למה? כובע (ועדיף בצבע אדום)

16:21 10.05.2019

קטגוריות: תוכנה

תגים: ,

החל ב- 2 במאי 2019 וכלה ב- 8 במאי 2019 פירסם אבי וייס עורך האתר ‘טלקום ניוז’ שורה של ידיעות המתייחסות לחברת Red Hat האמריקנית ובמיוחד בהקשר לכנס Red Hat Summit 2019 שנערך בבוסטון מסצ’וסטס [7-9.5.2019].

אם לא טעיתי בספירה שלי הרי שבאותם שבעה ימים הוא פירסם שמונה אייטמים לגבי חברת רד האט. מדובר, לדעתי, בתופעה שאינה שגרתית בקרב כלי התקשורת.

יש שלוש תשובות אפשריות לתהייה מדוע יש פֶרֶץ של ידיעות בשבוע האחרון לגבי חברת Red Hat באתר ‘טלקום ניוז’ של אבי וייס:

תשובה ראשונה אפשרית היא טוב ליבו של אבי וייס העורך שהחליט להעמיד את הפלטפורמה שלו חינם לטובת משרד יחסי הציבור של רד האט בישראל בהכירו את התרומה הגדולה של רד האט האמריקנית בתחום ההיי-טק.

תשובה שנייה אפשרית היא שאותו משרד יחסי ציבור שילם, לכאורה, עבור ‘חבילת’ פירסום של מספר אייטמים יח”צניים. נניח שלגיטימי, אבל אם התקבל תשלום עבור הפרסום הזה, הרי שלכאורה מדובר בפרסום סמוי או משהו דומה [אגב, אבי וייס עצמו כתב בעבר על כך שמשרד התקשורת לכאורה שילם ל”אנשים ומחשבים” עבור פרסום חיובי על המשרד (דבר שלדעתי הוא לא הוכיח אותו בצורה מלאה וכי התשלומים שביצע המשרד לקבוצת “אנשים ומחשבים” היו תמורת השתתפות עובדי משרד התקשורת באירועים שאירגנה בקבוצה)].

תשובה שלישית אפשרית היא שאבי וייס נסע על חשבון החברה האמריקנית לכנס שלה בבוסטון. גם זה בהחלט לגיטימי, אבל האתיקה העיתונאית מחייבת להוסיף הערה בסוף כל אייטם כזה כי הוא נסע על חשבון החברה לחו”ל והיה אורח שלה בכנס. הדבר אינו מופיע באותם שמונה הידיעות שפירסם על רד האט בשבוע האחרון. אין — נכון לרגע פירסום אייטם זה שלי כאן באתר — שום גילוי נאות בתחתית האייטמים שלו – במקרה ואכן המארגנים מימנו נסיעה כזו שלו לכנס.

יכול להיות שיש תשובה רביעית, שונה לחלוטין, שלא הצלחתי לחשוב עליה. אשמח, כמובן, לדעת אותה.

בעבר כבר כתבתי מספר פעמים על בעיית היעדר גילוי נאות מלא אצל אבי וייס. אם הוא מתיימר להציג אתר בעל קריטריונים עיתונאיים אמיתיים, דומני כי הוא צריך להסביר לקוראיו (ואני ביניהם) מדובר פירסם 8 אייטמים בתוך שבעה ימים על אותה חברה אמריקנית.