צ לאוכלוסיות ייעודיות ובכלל זה למגזר הערבי ולמגזר הרוסי. לצד זאת, ועל מנת שהמשרד יוכל להמשיך ולבצע הסברה באופן רציף, מבקש המשרד להאריך את ההתקשרות עם החברות בפטור.

“במיוחד בימים אלה, בהם לא ברורים כיווני ההתפתחות של התפרצות המחלה, נדרש עדכון שוטף של הציבור הרחב, ובתוכם אוכלוסיות היעד, באשר להנחיות העדכניות, אשר משתנות עדיין באופן תדיר בהתאם להערות המצב. פגיעה ברצף פעילות ההסברה עשויה לחבל במאמצים למנוע את התפשטות הנגיף, על כל המשתמע מכך”.

+ בסוף חודש יולי 2020 אישר החשב הכללי במשרד האוצר רוני חזקיהו למשרד הבריאות התקשרות המשך עם משרד הפרסום בלומנטל-דד לפרסום ופעילות הסברה לגבי קורונה במגזר החרדי. בנימוקים נאמר בין היתר כי “בתחילת המשבר המשרד התקשר לעניין זה עם ספק מסוים […] משהסתיימה ההתקשרות, הוחלט על ביצוע ההתקשרות עם ספק אחר.

“[…] בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מבצע משרד הבריאות פעולות הסברה רבות המיועדות לכלל הציבור. היות ולמגזר החרדי מאפיינים ייחודיים המחייבים ביצוע פעולות הסברה מותאמות, נדרשת לו התאמה תרבותית ושפתית הכוללת גם תרגום ליידיש.

“בשל אחוזי ההיחשפות הגבוהים לנגיף בערים בהם מצויים ריכוזי אוכלוסייה חרדית, קיים צורך בהגברת והעמקת החשיפה של הציבור החרדי עם הנחיות משרד הבריאות. לצורך כך, ומכיוון שנראה שמדובר בצורך שיימשך למשך תקופה ממושכת, פירסם המשרד מכרז פומבי, שההתקשרות מכוחו צפויה לצאת בפועל החל מאמצע ספטמבר 2020.

“כעת, עד לסיום ההליך המכרזי, מבקש המשרד להאריך ולהרחיב את ההתקשרות עם הספק, וזאת נוכח הדחיפות בהמשך מתן השירותים באופן רציף, על מנת לצמצם עד כמה שניתן את העלייה בהיקף התחלואה.

“לעניין זה יובהר כי האמור נדרש בדחיפות בין היתר נוכח היציאה של המגזר החרדי לחופשת בין הזמנים בסוף השבוע הקרוב, אשר בו ישנה חופשה מרוכזת במוסדות של המגזר, אשר מביאה לקרבה יתרה בין בני משפחה.

“ועדת החריגים המיוחדת למיניסטריון משרד הבריאות אישרה מסגרת חודשית לטובת יחסי ציבור ודברור. מימוש התקשרות זו ייעשה בכפוף לכך שהמשרד לא יחרוג מהמסגרת הכוללת המאושרת לנושא זה”.

+ בשני (31.8.2020) אחרי הצהריים פירסם משרד הבריאות מכרז חדש שכותרתו: מכרז מס’ 66/2020 להפעלת מערך שיווקי עבור החברה הבדואית ועבור החברה הערבית במזרח ירושלים. במסמך המכרז נאמר בין היתר כי “משבר נגיף הקורונה, משבר עולמי ממשיך להתקיים ולהשפיע על האוכלוסייה במדינה, הניסיון לחזור לשגרה לצד הקורונה ולמנוע התפרצות חוזרת תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות להגיינה ושמירת מרחק חשובות. מהספק הזוכה, בכל אחד מהאשכולות, נדרש ליווי וייעוץ תקשורתי למשרד הבריאות להתמודדות עם נגיף הקורונה במהלך השנה, התאמה שפתית ותרבותית של הנחיות משרד הבריאות ומידע כללי בהתייחס להתנהלות הציבור הבדואי והציבור הערבי במזרח ירושלים, עם הקורונה והאיום של התפרצות נוספת, תוך הערכות להתפרצות חוזרת בחורף הבא והיתכנות לגל תחלואה נוסף. הליווי המקצועי נדרש לצורכי יעוץ בהתמודדות עם אתגרי ההווה והעתיד, סיוע בהבלטה וסיקור חיובי של מסרי הבריאות המגובשים על ידי אנשי המקצוע במשרד הבריאות. השפעה על התנהגות הציבור בהתייחס לשמירה על הנחיות משרד הבריאות ו/או התייחסות לתופעות כגון: עידוד בדיקות קורונה והקפדה על בידוד. יעוץ וליווי למנגנוני הפעולה הקיימים בתחומי עיצוב המסרים יחסי הציבור, ההסברה והפרסום”.