למרות פניית שר התקשורת נתניהו לוועדת הכלכלה בינואר היא לא דנה בתיקון לצו התקשורת; שר התקשורת קרא העביר עתה לוועדה פנייה מחודשת

וועדת הכלכלה של הכנסת תקיים דיון ביום שלישי הבא (8 באוגוסט 2017) לגבי צו התקשורת (בזק ושידורים) (פטור מאישור סוג ופטור מרישיון סחר) (תיקון), התשע”ז – 2017.

יצויין כי לדברי היועצת  המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת ברוריה מנדלסון, “ראש הממשלה ושר התקשורת [בנימין נתניהו] פנה בנושא לוועדת הכלכלה בינואר 2017, אך הצו טרם נדון בוועדה. בשל חילופי השרים במשרד התקשורת, ביקשה וועדת הכלכלה לקבל פנייה חדשה מאת שר התקשורת הנוכחי”.

לדיון בוועדת הכלכלה בשבוע הבא הוזמנו בין היתר: נציגי משרד התקשורת, רשות ההגבלים העסקיים, משרד הכלכלה, רשות המסים, חברת בזק, חברת הוט, ספקי שירותי אינטרנט, חברות טלפונים סלולריים, חברות לשיווק טלפונים סלולריים ואביזריהם, יבואני ומשווקי ציוד קצה של טלוויזיות וממירים, חברת יס, איגוד לשכות המסחר, יבואני מכשירי טלפון נייד, מודמים, נתבים וטבלטים וכן ארגוני צרכנים.

“מאז שנת 2012”, כותב השר איוב קרא בפנייתו לוועדה, “נצבר ניסיון במשרד בנוגע ליישומו של הצו. בהמשך לכך מבקש כעת המשרד לתקן את האסדרה הקיימת כך שיוקל הנטל הבירוקרטי המוטל על יבואנים וסוחרים בציוד קצה רט”ן, ולהרחיב את היקף הפטור, באופן שיקדם את האינטרנט הציבורי. הדבר עולה בקנה אחד על הרציונל של החלטת הממשלה שעניינה הגברת התחרות וייעול תהליכי האסדרה בתחום הייבוא (החלטה מס’ 2318 מחודש דצמבר 2014). בצד ההקלות מוצע לקבוע סמכויות שונות למנהל הנוגעות לדיווח ולפיקוח אודות קיום תנאי הפטור. המשרד פירסם את התיקון המוצע לציבור ולכל הגורמים הנוגעים בדבר, ובכלל כך יבואנים ומפעילי רט”ן.”

“עיקר השינויים המוצעים הם:

■ הרחבת הפטור כך שיכלול גם ציוד שאינו חדש;

■ מתן פטור מלא מרישוי לפי הפקודה (כלומר, מרישיון סחר) לסוחרים ובעלי חנויות בישראל, וצמצום חובת הרישום ליבואנים מסחריים בבד של ציוד קצה רט”ן;

■ קביעה של חובת דיווח רבעונית ליבואנים של ציוד קצה רט”ן;

■ הקניית סמכויות לגורם הממונה (“המנהל”) בכל הנוגע לציוד קצה רט”ן מסוכן שאינו עומד בתנאי הפטור;

■ עיגון מפורש של סמכות המנהל לבטל או להתלות את הפטור הניתן ליבואנים מטעמים המפורטים בצו, לרבות אי עמידה בהוראות הצו;

■ בהמשך לתיקוני אסדרה שנעשו במשרד מאז שנת 2012, מוצעים תיקונים נוספים הנוגעים בין היתר להשקת תדרים בטכנולוגיה סלולרית חדשה (דור רביעי)[4G] ובטכנולוגיות סלולריות עתידיות”.

את פניית שר התקשורת איוב קרא לוועדה ואת חוות דעתה של היועצת המשפטית (בפועל) של משרד התקשורת ניתן לקרוא כאן.

בג”ץ חייב את משרד התקשורת בתשלום 8,000 ₪ הוצאות לחברת קאיה מולטימדיה [פורסם כאן באתר ב- 24.7.2017]

עתירה נגד משרד התקשורת/אגף ניהול ספקטרום ורישוי תדרים ‘מיצתה עצמה’ והיא נמחקה. בג”ץ חייב את משרד התקשורת בתשלום 8,000 ₪ הוצאות לחברת קאיה מולטימדיה.

בפסק הדין [בג”ץ  1233/17] שניתן ב- 18 ביולי 2017 כותב כבוד השופט ניל הנדל [עליו חתומים גם כבוד השופטים נעם סולברג ואורי שהם]:

“[ה]עתירה שלפנינו כוונה נגד מדיניות המשיב – משרד התקשורת – בכל הנוגע לרגולציה החלה על יבואנים של מכשירים אלחוטיים. העותרת טענה כי הנוהל מכביד מאוד על יבואנים מקבילים ופוגע ביכולתם להתחרות ביבואנים הרשמיים.

“לאחר הגשת העתירה הודיע המשיב על שינוי המדיניות, באופן המקל על יבואנים מקבילים לייבא מכשירים אלחוטיים.

“העותרת בירכה על שינוי המדיניות, אך טענה כי במדיניות החדשה נפלו שלושה פגמים מרכזיים:

+ אי-קביעות לוחות זמנים קצרים, יעילים ומוגדרים לקבלת אישור המשיב לייבוא המכשירים;

+ עמידה חלקית בלבד של נציגי המשיב – לטענת העותרת – בתנאי המדיניות החדשה;

+ אי-קביעת מנגנון פרסום אינטרנטי מיידי ונגיש, שיאפשר יישום יעיל ומהיר של המדיניות החדשה.

“בנסיבות אלה, שבהן קיבל המשיב את טענותיה העקרוניות של העותרת באשר למדיניות הראויה, העתירה – שכוונה כלפי שינוי המדיניות – מיצתה את עצמה, ודינה להימחק. בכך אין לחוות דעה, לכאן או לכאן, ביחס לטענות הפרטניות של העותרת נגד המדיניות החדשה. טענות הצדדים בעניינים אלה שמורות להם.

“לנוכח המסלול הדיוני והענייני של העתירה, ובהתחשב בסד הזמנים ובפעולות שנקטו הצדדים בגדרו, המשיב יישא בהוצאות העותרת בסך של 8,000 ש”ח.”